Maison&Objet: På en jagt efter oplevelser

Godt 60.000 mennesker besøgte Maison&Objet i Paris, hvor 2500 virksomheder fra design-, interiør- og livsstilsbranchen udstillede deres produkter. Peclers stod bag trenden, og temaet var ”Enjoy”.

Foto: Maison&Objet

“Enjoy” var overskriften på dette efterårs Maison&Objet Paris. 2500 udstillere (en stigning på 10 pct. i forhold til 2022) var samlet i syv haller, hvor 59.794 unikke besøgende fra design-, boligindretnings- og livsstilsbranchen på trods af en global økonomisk afmatning købte ind og blev inspireret inden for møbler, dekorativt tilbehør, livsstil og håndværk.

På besøgssiden var dynamikken også stærk, og messen melder om en bemærkelsesværdig stigning i antallet af internationale besøgende og stabile tal blandt franske deltagere på grund af den økonomiske situation og den ekstraordinære varme, der afholdt en del af de lokale besøgende fra at besøge messen.

Maison&Objet introducerede flere store initiativer. Bl.a. lanceringen af Well-being & Beauty, en ny sektor af showet med 80 udstillere fra skønheds- og wellnessindustrien. Og med det store oplevelsesprogram, reagerede Maison&Objet Paris på den store efterspørgsel, der har været fra de besøgende. Det gjaldt oplevelser som regenerative kure, lydbade og ansigtsyoga var meget populære under messen.

Mélanie Leroy, administrerende direktør for Maison&Objet, konkluderer: "Innovation, nyheder, kvalitet og den kontinuerlige stræben efter miljøvenlige fremstillingsprocesser, der tilbydes af messens deltagere, lever fint op til den stigende efterspørgsel efter produkter, der understøtter et bæredygtigt forbrug. Det samme er tilfældet på vores MOM-platform, hvor de 480.000 internationale fagfolk i vores netværk, herunder 300.000 i EU, er med til at styrke messen, så vi ved at udnytte vores digitale ekspertise fortsat vil være en ægte kreativ og økonomisk katalysator for sektoren”.

”Enjoy!” – in quest of pleasures

På trendområderne var der farve, ekstravagance, dristighed og humor. Sparsommeligheden og enkelheden er afløst af begrebet "velvære", og forbrugerne vil have glæden ind i deres boliger. 

”Vi forsøger at være ultra fornuftige, men vi indser, at vi i sidste ende alle er en samling modsætninger. Derfor er vi nødt til at nå ud til individualiteten og det eksklusive for at vende tilbage til tidligere tiders optimisme". Sådan lyder det fra trendbureauet Peclers, der står bag trenden.

"Vi når et klimaks, og vi er ved et vendepunkt," kommenterer Patricia Beausoleil fra Peclers. 

"Lige nu handler det om følelser og en positiv dynamik," siger Patricia Beausoleil. "Vi vover os ud i sjovere, mere udtryksfulde, mere farverige, mere popfyldte områder. Vi er tæt på hele generationen af utopiske designere fra 60'erne, dem, der opfandt en slags retrofuturisme med et næsten naivt aspekt af den fremtidsvision, som vi gerne vil se," fortsætter Peclers stylingkontor. 

"Der er et ønske om at opsøge det immaterielle, at nå ind til det håndgribelige”, argumenterer Patricia Beausoleil. ”Vi vil være i stand til at skabe mere flydende former, nogle gange mere ergonomiske eller mere biofysiske, uventet brug af materialer, metallisering, luminescens, temmelig ekstravagant krom, der leger med fantasien og den æstetik, der findes i den digitale verden".

Fra Forum de Tendance Inspire me!. Foto: Maison&Objet

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Foto: Maison&Objet

Foto: Maison&Objet

Foto: Maison&Objet

Foto: Maison&Objet

Foto: Maison&Objet

Foto: Maison&Objet

Relateret indhold

21.01.2025Xilium

Sponseret

Producentansvar for emballage: Xilium gør processen simpel

15.01.2025Designbase.dk

Alt for få SMV’er har en plan

14.01.2025Designbase.dk

Flere unge kan nu få deres første arbejde

13.01.2025Designbase.dk

Ny lov muliggør equity crowdfunding

09.01.2025Designbase.dk

Så mange danske virksomheder gik konkurs i 2024

08.01.2025Designbase.dk

Antallet af butikstyverier stiger

07.01.2025Designbase.dk

Positiv ledelsesadfærd kan mindske risikoen for depression og angst

06.01.2025Designbase.dk

Danskerne bekymrer sig for miljø og klima, når de handler på Temu

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TrendSet Munich
Messe
Trendset i München

FYRVÆRKI AF IDÉER, PRODUKTER OG TRENDS

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Messe
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse

Dato

02.02.2025

Tid

10:00

Sted

Herning

Formex
Messe
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex
Messe
Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, fællesfølelse og optimisme

Kreativt design, naturlige materialer og farver tæt på naturen: De vejledende temaer ansvar, fællesfølelse og optimisme definerer Christmasworld Trends 25+. Forhandlere inviteres til at opdage disse fra 7. til 11. februar 2025 på Christmasworld.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Copyright 2023