Maison&Objet: På en jagt efter oplevelser
Godt 60.000 mennesker besøgte Maison&Objet i Paris, hvor 2500 virksomheder fra design-, interiør- og livsstilsbranchen udstillede deres produkter. Peclers stod bag trenden, og temaet var ”Enjoy”.
“Enjoy” var overskriften på dette efterårs Maison&Objet Paris. 2500 udstillere (en stigning på 10 pct. i forhold til 2022) var samlet i syv haller, hvor 59.794 unikke besøgende fra design-, boligindretnings- og livsstilsbranchen på trods af en global økonomisk afmatning købte ind og blev inspireret inden for møbler, dekorativt tilbehør, livsstil og håndværk.
På besøgssiden var dynamikken også stærk, og messen melder om en bemærkelsesværdig stigning i antallet af internationale besøgende og stabile tal blandt franske deltagere på grund af den økonomiske situation og den ekstraordinære varme, der afholdt en del af de lokale besøgende fra at besøge messen.
Maison&Objet introducerede flere store initiativer. Bl.a. lanceringen af Well-being & Beauty, en ny sektor af showet med 80 udstillere fra skønheds- og wellnessindustrien. Og med det store oplevelsesprogram, reagerede Maison&Objet Paris på den store efterspørgsel, der har været fra de besøgende. Det gjaldt oplevelser som regenerative kure, lydbade og ansigtsyoga var meget populære under messen.
Mélanie Leroy, administrerende direktør for Maison&Objet, konkluderer: "Innovation, nyheder, kvalitet og den kontinuerlige stræben efter miljøvenlige fremstillingsprocesser, der tilbydes af messens deltagere, lever fint op til den stigende efterspørgsel efter produkter, der understøtter et bæredygtigt forbrug. Det samme er tilfældet på vores MOM-platform, hvor de 480.000 internationale fagfolk i vores netværk, herunder 300.000 i EU, er med til at styrke messen, så vi ved at udnytte vores digitale ekspertise fortsat vil være en ægte kreativ og økonomisk katalysator for sektoren”.
”Enjoy!” – in quest of pleasures
På trendområderne var der farve, ekstravagance, dristighed og humor. Sparsommeligheden og enkelheden er afløst af begrebet "velvære", og forbrugerne vil have glæden ind i deres boliger.
”Vi forsøger at være ultra fornuftige, men vi indser, at vi i sidste ende alle er en samling modsætninger. Derfor er vi nødt til at nå ud til individualiteten og det eksklusive for at vende tilbage til tidligere tiders optimisme". Sådan lyder det fra trendbureauet Peclers, der står bag trenden.
"Vi når et klimaks, og vi er ved et vendepunkt," kommenterer Patricia Beausoleil fra Peclers.
"Lige nu handler det om følelser og en positiv dynamik," siger Patricia Beausoleil. "Vi vover os ud i sjovere, mere udtryksfulde, mere farverige, mere popfyldte områder. Vi er tæt på hele generationen af utopiske designere fra 60'erne, dem, der opfandt en slags retrofuturisme med et næsten naivt aspekt af den fremtidsvision, som vi gerne vil se," fortsætter Peclers stylingkontor.
"Der er et ønske om at opsøge det immaterielle, at nå ind til det håndgribelige”, argumenterer Patricia Beausoleil. ”Vi vil være i stand til at skabe mere flydende former, nogle gange mere ergonomiske eller mere biofysiske, uventet brug af materialer, metallisering, luminescens, temmelig ekstravagant krom, der leger med fantasien og den æstetik, der findes i den digitale verden".