Danskerne bekymrer sig for miljø og klima, når de handler på Temu

Miljø, klima og uønsket kemi spiller generelt en vigtig rolle for danskerne, når de handler. Og det gør det faktisk også for rigtig mange af de danskere, der handler på Temu. Det viser en ny undersøgelse.

Rigtig mange danskere bekymrer sig rent faktisk om klima, miljø og kemi, når de handler på Temu. Foto: Miljømærkning Danmark

Dårlig kvalitet, uønsket kemi og miljø- og klimabelastende produktion. Listen over bekymringerne ved at handle på Temu er lang – og faktisk er det også noget, mange tænker over, inden de trykker køb. Således viser en ny undersøgelse foretaget af Norstat for Svanemærket, at 46 pct. af dem, der handler på Temu, overvejer, hvordan deres køb påvirker miljø og klima. Og hele 58 pct. overvejer om, der kan være skadelig kemi i produktet, når de handler på Temu. 

”Det er rigtig godt, at så mange rent faktisk bekymrer sig om miljø, klima og sundhed, når de handler. Og selvom tallene er lavere, når det handler om indkøb på Temu i forhold til indkøb generelt, er det positivt, at så mange faktisk overvejer det”, siger Rina Ronja Kari, kommunikationschef i Miljømærkning Danmark.

Færre fravælger Temu af miljøhensyn

I undersøgelsen er de kunder, der ikke handler på Temu, også blevet spurgt, hvorfor de ikke gør det. Og her er det bemærkelsesværdigt, at kun 8 pct. fravælger den kinesiske webshop af miljø-/bæredygtighedshensyn. 36 pct. fravælger Temu, fordi de forventer dårlig kvalitet, og 15 pct. pga. risikoen for, at produkterne kan være sundhedsskadelige eller indeholde uønsket kemi.

"De mange Temu-køb er en kæmpe miljø- og klimamæssig udfordring, som kun bliver værre, hvis den her udvikling fortsætter", siger Rina Ronja Kari, kommunikationschef i Miljømærkning Danmark. Foto: Miljømærkning Danmark

”Når så mange danskere rent faktisk tænker over miljø og sundhed, når de handler, og fx aktivt går efter miljømærkede produkter, er det overraskende, at der ikke er flere, der fravælger Temu af denne årsag. Jeg kunne godt ønske mig, at det tal var højere. Jeg tror, det kan handle om to ting. Det ene er prisen. Det andet er, at mange ikke er klar over, at et køb på Temu medfører en betydelig miljøbelastning som følge af, at produkterne ofte indeholder skadelig kemi og er af dårlig kvalitet”, siger Rina Ronja Kari. 

For der er store miljø- og klimamæssige udfordringer ved de mange Temu-køb. Flere undersøgelser har vist, at kvaliteten af rigtig mange produkter fra Temu ikke er i orden, og dermed ender de hurtigere ender som affald. Desuden indeholder de ofte uønsket kemi, hvilket både er skidt for miljøet og sundheden – og samtidig betyder det, at de ikke kan genanvendes. Læg så oveni, at der er tale om enorme mængder varer til billige penge, der dels kræver kæmpe mængder energi og ressourcer at producere og dels bidrager til overforbrug – hvilket også gør sig gældende for Temus massive annoncetryk på fx Google og Facebook.

Tøj fra Temu hitter, men er skidt for miljøet

Undersøgelsen viser, at det særligt er tøj, der ryger i danskernes indkøbskurv på Temu. Således handler hele 38 pct. tøj, sko og mode. Og det er endnu en god grund til at tænke sig om en ekstra gang, inden man trykker køb. Mode- og tekstilbranchen er nemlig en af de industrier i verden, der bruger flest ressourcer og forurener mest. Eksempelvis kræver det omkring 1.400 liter vand at producere én enkelt t-shirt, ligesom der i gennemsnit bliver udledt 15 kg CO2 ved produktionen af 1 kg tekstil. 

”Det får alle alarmklokker til at ringe, at der bliver købt så meget tøj på Temu. Det er en kæmpe miljø- og klimamæssig udfordring, som kun bliver værre, hvis den her udvikling fortsætter – for når det handler om tøj, er kvalitet og levetid helt afgørende for at mindske miljø- og klimaftryk”, siger Rina Ronja Kari og understreger, at der er alternativer, hvor man stadig kan købe billigt, samtidig med, at man tager hensyn til miljøet:

Svanemærket er det officielle nordiske miljømærke – og det mest kendte miljømærke i Norden. Foto: Miljømærkning Danmark

”Der bliver flere og flere muligheder for at finde lækkert genbrugstøj, ligesom det også bliver mere og mere udbredt at leje, låne eller bytte tøj. Og så er det bare altid en god idé at gå efter kvalitet frem for kvantitet, når man køber tøj, fordi det holder længere, og på den måde sparer man miljøet for de mange ressourcer – bl.a. vand, energi og kemikalier – der bruges til at producere nyt, og samtidig sparer man også penge på den lange bane.”

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er gennemført af Norstat på vegne af Miljømærkning Danmark, december 2024. Der er adspurgt 1010 danskere i alderen +18 i perioden 3. december - 9. december 2024.

Tal fra undersøgelsen

  • 34 % af danskerne har handlet på Temu, og hver 5. har handlet der flere gange. Yderligere 10 % kunne godt overveje det. men har ikke handlet der endnu. 56 % har ikke handlet der og overvejer det heller ikke (n= 1010).
  • 38 % af dem, der har handlet på Temu, køber tøj, sko og mode. 33 % køber underholdning og krea/hobby, og 31 % køber produkter til hus og have (n= 342).
  • 77 % af dem, der har handlet på Temu, handler der, fordi de oplever lave priser. 39 % gør det, fordi udvalget er stort og 27 % fordi, det er produkter, de ikke kan få andre steder (n= 342).
  • 36 % af danskerne, der ikke handler på Temu, gør det ikke, fordi de forventer dårlig kvalitet, 15 % gør det ikke pga. risikoen for, at produkter kan være sundhedsskadelige eller indeholde uønskede kemikalier og 8 % pga. miljø-/bæredygtighedshensyn (n=668).
  • 67 % af danskerne overvejer generelt, hvordan deres køb påvirker miljø og klima, når de handler. 46 % af dem, der handler på Temu, overvejer det, når de handler på Temu.
  • 76 % af danskerne overvejer generelt, om der kan være uønsket kemi i produktet, når de handler. 59 % af dem, der handler på Temu, overvejer det, når de handler på Temu.
  • 91 % af danskerne overvejer generelt, om kvaliteten af produktet lever op til deres forventning, når de handler. 74 % af dem, der handler på Temu, overvejer det, når de handler på Temu.
  • 66 % ser efter Svanemærket, når de vælger produkter (YouGov, jan 2024).

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

07.01.2025Designbase.dk

Positiv ledelsesadfærd kan mindske risikoen for depression og angst

06.01.2025Designbase.dk

Danskerne bekymrer sig for miljø og klima, når de handler på Temu

03.01.2025Designbase.dk

Fuldt fokus på EU’s konkurrenceevne

30.12.2024Designbase.dk

Dansk Erhvervs cheføkonom: Dét vil få økonomisk betydning for danske virksomheder i 2025

30.12.2024Designbase.dk

Ny guide giver SMV’er værktøjer til at navigere i EU’s krav til cybersikkerhed

26.12.2024Designbase.dk

Ny taskforce til kamp mod ulovlige produkter online

23.12.2024Designbase.dk

Kampagne skal hjælpe virksomheders digitale sikkerhed

20.12.2024Designbase.dk

Julemærkehjemmene modtager over en million kroner fra Salling Group

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

TRADE POINT A/S
Messe
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Dato

13.01.2025

Tid

10:00

Sted

Denmark

Dimex
Messe
HEIMTEXTIL 2025: Tæpper og måtter boomer

Efter successen sidste år får produktgruppen tæpper endnu mere fokus med dobbelt så mange udstillere fra tæppebranchen på Heimtextil 2025 fra 14. - 17. januar.

Dato

14.01.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Heimtextil - International messe for bolig- og kontrakttekstiler

Den internationalt unikke platform for bolig- og kontrakttekstiler og tekstildesign. Oplev sæsonens trends, tekstil bæredygtighed, verdens største udvalg af boligtekstiler samt produkt- og informationstilbud til boligindretning, gæstfrihed og megatrend søvn. Globalt kombineret og passioneret præsenteret.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Maison&Objet

Oplev det bedste inden for design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, en førende global begivenhed for professionelle i design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Messe
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023