Tendence 2016: Ny struktur skaber synergi og nye impulser
Julen står for døren i hvert fald for design- og interiørbranchen. På Tendence præsenteres nyheder til den kommende højtid. Denne gang har messen fået ny struktur til fordel for indkøberne, mener marketingdirektør Erdmann Kilian.
Udstillere såvel som besøgende på den næste Tendence, der holdes fra 27.-30. august, kan se frem til nogle inspirerende forandringer, der er resultatet af en repositionering og restrukturering af den mange facetterede størrelse, som de to hovedsegmenter på messen, Giving og Living, udgør, fastslog Erdmann Kilian, marketingdirektør for Messe Frankfurt på et pressemøde.
Ved at omfordele produktgrupperne, håber vi på at skabe et bedre flow, der gør det nemmere for indkøberne at finde det, de søger, og dermed øge salget hos udstillerne, siger Erdmann Kilian, og han fortsætter: Med fokus på den travle julesæson og med et blik på de forestående forårs- og sommerkollektioner er og vil Tendence fortsat være Tysklands vigtigste og mest internationale ordreplatform i anden halvdel af året.
På Tendence 2015 var der 1100 udstillere fra 47 lande, der udstillede deres produkter og nyskabelser på 92.600 kvm. Danmark var repræsenteret af 38 virksomheder og lå således på en 3. plads blandt de udstillende nationer. Erdmann Kilian forventer i hvert fald samme antal udstillere denne gang, og blandt dem, der allerede har tegnet sig for en stand er Aspegren Denmark, Eja International, House Doctor, Hübsch, Rice og Van Deurs Danmark.
På besøgssiden lå Danmark på en 13. plads. Af de 27.466 besøgende fra 83 lande kom de 84 fra Danmark.
En optimeret halstruktur
En ny, optimeret halstruktur skaber plads til nye indkøbsoplevelser i Living sektionen, hvor internationale udstillere viser, hvad der sker i den spændende verden af interior design.
I hal 9.0 ses kontrasterne mellem den tidløse og moderne, rene boligindretning og de mere emotionelle klassiske og elegante indretningskoncepter, der rummer møbler af høj kvalitet, tekstiler, belysning og tilbehør. Her findes bl.a. Raumgestalt, Rosendahl, Sompex and Umbra.
I Hal 8.0 findes møbler og decorationsideer til hjemmet og haven under overskriften Lovely Home. Her udstiller bl.a. House Doctor, Hübsch, Overbeck & Friends, Räder og Rice. Det er ligeledes i hal 8.0, at Seasonal Decoration-produkterne findes.
Som navnet antyder, er omdrejningspunktet i Giving-sektionen gaver til alle højtider, tilbehør og fashion-produkter.
Nyt er Culinary Gifts-segmentet, der er flyttet og udvidet i hal 11.0. Produktgrupperne her omfatter designorienterede bord- og køkkentilbehør, gourmet-gaver som olier og udsøgt chokolade, te med videre. Her findes udstillere som Adhoc, ASA Selection, Blomus, Eva Solo, Koziol and Tee-Maas.
I samme hal vil besøgende som tidligere finde Young Gifts med udstillere som Artebene, Cedon Museumshops, Marks Europe, Troika og Werkhaus. Klassiske og dekorative gaver findes i hal 9.0.
I fremtiden vil smykker og ure såvel som mode- samt skønheds- og wellness-produkter findes sammen i den nye Accessories & Jewellery i hal 9.2.
En etisk styleguide
Efter en succesfuld introduktion af Ethical Style Guides på Ambiente 2016 lanceres nu en guide til bæredygtige eller etisk producerede varer som en del af Tendence kataloget. Den etiske styleguide giver indkøberne en mulighed for bedre at kunne navigere i det ekstremt komplekse segment, som netop bæredygtige og etiske produkter er.
For at hjælpe de besøgende på vej er produkterne inddelt i underkategorier som Eco-Friendly Materials, Fair & Social Production, Re-/Upcycling Design og Handmade Manufacturing. Ethical Style Guide giver information om de forskellige aspekter af bæredygtighed, der tilbydes af udstillerne på Tendence.
Tendence Academy
Tendence Academy er endnu et nyt tiltag, der rummer et omfattende program af events for fagdetailhandlen, som dermed har et ekstra incitament til at besøge messen.
I programmet er trendforedrag og workshops inden for såvel boligindretning som smykker og ure og blomsterdekoration, ideer til vinduesdekorationer og hjælp til detailhandlere, der vil starte en online virksomhed eller som vil vide mere om online markedsføring.