I krydsfeltet mellem data og kreativitet
”Vores mål er at komme tættere på forbrugeren, og til det skal vi bruge data og AI kombineret med erfaring, kreativitet og passion.” Det siger F&H’s nye CMO, 27-årige Benjamin Kloster, der vil skabe Nordeuropas stærkeste inhouse brandafdeling.
Benjamin Kloster er F&H Groups nye CMO. Her ses han i showroomet sammen med salgsdirektør Morten Hansen. Foto: Pia Finne
Vi anbefaler at du læser “En ny, ambitiøs strategi og retning for fremtiden”, før du læser denne artikel
”Det sker noget spændende i krydsfeltet mellem teknologi og kreativitet. AI og Data er fremtidens værktøjer, og med de rigtige data og den rigtige teknologi bliver vores forbrugerapproch endnu stærkere fremadrettet. Vi vil med andre ord tættere på forbrugeren.” Det fastslår Benjamin Kloster, der netop tiltrådt stillingen som Chief Marketing Officer (CMO) hos F&H, og dermed er brandhuset i Viborg klar til at gå i en ny og spændende retning.
“Vi lever i en tid, hvor forbrugerne er mere bevidste end nogensinde. De kan let gennemskue, og noget er skjult reklame eller reelt content, og de forventer reel værdi fra de brands, de vælger at støtte,” lyder det fra Benjamin, der bl.a. har arbejdet som direktør for Artificial Intelligence hos Zizzi, og hans passion for at forene teknologi, marketing og forbrugeradfærd skinner tydeligt igennem. ”Vi skal udnytte data til at træffe bedre beslutninger, men vi må aldrig glemme den menneskelige faktor i vores brands,” påpeger han.
F&H har allerede haft stor succes med visninger af deres indhold, herunder 14 millioner visninger på en video af en Rosti osteboks over en weekend. “Det viser bare, hvor stor betydning storytelling har. Det handler ikke kun om farver, logoer og vores egen fortælling, men om den historie, forbrugeren fortæller om os. Det er det, der skaber forbindelsen,” siger Benjamin.
Benjamin Kloster er født og opvokset i Skjern. I en ung alder blev han selvstændig og fik succes med egen webshop, og siden blev han medejer af konsulentbureauet JVR Consult i Holstebro, som på fire år voksede fra 2 til 22 medarbejdere, ligesom man har modtaget flere Gazellepriser. F&H stiftede han bekendtskab med i sommeren 2024, hvor han blev hyret ind til at sætte en retning for fremtiden brug af AI. Det førte til jobbet som CMO, og det er Benjamin meget glad for. ”Jeg har altid arbejdet selvstændigt. Nu har jeg fritvalgskonto, eget kontor og pension,” siger han med et smil.
At være et skridt foran
Benjamin understreger vigtigheden af at være proaktiv og innovativ i en branche, der konstant ændrer sig. “Vi har en ambition om at skabe Nordeuropas stærkeste inhouse brandafdeling, men skal det lykkes, skal vi ikke bare følge trends, vi skal skabe dem. Vi skal tænke i kommerciel bæredygtighed og investere i forbrugerens oplevelse,” tilføjer han.
“F.eks. er emballage for mange blot en udgift, men det skal ses som en del af produktets værdi. Det handler om at få forbrugerne til at se, at en højere pris kan være berettiget, hvis de oplever kvalitet og glæde gennem både produktet og emballagen, og dermed helheden, forklarer Benjamin, der bl.a. bruger datamodeller som hjælp til den udvikling. ”Vores hus skal komme med de nye ideer, og vi skal rykke ved traditionerne”, siger han.
Jeg vil komme til at begå fejl
Benjamin accepterer, at fejl vil være en del af rejsen, men han ser fejlene som muligheder for læring. “Vi skal turde begå fejl. Det er en del af at skubbe til grænserne og derigennem finde ud af, hvad der fungerer,” påpeger han. Og hans mål er klart: “At være på forkant og ikke blot følge med. At lære af fejl og blive bedre.”
Med dedikerede brandowners og et fantastisk marketingteam i huset, ønsker Benjamin at facilitere samtaler og skabe en kultur, hvor læring og udvikling er i fokus. “Vi skal kombinere brandownernes passion for produktet med en stærk brandfortælling, så vi kan levere et produkt, der virkelig rammer forbrugeren,” siger han, og slår fast at forandringsledelse og forandringsvillighed ligger ham meget på sinde, og at begge dele findes i huset.
”Det er fedt at have en massiv kerne af erfaring og knowhow blandt mennesker, som også er forandringsparate, og når vi så samtidig står på skuldrene af at have de rigtige produkter til den rigtige pris er det en god kombination.”
Innovation og kreativitet
Når man spørger Benjamin om, hvordan han ser udviklingen i fremtiden, er han optimistisk. “Vi skal skabe et hus, hvor innovation og branchekendskab går hånd i hånd. For mig er det vigtigt, at vi bliver dygtigere til at bruge data og samtidig fastholde den kreative dygtighed, der skal til for at skabe unikke produkter og fortællinger.”
Med en god kombination af sine erfaringer og ambitioner er Benjamin klar til at arbejde videre med en ny og innovativ tilgang til marketing. “Vi skal hele tiden måle på data og tilpasse os markedet, men vores grundlæggende mission er at skabe stærke forbindelser mellem vores brands og forbrugerne,” siger han.
"Vi er i en tid, hvor forbrugerne er mere kritiske og informerede. De ønsker ægthed og værdi," bemærker han. "Vores fokus vil være på at bygge en kommunikation, der taler til deres behov og ønsker."
Han ser en stor mulighed i at udvikle F&H’s brandidentiteter og sikre, at virksomheden ikke blot opfatter sig selv som en leverandør af produkter, men som en aktør, der skaber livskvalitet for sine kunder. "Det handler ikke kun om at sælge; det handler om at berige kundeoplevelsen. Hvad kan vores produkter gøre for dem i deres hverdag?"
En vigtig del af F&H strategi er at fremme samarbejde blandt de forskellige brands i F&H's portefølje. "Det er afgørende, at brandowners kan dele erfaringer og indsigt. Når vi arbejder sammen, kan vi udnytte hinandens styrker og skabe mere værdi for vores kunder," siger han, og passionen for data er umiskendelig. "Vi skal være langt mere datadrevne i vores beslutningsprocesser. Men vi må også huske, at data aldrig kan erstatte den menneskelige intuition og kreativitet. Det skal være en symbiose, der gør os stærkere, og som øget vores kendskabsgrad yderligere. Men kendskabsgraden er nul værd, hvis det ikke rykker i butikkerne, så nu skal vi skubbe på og ikke ryste på hånden," slutter Benjamin Kloster.