Maison&Objet: På en jagt efter oplevelser

Godt 60.000 mennesker besøgte Maison&Objet i Paris, hvor 2500 virksomheder fra design-, interiør- og livsstilsbranchen udstillede deres produkter. Peclers stod bag trenden, og temaet var ”Enjoy”.

Foto: Maison&Objet

“Enjoy” var overskriften på dette efterårs Maison&Objet Paris. 2500 udstillere (en stigning på 10 pct. i forhold til 2022) var samlet i syv haller, hvor 59.794 unikke besøgende fra design-, boligindretnings- og livsstilsbranchen på trods af en global økonomisk afmatning købte ind og blev inspireret inden for møbler, dekorativt tilbehør, livsstil og håndværk.

På besøgssiden var dynamikken også stærk, og messen melder om en bemærkelsesværdig stigning i antallet af internationale besøgende og stabile tal blandt franske deltagere på grund af den økonomiske situation og den ekstraordinære varme, der afholdt en del af de lokale besøgende fra at besøge messen.

Maison&Objet introducerede flere store initiativer. Bl.a. lanceringen af Well-being & Beauty, en ny sektor af showet med 80 udstillere fra skønheds- og wellnessindustrien. Og med det store oplevelsesprogram, reagerede Maison&Objet Paris på den store efterspørgsel, der har været fra de besøgende. Det gjaldt oplevelser som regenerative kure, lydbade og ansigtsyoga var meget populære under messen.

Mélanie Leroy, administrerende direktør for Maison&Objet, konkluderer: "Innovation, nyheder, kvalitet og den kontinuerlige stræben efter miljøvenlige fremstillingsprocesser, der tilbydes af messens deltagere, lever fint op til den stigende efterspørgsel efter produkter, der understøtter et bæredygtigt forbrug. Det samme er tilfældet på vores MOM-platform, hvor de 480.000 internationale fagfolk i vores netværk, herunder 300.000 i EU, er med til at styrke messen, så vi ved at udnytte vores digitale ekspertise fortsat vil være en ægte kreativ og økonomisk katalysator for sektoren”.

”Enjoy!” – in quest of pleasures

På trendområderne var der farve, ekstravagance, dristighed og humor. Sparsommeligheden og enkelheden er afløst af begrebet "velvære", og forbrugerne vil have glæden ind i deres boliger. 

”Vi forsøger at være ultra fornuftige, men vi indser, at vi i sidste ende alle er en samling modsætninger. Derfor er vi nødt til at nå ud til individualiteten og det eksklusive for at vende tilbage til tidligere tiders optimisme". Sådan lyder det fra trendbureauet Peclers, der står bag trenden.

"Vi når et klimaks, og vi er ved et vendepunkt," kommenterer Patricia Beausoleil fra Peclers. 

"Lige nu handler det om følelser og en positiv dynamik," siger Patricia Beausoleil. "Vi vover os ud i sjovere, mere udtryksfulde, mere farverige, mere popfyldte områder. Vi er tæt på hele generationen af utopiske designere fra 60'erne, dem, der opfandt en slags retrofuturisme med et næsten naivt aspekt af den fremtidsvision, som vi gerne vil se," fortsætter Peclers stylingkontor. 

"Der er et ønske om at opsøge det immaterielle, at nå ind til det håndgribelige”, argumenterer Patricia Beausoleil. ”Vi vil være i stand til at skabe mere flydende former, nogle gange mere ergonomiske eller mere biofysiske, uventet brug af materialer, metallisering, luminescens, temmelig ekstravagant krom, der leger med fantasien og den æstetik, der findes i den digitale verden".

Fra Forum de Tendance Inspire me!. Foto: Maison&Objet

EVA SOLO

Sponseret

Lysende kunstværker

Formland

Sponseret

Speak Up!

Foto: Maison&Objet

Foto: Maison&Objet

Foto: Maison&Objet

Foto: Maison&Objet

Foto: Maison&Objet

Foto: Maison&Objet

Relateret indhold

03.12.2024Designbase.dk

Tegn på lille fremgang i julehandlen

02.12.2024Droppery

Sponseret

Solfelt intensiverer samarbejdet med Droppery: "Building growth together"

28.11.2024uno image a/s

Sponseret

Ny Salgschef for Private Label

28.11.2024Designbase.dk

Jakob Ellemann-Jensen bliver ny vicedirektør i Dansk Erhverv

27.11.2024Designbase.dk

16 procent mere på årets Black Friday

27.11.2024Designbase.dk

Opløftende start på Black Week: ”Det er gået helt fantastisk”

27.11.2024Designbase.dk

Ny prognose: Black Week udkonkurrerer Black Friday

26.11.2024Designbase.dk

Pakkeshops opruster til Black Friday og jul

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
IHGF
Messe
IHGF Delhi Fair 2024

Det bedste af Indiens håndværk

Dato

16.10.2024

Tid

09:00

Sted

India Expo Center & Mart, Greater Noida, Delhi-NCR

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Dimex
Messe
HEIMTEXTIL 2025: Tæpper og måtter boomer

Efter successen sidste år får produktgruppen tæpper endnu mere fokus med dobbelt så mange udstillere fra tæppebranchen på Heimtextil 2025 fra 14. - 17. januar.

Dato

14.01.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Heimtextil - International messe for bolig- og kontrakttekstiler

Den internationalt unikke platform for bolig- og kontrakttekstiler og tekstildesign. Oplev sæsonens trends, tekstil bæredygtighed, verdens største udvalg af boligtekstiler samt produkt- og informationstilbud til boligindretning, gæstfrihed og megatrend søvn. Globalt kombineret og passioneret præsenteret.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Maison&Objet

Oplev det bedste inden for design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, en førende global begivenhed for professionelle i design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Stockholmsmässan
Messe
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023