Designet til faghandlen

Vi sidder i SCANPAN’s administrationsbygning på Djursland. I et imponerende showroom i virksomhedens nye store salgs- og marketingfaciliteter, der vidner om fremgang og internationale ambitioner. Vi – undertegnede og Nordic Sales Manager Michael Hørby Kauffelt Andersen – sidder med udsigt til SCANPAN’s nye high-end serie; TechnIQ, som på mange måder er omdrejningspunktet for vores snak om, hvordan SCANPAN har udviklet sig i de seneste år.

Scanpan HaptIQ- serie..

Selv om meget er forandret gennem SCANPAN’s godt 60 år lange historie, så er der en grundlæggende ting, som altid vil være en del af SCANPAN: De ikoniske, håndstøbte aluminiumspander.


SCANPAN’s danske fabrik ligger i Ryomgård få kilometer fra salgs- og marketingkontoret i Auning. Her arbejder omkring 100 medarbejdere, som producerer alle SCANPAN-serier med Stratanium eller Stratanium+ belægninger, og der er ifølge Michael Hørby Kauffelt Andersen flere grunde til, at man holder fast i den danske produktion:
”Kroppen er fremstillet af 100 pct. genanvendt aluminium, der tidligere har været eksempelvis øldåser og bilfælge etc. Det flydende aluminium hældes ved håndkraft i en støbeform og trykformes herefter med 250 tons. Vores medarbejdere i støberiet er alle udlærte på stedet, og selv om der har ’sneget’ sig robotteknologi ind på fabrikken, så har vi en unik produktion, baseret på håndværket, som medarbejderne i Ryomgård har forfinet og videreudviklet gennem generationer”, siger han.

Vækst i Premium+ segmentet
Størstedelen af det danskproducerede kogegrej eksporteres til USA, Australien og en lang række andre lande, som igennem en årrække har efterspurgt dansk produceret kogegrej. Michael Hørby Kauffelt Andersen fortæller, at efterspørgslen i Danmark de seneste år er steget markant:

Scanpan TechnIQ-serie..

”Vi kan mærke, at faghandlen har stort fokus vendt mod Premium+ segmentet. Både i Danmark og i udlandet har man fået øjnene op for den gode kvalitet, den gode historie, enkelheden og de bæredygtige produktionsmetoder, som flere og flere kunder efterspørger”, siger han. Og tilføjer, at den kompromisløse tilgang til at producere stegepanderne i Danmark, har vist sig at styrke SCANPAN-brandet yderligere de seneste år:
”Efter vores introduktion af bl.a. Stratanium+, HaptIQ og TechnIQ har vi fået en klar tilbagemelding fra isenkræmmerne, som synes, det er fedt, at de nu kan udfordre ”nye” prispunkter med eksklusive serier, hvor fokus er på ultimative non-stick egenskaber og gastronomi. Vi udvikler produkterne med og til professionelle kokke og kvalitetsbevidste forbrugere. Med eksempelvis TechnIQ-serien kan kunden – med færre men bedre produkter – tilberede ethvert måltid, og det efterspørger mange kunder”, fortæller han.

Fra Scanpans showroom..


Herhjemme sælges SCANPAN’s Premium+ serier til faghandlen: Kop & Kande, Imerco, Din Isenkræmmer og Salling samt flere individuelle specialbutikker, som netop kan sælge pander i den prisklasse, hvor rådgivning omkring performance, anvendelse og egenskaber er afgørende. Blåstemplingen fra en række gourmetkokke er ligeledes et vigtigt budskab i den sammenhæng:
”Vi har en del danske og internationale ambassadører, der bruger SCANPAN, bl.a. brødrene Koch, Wasim Hallal og Ronnie Emborg, der også har indtaget den internationale scene. Den fortælling betyder meget, når kunden skal vælge en dyrere men også bedre stegepande. Der er ingen tvivl om, at vi udfordrer prispunkterne i Danmark, men vores holdning er, at der er et marked for ultimative non-stick produkter blandt de gourmetinteresserede. Man kan godt få non-stick produkter, der er billigere end SCANPAN, men ikke noget med en bedre kombination af styrke og non-stick egenskaber”, siger han.

Mere end High-End produkter
SCANPAN har traditionelt haft en stærk position herhjemme, når det gælder det øvre segment – men også inden for mere mainstream produktserier. Michael Hørby Kauffelt Andersen understreger da også, at selv om man i øjeblikket satser stort på Premium+ serierne, så holder SCANPAN også godt fast i ”rugbrødsvarerne” og de klassiske Premium-markeder:
”Vi ser ingen modsætning i at udvikle og udbygge vores high end-produkter og samtidig fastholde vores stærke position som leverandør af godt, gedigent kogegrej til familien Danmark. Vi holder fast i, at SCANPAN også skal kunne levere billigere kvalitetsgryder og -pander, og vil derfor fremadrettet også supplere vores produktion i Danmark med udvalgte serier, der laves i Asien”. Foruden ikke-belagte pander og gryder nævner han SCANPAN’s, skærebrætter i træ og bambus, ta’-ting og knivserier, der alle undergår en streng kvalitetskontrol af SCANPAN’s egne medarbejdere i Kina, inden de frigives til handel.


Det er også vigtigt for SCANPAN at være brede i sortimentet for at fastholde positionen som hele Danmarks leverandør af kogegrej. Det handler ifølge Michael Hørby Kauffelt Andersen om at være troværdige og imødekomme kundens behov:
”For eksempel har vi nu også bradepander til induktion, og selvfølgelig pander til både induktion og keramiske kogeplader. Vi har stort fokus på at kunne levere det produkt som den enkelte kunde har brug for – og det er ikke nødvendigvis et induktionsprodukt. Bruger man panden med stålbund på en keramisk kogeplade, er det ikke energimæssigt optimalt, da aluminium er en bedre varmeleder end stål. Derfor bør man altid vælge det rigtige koge- eller stegeprodukt til den specifikke varmekilde. Her er faghandlens rådgivning, vejledning og kompetence afgørende”, siger han.

Opbakning til faghandlen
SCANPAN’s store fokus på faghandlen giver sig også udtryk i den salgsorganisation, som Michael Hørby Kauffelt Andersen står i spidsen for. I Danmark kører tre sælgere rundt og har dialogen med butikkerne. Herudover har man ansatte, der løbende tager ud til events i butikkerne for at understøtte faghandlen, så historien om de danskproducerede stegepander og gryder, når ud til både ansatte og kunder.

Michael Hørby Kauffelt Andersen..


I Auning sidder der – foruden den danske salgsorganisation – den øvrige eksport-, marketing- og logistikafdeling, der tæller 15 medarbejdere. Hertil kommer datterselskaberne i Singapore og USA så det samlede antal SCANPAN-medarbejdere når op på 150.

Fra lokal til global
For at understrege, hvordan SCANPAN har udviklet sig til en international producent af kogegrej, fortæller han, at salget i Norden i dag tegner sig for blot 25 pct. af omsætningen, mens de 75 pct. går til eksport til mere end 50 lande, men sådan har det ikke altid været.
Det var ikke før i 90’erne, at man for alvor begyndte at kigge ud i verden, i 00’erne fik man rigtig godt fat i Australien og i 10’erne kom turen til USA.


”Made in Denmark har en stor værdi i udlandet. Det samme har historien om den danske familieejede virksomhed”, siger han. Samtidig fremhæver han, at SCANPAN’s enkle, minimalistiske og klassiske udtryk, i samspil med kvaliteten og funktionaliteten, bidrager til en øget efterspørgsel i lande som Benelux, Frankrig, Tyskland og Rusland, ligesom der er et stort potentiale i Asien.


”Vi mærker også tydeligt, at den miljøvenlige produktion vinder genklang hos forbrugerne, og at der er en større lydhørhed end for blot få år siden, når det gælder den bæredygtige og lokale produktion. Det gælder både i udlandet og herhjemme”, fortæller han.
Længe før klimahensyn og bæredygtighed blev et ’must’ for enhver seriøs virksomhed, havde SCANPAN i virkeligheden taget de første mange skridt i retning af en bæredygtig produktion. Michael Hørby Kauffelt Andersen fortæller:
”Som produktionsvirksomhed i Danmark, skal vi afgive et miljøregnskab, og vi er underlagt den danske arbejdsmiljø- og miljølovgivning. Samtidig er CO2-aftrykket lavere, idet aluminiumsprodukterne er fremstillet i Danmark, og dermed undgår vi en lang transport med høje CO2-omkostninger”.
I produktionen i Ryomgård har SCANPAN også arbejdet med energioptimering, så varmen, der skal bruges til produktionen og til opvarmning, kommer fra virksomhedens eget kraftværk, hvor der fyres med træpiller, som ligeledes er en bæredygtig varmekilde.

Familievirksomheden

SCANPAN ejes i dag af brødrene Jesper og René Brund. Jesper, der er bosiddende i Singapore, har det overordnede globale ansvar for afsætning og marketing, mens René er administrerende direktør med base på Djursland og har det overordnede ansvar for drift og produktion i Danmark.

Relateret indhold

24.04.2024Designbase.dk

Salone del Mobile.Milano 2024 slår sidste års besøgstal

24.04.2024Designbase.dk

Farvetrends i 2025 handler om harmoni

17.04.2024Witt

Sponseret

Espressokværnen til den kræsne kaffeelsker

15.04.2024F&H Group A/S

Sponseret

Flot 79NORD-nyhed fra Morsø

15.04.2024Brix Design A/S

Sponseret

Forårets magi og skønhed inviterer til pinsefest

11.04.2024F&H Group A/S

Sponseret

Essensen af kvalitet fra HOLM

10.04.2024Witt

Sponseret

Bryg kaffe som de professionelle baristaer

08.04.2024Designbase.dk

Hamonoya er ny distributør for Patisse

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023