Link Together på Formex
Link Together er overskriften, når Formex denne gang fra 22.-25. august slår dørene op for nationale og internationale indkøbere, agenter, grossister, importører, designere, producenter og medier under ét tag.
Formex er tilbage og efterårets tema er Link Together. Et begreb, der beskriver vores tid, og som fremhæver samarbejde, netværk, fællesskab, udveksling og indsigten i, at vi hver især er et led i en mindre eller større sammenhæng.
Indretningsarkitekt, kolorist og neurodesignekspert Lena Nyholm skaber temaet for Formex.
Lena Nyholm har mange års erfaring i at dekorere nogle af Sveriges største tv-produktioner, og hun arbejder med projekter i både private og offentlige miljøer. Denne gang gælder det udstillingen Meeting Magic i ved indgangen til Stockholmsmässan og Formex.
Vi bærer alle en historie, historier, der forbindes til andres historier, drømme og verdslige sammenhænge. Formex' egen historie går langt tilbage. Hos Formex er der skabt unikke samarbejder underskrevet af Sandra Rhodes, Ikea og Happy Socks samt Lisa Bengtsson, der debuterede hos Formex Design Talents og nu har lanceret et samarbejde med IKEA.
”Da efterårets tema skulle lægges fast, ønskede vi hos Formex at finde et koncept, der beskriver vores tid, og som fremhæver samarbejde, netværk, fællesskab, udveksling og indsigten i, at vi hver især er et led i en mindre eller større sammenhæng. Vi landede på ”Link Together”. Temaet vil være til stede og synligt overalt, som på en perlekæde, hvor alt hænger sammen”, siger Sonja Björk Ebert, projektleder for Formex.
Med et solidt CV i bagagen, hvor hun har arbejdet både internationalt og nationalt med indretning, scenografi og skabelsen af blandt andet møbler, tæpper og tapet, har indretningsarkitekt, kolorist og neurodesignekspert Lena Nyholm fået til opgave at skabe Formex' hovedudstilling Meeting Magic.
Mange kender hende som indretningsekspert på TV4 Nyhetsmorgon, og til efteråret deltager hun som indretningsekspert i det nye tv-program Husköp i blindo på Viaplay og TV3. Fra 2011 til 2018 skabte hun 136 unikke borddækninger til tv-showet Så mycket bättre, og hun har dekoreret flere sæsoner af Benjamins køkken på TV4. Som designchef hos designbureauet Merry Monday udvikler hun nu, med udgangspunkt i neurodesign, de 1500 kvm, der bliver AMF Fastigheters nye bykontor og fremtidige koncept i Mood i Stockholm.
"Jeg ser indretning som kunstværker. Jeg vil røre, skabe følelser og inspirere folk til at være mere legende og turde skifte ud, når de selv skaber og indretter. Jeg vil skabe en fælles oplevelse og ikke bare en udstilling, man går forbi. Her skal du have lyst til at stoppe, undre dig og sætte dig ned. Her mødes nye og gamle venner midt i magien og knyttes til skønheden som attraktion, fortæller Lena Nyholm, indretningsarkitekt og designchef hos designbureauet Merry Monday.
Formex' hovedudstilling, Meeting Magic, kommer til at bestå af tre specialindrettede miljøer og tre måder at skabe rum for alle sanser, baseret på Formex' trendspotting i efteråret 2023 og udstillernes egne produkter.
”Jeg har besøgt Formex siden 2009, så for mig føles det ærefuldt at skabe hovedudstillingen. Når vi mødes på smukke steder, skabes magi. Forskere kalder den magi vidundereffekten og ser, at vi bliver mere åbne, sociale og empatiske, når vi føler den vidunderlige wow-følelse. Den følelse vil jeg gerne have, at den besøgende oplever," siger Lena Nyholm.
Sonja Björk i spidsen for messen
Når Formex slår dørene op bliver det med Sonja Björk Ebert i spidsen. Hun er ny projektleder for Formex, men et velkendt ansigt i indretningsbranchen, da hun i snart ti år ofte har været konsulent for Formex og arbejdet med indholdsproduktion, film, sceneprogrammer og moderatoropgaver. Som tidligere chefredaktør for Plaza Interiör og indretningsjournalist med fokus på lysdesign og content manager for flere førende brands inden for interiørdesign og design er Sonjas erfaring fra de forskellige roller en styrke som ansvarlig for at føre Formex ind i fremtiden.
”Under pandemien måtte branchen finde forskellige digitale løsninger for at række ud – men nu er der en klar længsel efter at blive set på messer igen, længslen efter det personlige møde og efter at kunne mærke, klemme og opleve. At samle styrke, udveksle viden, netværke, opbygge forretning og styrke brandet er afgørende i denne udfordrende tid, og Formex' fokus er at være en platform for det”, siger Sonja Björk Ebert.
Ifølge Sonja udvikler messeformatet sig i takt med, at samfundet ændrer sig. Nu er fokus kreativitet og nytænkning fremadrettet i tæt dialog med udstillere og besøgende.
"I nye tider er der brug for nye ideer. Vi har et unikt handels- og mødested, hvor udstillere kan nå tusindvis af besøgende – og besøgende kan nå hundredvis af udstillere på én gang. Hvis du er ny i branchen, kan det være afgørende for brandet. Hvis du er en etableret spiller, møder du effektivt både nye og eksisterende kunder”.
På Formex August lanceres flere spændende, nye koncepter – bl.a. et nyt, kurateret butiksområde. ”Vi har workshops med fokus på bæredygtighed og håndværk, og så skydes Formex' bæredygtighedspris i gang. Herudover har vi et tætpakket sceneprogram med alt fra kendte arkitekter og farveeksperter til tv-, bog- og radiofavoritter.
Dette efterår samarbejder Formex også med Colorama, som investerer massivt og vil lancere en ny kollektion på Formex, med sjove samarbejder, en stor udstilling og inspirerende events.
"Formex har eksisteret i over 60 år, og mange udstillere har været involveret i flere årtier, mens andre møder besøgende for første gang. Der er så meget engagement i branchen, og det er ekstremt spændende at arbejde fremad. Formex er en fantastisk markedsplads, der vil lave mad i mange år fremover – med spændende råvarer og nye opskrifter”, slutter Sonja Björk.
Fordragsplan på Formex:
Elsa Billgren har tidligere udgivet bøgerne "Indret med Vintage", "Elsas husdrøm: en sommer, en sorg og tusind loppemarkeder" og "Nøglen til hjemmet: indretning, venner og den mad, vi deler". Nu kommer hun til Formex og fortæller om sin nye bog "Ett hem: Carl och Karin Larssons värld".
Gert Wingårdh. I en samtale med Hanna Nova Beatrice, projektleder på Stockholm Furniture Fair, taler arkitekt Gert Wingårdh om drømme, samarbejde og fællesskab.
Hildur blad. Farvestrategen Hildur vil holde foredrag hos Formex om, hvordan man bliver farvesmart og kan påvirke med farver.
Niclas Steeve og Svante Öquist. Sammen driver de Villa Sundahl Trädgård – havearbejde og haveinteriør. Under deres foredrag får vi mulighed for at opleve, hvordan de arbejder og udvikle deres egen have med udgangspunkt i, at have er indretning – men udendørs.
Maria Soxbo. Freelancejournalist og bæredygtighedslektor Maria vil holde foredrag om, hvordan du kommunikerer alt, hvad din virksomhed gør rigtigt, uden at blive skældt ud for det, du gør forkert.
Evelina Galli. Hvordan indretter vi egentlig vores hjem i et inflationært miljø? Evelina Galli, teknologi- og forbrugerekspert hos PriceRunner, fortæller om den nyeste indsigt i, hvordan vi handler, når det kommer til alt, hvad der har med indretning at gøre i en tid, hvor verden omkring os påvirker os.
Louise Byg Kongsholm. Louise er trendforsker fra trendbureau pej gruppen. Hun vil holde foredrag om tidsånd, trends og forbrug i en transformationstid, hvor forbrugerne lider af posttraumatisk forbrugsstress og forsøger at genvinde balancen.
Louise Klarsten. Louise Klarsten, ColourHouse, præsenterer fire farve- og stilkoncepter for forår-sommer 24 baseret på Next Interior Trend, hvorefter Sonja Björk Ebert og Louise Klarsten diskuterer, hvad det betyder for sortimentet spring 24, og hvordan de skal tænke og prioritere i deres indkøb.
Jimmi Eriksson. Han vandt Årets kok 2016, var ansvarlig for Nobelmiddagen 2022 og har erfaring fra nogle af Stockholms mest berømte restauranter. Tidligere i år var han vores svenske repræsentant i verdens mest prestigefyldte kokkekonkurrence, Bocuse dÓr. Hør Jimmi sammen med Sonja Björk Ebert i en samtale om madlavning, konkurrencer og hans nye selvdesignede sprødforme, der ligesom hans racerkarriere er blevet en succes.
Frida Ramstedt. Hvordan kan du bruge de grundlæggende principper fra Frida Ramstedts "Handbook in interior design" og "Handbook in furnishing" til at skabe en salgsatmosfære, der øger konverteringen og hjælper dig med at skille dig ud i mængden? Frida giver konkrete tips og eksempler i et foredrag om "Principperne for et vellykket butiksinteriør".