Vi vil være en god arena for vore udstillere

Formex havde en lille nedgang i besøgstallet, men det bekymrer ikke projektchef Christina Olsson, for indkøberne kommer, og antallet af udenlandske besøgende var steget. ”Der er gået en del år med almen uro i branchen, og jeg tror, der kommer til at ske en forandring i måden at bruge messer på”, siger hun.

Formex i Stockholm kunne denne gang melde om 21.559 besøgende. Det er godt 1500 færre besøgende end på samme messe sidste år. Men antallet af internationale besøgende var 2 pct. større end sidst, og det er projektchef Christina Olsson meget tilfreds med. 

”Vi havde besøgende fra 61 forskellige lande. Selvfølgelig var der flest besøgende fra de nordiske lande, men England lå på en 4, plads lige efter Danmark, Japan lå faktisk på 9. pladsen og USA på 10 pladsen”, fortæller hun, og mener, det hænger sammen med, at interessen for nordisk design er stor over hele verden, og at de på Formex kan få hele paletten.

Om grunden til nedgangen i det generelle besøgsantal siger Christina Olsson: ”Der er en butiksnedgang i Sverige, og det er bl.a. den, der spiller ind, samtidig ser vi, at der kommer færre personer fra hver butik, og det betyder noget for besøgstallet. Men indkøberne kommer selvfølgelig stadig. Ydermere havde vi et kraftigt snevejr i Sverige under messen, og det har nok også gjort, at nogle valgte ikke at rejse”.

Formex talte 820 udstillere og fyldte det, der svarer til seks fodboldbaner med indretning, og Christina Olsson slår fast, at udstillerne denne gang havde gjort rigtig meget ud af standene. ”Der var masser af inspiration til de besøgende, og mange udstillere havde tænkt fotografisk med opstillinger, der egner sig til eksempelvis Instagram”.

”Vores mål er at være en god arena for vores udstillere, og det har vi været denne gang. Rigtig mange udstillere har haft en rigtig god messe. Men der er gået en del år med almen uro i branchen, og jeg tror, der kommer til at ske en forandring i måden at bruge messer på”, siger Christina Olsson. ”Mange havde demonstrationer på messen, hvor de viste, hvad produkterne kunne, ligesom de gjorde en god indsats for at fortælle historien bag produkterne. Og det er en god udvikling”, mener hun og fortæller, at man havde en rigtig god respons på samarbejdet med kreatører og designere. ”Formex skal ikke bare handle om salg. Det skal også handle om inspiration. Vi skal gøre en indsats for at løfte det unikke i branchen og håndværket, for vi lever i en æra, hvor ansvarlighed spiller en rolle, og vi har et ansvar for at løfte de små designere med frem, og ikke mindst promovere svensk og nordisk design”, siger hun.

”Vi skal sætte Sverige på verdenskortet, og vi skal være stedet, hvor internationale indkøbere kan møde nordisk design”.

Christina Olsson ser også frem mod næste Formex, og hun er spændt på, hvad de nye datoer, fra tirsdag-fredag d. 21.-24. august kommer til at betyde.

”At være på messe er en del af jobbet for de professionelle, der kommer. Det er ikke en fritidsbeskæftigelse. Derfor mener vi, messen skal ligge i hverdagene”, afslutter hun. 

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

20.12.2024Designbase.dk

Julemærkehjemmene modtager over en million kroner fra Salling Group

19.12.2024Designbase.dk

Små erhvervsdrivende får nu lettere ved at oprette bankkonto

19.12.2024Designbase.dk

Ny guide giver SMV’er værktøjer til at navigere i EU’s krav til cybersikkerhed

16.12.2024Designbase.dk

Danskerne købte for rekordmange penge i julen 2023

12.12.2024Designbase.dk

Svanemærket tildeler Svanemærket 2023 til Høie

12.12.2024Designbase.dk

Få styr på medarbejdernes overskydende ferie

11.12.2024Designbase.dk

De potentielle cybersikkerhedstrusler i 2025

10.12.2024Designbase.dk

Dansk konkursstatistik november 2024: Historisk nedgang, men udfordringer består

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

TRADE POINT A/S
Messe
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Dato

13.01.2025

Tid

10:00

Sted

Denmark

Dimex
Messe
HEIMTEXTIL 2025: Tæpper og måtter boomer

Efter successen sidste år får produktgruppen tæpper endnu mere fokus med dobbelt så mange udstillere fra tæppebranchen på Heimtextil 2025 fra 14. - 17. januar.

Dato

14.01.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Heimtextil - International messe for bolig- og kontrakttekstiler

Den internationalt unikke platform for bolig- og kontrakttekstiler og tekstildesign. Oplev sæsonens trends, tekstil bæredygtighed, verdens største udvalg af boligtekstiler samt produkt- og informationstilbud til boligindretning, gæstfrihed og megatrend søvn. Globalt kombineret og passioneret præsenteret.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Maison&Objet

Oplev det bedste inden for design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, en førende global begivenhed for professionelle i design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Messe
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023