Spam er forbudt. Men hvad må vi så??
Der er et forbud mod spam. Det betyder, at det ikke er tilladt at sende elektronisk markedsføring, hvis modtageren ikke har sagt ja tak til det. Men hvad må man så?
Hovedreglen er som sagt, at markedsføring kræver samtykke fra modtageren. Men der er en undtagelse til den hovedregel, lyder det fra SMVdanmark, nemlig når der er en kunderelation til modtageren. Det er lovligt at markedsføre egne tilsvarende produkter elektronisk over for en kunde, som i forbindelse med et tidligere køb har givet sin elektroniske adresse til virksomheden. Denne markedsføring af tilsvarende produkter kan ske lovligt, helt uden forudgående samtykke fra kunden.
Kunden skal dog have ret til let og gebyrfrit at frabede sig sådanne henvendelser. Denne mulighed skal kunden have både i forbindelse med afgivelse af sin elektroniske adresse og i forbindelse med hver efterfølgende henvendelse.
Egne tilsvarende produkter
Hvornår er vi så indenfor skiven af lovlig markedsføring?
Det er altid en konkret vurdering, men rammerne er snævre. Der skal være tale om tilsvarende produkter eller ydelser, som virksomheden selv forhandler. Produkterne eller ydelserne behøver ikke at være identiske, men skal være inden for samme kategori som det, kunden tidligere købt.
Har kunden købt en sofa, må sælgeren gerne markedsføre plejeprodukter til den købte sofa. Har kunden omvendt kun købt plejemidler til en sofa, må sælgeren ikke markedsføre sofaer over for kunden, da en sofa ifølge Forbrugerombudsmanden ikke er et tilsvarende produkt til et sofaplejemiddel.
Forbrugerombudsmanden har udarbejdet en vejledning til, hvordan reglerne skal fortolkes. Den kan findes på www.forbrugerombudsmanden.dk
Servicemeddelelser
Der er også andre tilfælde, som ikke kræver samtykke fra modtageren. Du må nemlig gerne sende en servicemeddelelse til kunder eller andre.
Har din virksomhed fået ny adresse eller nyt tlf.nr., må du gerne sende denne information elektronisk uden forudgående samtykke fra modtageren, så længe beskeden alene omhandler den konkrete information og ikke samtidigt indeholder nogen form for markedsføring af produkter eller ydelser, eller på anden måde en branding af virksomheden.
-PF