Maison&Objet: På en jagt efter oplevelser

Godt 60.000 mennesker besøgte Maison&Objet i Paris, hvor 2500 virksomheder fra design-, interiør- og livsstilsbranchen udstillede deres produkter. Peclers stod bag trenden, og temaet var ”Enjoy”.

Foto: Maison&Objet

“Enjoy” var overskriften på dette efterårs Maison&Objet Paris. 2500 udstillere (en stigning på 10 pct. i forhold til 2022) var samlet i syv haller, hvor 59.794 unikke besøgende fra design-, boligindretnings- og livsstilsbranchen på trods af en global økonomisk afmatning købte ind og blev inspireret inden for møbler, dekorativt tilbehør, livsstil og håndværk.

På besøgssiden var dynamikken også stærk, og messen melder om en bemærkelsesværdig stigning i antallet af internationale besøgende og stabile tal blandt franske deltagere på grund af den økonomiske situation og den ekstraordinære varme, der afholdt en del af de lokale besøgende fra at besøge messen.

Maison&Objet introducerede flere store initiativer. Bl.a. lanceringen af Well-being & Beauty, en ny sektor af showet med 80 udstillere fra skønheds- og wellnessindustrien. Og med det store oplevelsesprogram, reagerede Maison&Objet Paris på den store efterspørgsel, der har været fra de besøgende. Det gjaldt oplevelser som regenerative kure, lydbade og ansigtsyoga var meget populære under messen.

Mélanie Leroy, administrerende direktør for Maison&Objet, konkluderer: "Innovation, nyheder, kvalitet og den kontinuerlige stræben efter miljøvenlige fremstillingsprocesser, der tilbydes af messens deltagere, lever fint op til den stigende efterspørgsel efter produkter, der understøtter et bæredygtigt forbrug. Det samme er tilfældet på vores MOM-platform, hvor de 480.000 internationale fagfolk i vores netværk, herunder 300.000 i EU, er med til at styrke messen, så vi ved at udnytte vores digitale ekspertise fortsat vil være en ægte kreativ og økonomisk katalysator for sektoren”.

”Enjoy!” – in quest of pleasures

På trendområderne var der farve, ekstravagance, dristighed og humor. Sparsommeligheden og enkelheden er afløst af begrebet "velvære", og forbrugerne vil have glæden ind i deres boliger. 

”Vi forsøger at være ultra fornuftige, men vi indser, at vi i sidste ende alle er en samling modsætninger. Derfor er vi nødt til at nå ud til individualiteten og det eksklusive for at vende tilbage til tidligere tiders optimisme". Sådan lyder det fra trendbureauet Peclers, der står bag trenden.

"Vi når et klimaks, og vi er ved et vendepunkt," kommenterer Patricia Beausoleil fra Peclers. 

"Lige nu handler det om følelser og en positiv dynamik," siger Patricia Beausoleil. "Vi vover os ud i sjovere, mere udtryksfulde, mere farverige, mere popfyldte områder. Vi er tæt på hele generationen af utopiske designere fra 60'erne, dem, der opfandt en slags retrofuturisme med et næsten naivt aspekt af den fremtidsvision, som vi gerne vil se," fortsætter Peclers stylingkontor. 

"Der er et ønske om at opsøge det immaterielle, at nå ind til det håndgribelige”, argumenterer Patricia Beausoleil. ”Vi vil være i stand til at skabe mere flydende former, nogle gange mere ergonomiske eller mere biofysiske, uventet brug af materialer, metallisering, luminescens, temmelig ekstravagant krom, der leger med fantasien og den æstetik, der findes i den digitale verden".

Fra Forum de Tendance Inspire me!. Foto: Maison&Objet

Foto: Maison&Objet

Foto: Maison&Objet

Foto: Maison&Objet

Foto: Maison&Objet

Foto: Maison&Objet

Foto: Maison&Objet

Relateret indhold

26.04.2024Designbase.dk

Detailhandlen forventer ikke længere prisfald

26.04.2024Designbase.dk

Nu skal du indberette din emballage for 2024: Sådan gør du

25.04.2024Designbase.dk

Messe Frankfurt tilbyder gratis onlineevents for alle

23.04.2024Designbase.dk

Den digitale sikkerhed halter hos danske SMV’er

19.04.2024Designbase.dk

Virksomheder står alene med udfordrede lærlinge

19.04.2024Designbase.dk

Gratis klimarapportering er nu standard for store events i Bella Center

18.04.2024Designbase.dk

Ny ungdomsuddannelse kan skaffe flere unge til erhvervsuddannelserne

17.04.2024Designbase.dk

Engros- og detailhandlen lægger an til blød landing

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
3daysofdesign
Messe
3daysofdesign

En platform til at fremvise og fejre fantastisk design

Dato

12.06.2024

Sted

Frederiksgade 1, 3rd floor 1265 Copenhagen K

TRENDS UP WEST
Messe
TRENDS UP WEST

THE SHOW WILL GO ON!

Dato

29.06.2024

Sted

AREAL BÖHLER i Düsseldorf

Dimex
Messe
Det bliver alt andet end almindeligt: Nordstil sommerudgaven er klar.

"Fra regionen - til regionen” er temaet for den kommende Nordstil sommerudgave, der finder sted fra 27. til 29. juli 2024. I tæt forbindelse med Hamborg Messe og i bæredygtighedens ånd støtter Nordstil den nordlige region på en række forskellige måder. Forhandlere i Norden kan forvente en bred vifte af mærkevareproducenter, markante nystartede virksomheder, originale producenter og unge designere på deres sædvanlige ikke-standardiserede måde. Inspiration er garanteret!

Dato

27.07.2024

Tid

08:00

Sted

Hamburg

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

27.07.2024

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Formland
Messe
Vi ses til Formland Autumn

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse 17. - 19. august 2024

Dato

17.08.2024

Tid

09:00

Sted

MCH Messecenter Herning Vardevej 1 7400 Herning

Stockholmsmässan
Messe
Velkommen til Formex

Formex er en messe for dig, der arbejder inden for gave-, boligtekstil- og boligindretningsbranchen eller medierne. Er du køber, dekoratør, designer, stylist eller arkitekt, er du hjertelig velkommen!

Dato

27.08.2024

Tid

09:30

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023