Udvikling er vores benzin

Rikki Tikki Company er inde i en positiv udvikling – ikke mindst i udlandet og virksomhedens salgschef Michael Jacobsen, der har siddet på posten i godt et år, mener, at det i høj grad handler om at være proaktive og skabe nye muligheder.

Skinnende juleglans - Jette Abildgård har udbygget serien af fine juletræer til bordpynt med et større porcelænsjuletræ med diskret mønster og guldstjerne til fyrfadslys..

”Det danske marked er ubestridt det fundament, Rikki Tikki står på. Men væksten kommer fra udlandet”. Sådan lyder det fra Rikki Tikki’s salgschef Michael Jacobsen, der har siddet på posten siden august sidste år. 

Han forventer selvfølgelig også en vækst på det danske marked i de kommende år. ”Vi er naturligvis ikke tilfredse med stilstand på hjemmemarkedet, men vi har en position og en omsætning i Danmark, der gør, at vi ikke forventer store to-cifrede vækstrater”, forklarer han og påpeger, at der faktisk er en positivitet at spore i markedet.

”Vore kunder og markedet er mere åbne nu, end de har været de senere år. De er en smule mere risikovillige, og de er åbne for at prøve nye ting af i modsætning til under krisen, hvor de fleste var safe players. Med andre ord; positiviteten i markedet kommer stille og roligt snigende”.

Michael Jacobsen blev ”kastet” ind i branchen med Formland messen i 2013. Siden da har han gjort sit for at være med til at styrke virksomheden.

”Vi fortsætter med den salgsstrategi, der er blevet lagt for såvel Danmark som for udlandet, og det ser ud til at fungere, for 2013 var det bedste år for Rikki Tikki siden 2006, ikke mindst takket være eksporten”, fortæller Michael Jacobsen.

Strategien byder blandt andet på at vedligeholde, pleje og udvikle den stærke position,  de har i isenkrambranchen – ikke mindst på julen – 4. kvartal, der ubestridt er Rikki Tikki’s største sæson.

”Men vi leder naturligvis hele tiden efter det nye fembenede lam, og vi søger hele tiden at udvikle os og ikke mindst udvikle de tre øvrige kvartaler, blandt andet med nye produkter som Ohmydeer og JUST-serien samt Elephantparade, hvor en del af overskuddet fra salget går til Asian Elephant Foundation TAEF, der støtter op om den asiatiske elefants eksistens.

Michael Jacobsen er ikke i tvivl om, at det er ekstremt vigtigt for Rikki Tikki at have fokus på produktudvikling. Det gælder eksisterende designs i nye farver og helt nye produkter, der ikke er set før.

Vi skaber vores egen position
Michael Jacobsen mener, at en virksomhed som Rikki Tikki selv må skabe sin position på markedet ved blandt andet at bruge den erfaring og de informationer, de har.

”Det handler om at lytte til markedet, men også om at skubbe til markedet. Vi leverer det, forretningerne efterspørger, og det, de kan sælge, men vores opgave er også at udvikle fundamentet på vores lokomotiver og sørge for, at vores brands der igennem forbliver veletablerede og velpositionerende på markedet”.

Stærk spiller i branchen
”Rikki Tikki er en stærk spiller i isenkrambranchen. Ikke mindst når det gælder vore tre stærke julekollektioner; Trip Trap Nisserne, Medusa-Copenhagen og Abildgård. Vi går også ind og hjælper designere, der ofte er dygtigere end os på den kreative front, men hvor vi som brandhouse kan få varerne meget længere ud i markedet, end designerne selv er i stand til”, fortæller Michael Jacobsen.

Han ser et stort potentiale for Rikki Tikki netop som handelshus.

”Vi er dygtige til at udvikle nye designkollektioner og brands, og når de kommer ind i vort maskineri, kan der trækkes på både vores erfaring omkring produktion og distribution til markedet. Vi skal med andre ord udvikle os sammen med dygtige designere både på fast basis som i dag, men eventuelt også med kortere samarbejder, hvor vi hjælper dem til at blive mere kendte, og vi får glæde af deres mere krøllede hjerner”.

Michael Jacobsen ser Rikki Tikki som unik inden for de rammer, og han ser en positiv udvikling i fremtiden for virksomheden, både når det gælder samarbejdet med kæderne og med de selvstændige specialbutikker. Vores styrke er, at vi har produkter, der passer ind på alle hylder, selvom det ikke er alle produkter, der ligger lige godt i alle butikker”.

Tekstildelen er det nyeste ben
Rikki Tikki udvikler løbende, og virksomhedens tekstildel, der kom til for 5-6 år siden tæller i dag designerne Naja Munthe og Susanne Schjerning, Rikke Brorson samt JUST.

”Det er et godt eksempel på, at man udvikler sig med mulighederne. Det handler blot om at holde øjne og ører åbne og være åbne overfor nye samarbejder”.

”Mange af vores produkter falder under kategorien ”nice to have”. Derfor handler det i høj grad om at have det gode samarbejde i fokus. Det gælder ganske enkelt kundeservice. Jo flere produkter vi har, løsninger vi kan komme op med, og udfordringer vi kan løse, jo større succes har vi. Lokomotivet kører stærkt, og toget venter ikke. Der skal være fokus på det eksisterende og samtidig på at udvikle”.

Vi tager ansvar
I den ånd har man hos Rikki Tikki også valgt, at alle sælgere i dag er key account managers. 

”Vores strategi er at udvikle vore sælgere, så de bliver dygtigere til såvel salg som service, og så de også kan tage et ansvar omkring den forretningsmæssige del. De skal med andre ord tænke produktudvikling i forhold til kæden eller butikken og Rikki Tikki”.

Så når de er i marken, er de både sælgere og merchandisere, der forstår kundernes behov og som hele tiden har i baghovedet hvilke tiltag der kan skabes i samarbejde med kunderne. Den indsamlede viden deles med kollegaerne, så der i fællesskab kan skabes endnu bedre løsninger i butikkerne – og ikke blot skrivebordsløsninger, men løsninger med bro til den virkelige verden og der, hvor det giver aller størst værdi ude i de fysiske butikker.

”Det kan være en flot præsentation af varer, hvor der straks tages et billede, som sendes rundt til de andre key account managers, så de kan lade sin inspirere af den gode idé i forhold til deres kunder”.

I bund og grund mener Michael Jacobsen, at det handler om at udvikle virksomheden, så alle beslutninger, viden og erfaring ikke blot samles på én position, men kommer ud, hvor den kan bruges af flere.

I forhold til fremtiden ser Michael Jacobsen en virksomhed, der fortsætter den gode udvikling, de er inde i.

Nye kundesegmenter står ikke på programmet, til gengæld mener Michael Jacobsen, at nye produktsegmenter er den benzin, de skal leve af.

”Vi jagter de nye kollektioner, for tingene opstår ikke af sig selv. Derfor har vi netop produktudvikling som et fast punkt på vore månedlige møder”.

Michael Jacobsen mener, markedet er ved at vende. 

”De seneste forbrugertal er i positiv bedring, huspriserne stiger, og der er en spirende optimisme at spore, som kan danne grobund for mere optimisme i fremtiden”.

Den negative effekt, krisen har haft på branchen i forhold til at prisen, var blevet det vigtigste parameter, mener Michael Jacobsen også, man er begyndte at bevæge sig lidt væk fra.

”De største spillere på markedet taler nu om at nedtone rabatræset. Det er naturligvis en rejse, men jo flere varer, der sælges uden sparebudskab, jo bedre en forretning bliver det for alle parter. Branchen har været presset på både omsætning og avancer, og vi er ikke helt ude af det endnu. Men vi er på rette vej”, slutter Michael Jacobsen.  

Relateret indhold

27.03.2024Designbase.dk

Det er OK at markedsføre ”PFAS-fri” og ”ikke tilsat PFAS”

27.03.2024Designbase.dk

Ambiente 2024: De bedste gaver er bæredygtige

25.03.2024Designbase.dk

Ny bestyrelse i Danske Kunsthåndværkere og Designere

25.03.2024Designbase.dk

Arkitektonisk præg

22.03.2024Designbase.dk

Fokus på bæredygtighed

19.03.2024Designbase.dk

Onlineplatforme er ansvarlige for bæredygtighedsudsagn

19.03.2024Designbase.dk

En ode til det legende design

18.03.2024Designbase.dk

Vi vil samarbejde med eksperterne

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023