Spam er forbudt. Men hvad må vi så??

Der er et forbud mod spam. Det betyder, at det ikke er tilladt at sende elektronisk markedsføring, hvis modtageren ikke har sagt ja tak til det. Men hvad må man så?

Foto: 123rf.com.

Hovedreglen er som sagt, at markedsføring kræver samtykke fra modtageren. Men der er en undtagelse til den hovedregel, lyder det fra SMVdanmark, nemlig når der er en kunderelation til modtageren. Det er lovligt at markedsføre egne tilsvarende produkter elektronisk over for en kunde, som i forbindelse med et tidligere køb har givet sin elektroniske adresse til virksomheden. Denne markedsføring af tilsvarende produkter kan ske lovligt, helt uden forudgående samtykke fra kunden.

Kunden skal dog have ret til let og gebyrfrit at frabede sig sådanne henvendelser. Denne mulighed skal kunden have både i forbindelse med afgivelse af sin elektroniske adresse og i forbindelse med hver efterfølgende henvendelse.

Egne tilsvarende produkter

Hvornår er vi så indenfor skiven af lovlig markedsføring?

Det er altid en konkret vurdering, men rammerne er snævre. Der skal være tale om tilsvarende produkter eller ydelser, som virksomheden selv forhandler. Produkterne eller ydelserne behøver ikke at være identiske, men skal være inden for samme kategori som det, kunden tidligere købt. 

Har kunden købt en sofa, må sælgeren gerne markedsføre plejeprodukter til den købte sofa. Har kunden omvendt kun købt plejemidler til en sofa, må sælgeren ikke markedsføre sofaer over for kunden, da en sofa ifølge Forbrugerombudsmanden ikke er et tilsvarende produkt til et sofaplejemiddel.

Forbrugerombudsmanden har udarbejdet en vejledning til, hvordan reglerne skal fortolkes. Den kan findes på www.forbrugerombudsmanden.dk

Servicemeddelelser

Der er også andre tilfælde, som ikke kræver samtykke fra modtageren. Du må nemlig gerne sende en servicemeddelelse til kunder eller andre.

Har din virksomhed fået ny adresse eller nyt tlf.nr., må du gerne sende denne information elektronisk uden forudgående samtykke fra modtageren, så længe beskeden alene omhandler den konkrete information og ikke samtidigt indeholder nogen form for markedsføring af produkter eller ydelser, eller på anden måde en branding af virksomheden.

-PF

Stockholm Furniture Fair

Sponseret

Stockholm Furniture Fair 2025 fremhæver fremtidens konstruktion og hænderne bag håndværket

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

31.03.2025Designbase.dk

AI-agenter kan effektivisere arbejdsgange – men danske virksomheder tøver

31.03.2025Designbase.dk

DEBAT: En kvart million danskere skal rustes mod digitale angreb

27.03.2025Designbase.dk

Flatpay er den hurtigst voksende virksomhed i Nordeuropa

26.03.2025Designbase.dk

Sådan begrænses skadelig kemi i hverdagen

25.03.2025Designbase.dk

6 gode grunde til at lave en ESG-rapport

25.03.2025Designbase.dk

Forringer AI medarbejdernes evne til at tænke kritisk?

24.03.2025Designbase.dk

Gratis samtalespil om dataetik på arbejdspladsen

21.03.2025Designbase.dk

Pas på med skiltningen

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023