Skab den bedste historie for dit brand
Studie FLYHELSTED – Mille Fly og Sofie Helsted – kender de fleste fra Formlands trendzone, men de to hjælper også gerne branchens virksomheder med at være den bedste udgave af sig selv og ikke mindst med at formidle budskabet, så det for alvor kommer ud over rampen.
“Det handler om at holde fokus på at formidle den bedste historie af sig selv. Hvad kan mit brand, og hvad kan det ikke, og hvordan differentierer jeg det?”. Det mener Sofie Helsted og Mille Fly, der sammen driver Studie FLYHELSTED, som bl.a. er kendt for de seneste sæsoner at stå bag trendzonen på Formland. Men de to indretnings- og trendeksperter står også bag en række indretninger af såvel private hjem som af butikker og ikke mindst af messestande, og faktisk er det de samme grundlæggende principper, der gør sig gældende, fortæller de.
”Man skal gøre sig sin holdning klart, og man skal gøre sig klart, hvad det er, der gør, at kunderne kommer ind i butikken eller på standen. I bund og grund handler det i høj grad om, at man har gjort sig umage og skabt et univers – en sanseoplevelse – hvor det kribler i kundernes fingre for at købe”.
Mille og Sofie’s holdning er klart, at man ikke skal forsøge at nå alle, men at man skal stole på sig selv og vælge det, man tror på. ”Kan du selv lide et produkt eller en stil, er der helt klart også et segment for dig”, lyder det. Det er meget lettere og meget mere overbevisende at sælge et produkt man holder af.
Vi gør det, vi er bedst til
Mille Fly og Sofie Helsted begyndte at arbejde sammen for godt 10 år siden. Først på en enkelt opgave og da synergien var god, besluttede de to at forene deres netværk og deres forskellige kompetencer – med andre ord at håndplukke det bedste fra Sofies fotografiske verden og fra Milles indretningsverden – og bruge deres samlede styrke til at skabe Studie FLYHELSTED.
De har arbejdet med private indretninger, virksomhedsindretninger, butiksindretninger, stylinger og katalogopbygninger, og siden 2010 har de skabt trendzoner på Formland. I begyndelsen gjaldt det mindre trendzoner på messen, i de seneste par sæsoner har de stået bag Formlands store trendzone”.
Nu vil Studie FLYHELSTED gerne videre i deres virksomhedsudvikling, og fremadrettet vil de satse endnu mere på erhvervsindretninger og messeopbygninger.
”Samtidig har vi jo i kraft af vores arbejde med Formland fået en kæmpe indsigt i design- og interiørbranchen, men vi ser den nok fra en lidt anden vinkel, end man gør, når man er i branchen til daglig”, lyder det fra de to.
De er nysgerrige, de har øjnene åbne, og de kigger hele tiden på farver, mennesker, former og nye trendretninger, og for at komme skridtet videre, spørger de hele tiden sig selv: ”Hvorfor gør de det?”
”Vi arbejder med såvel møbelbranchen som hele Formlandsegmentet. Vi har med andre ord et ben i hver lejr, og vi kommer ind bag ved leverandørerne. Det betyder, at vi er gode til at sætte os ind i situationerne hos den enkelte virksomhed”, siger Mille og Sofie.
”Det letteste er at gøre, som man plejer, men hvad enten man er stor eller lille, er det ikke det, der vender skuden”.
Så når Mille og Sofie arbejder med virksomheder, ser de på kundens behov, og de bruger den erfaring, de har til at skabe en identitet med baggrund i den stil og smag, kunden har.
”Vi skal påvirke, og vi er lydhøre overfor, hvor virksomheden er henne, men vi skal selvfølgelig også skubbe lidt til selvforståelsen. For os er det ikke vigtigt, at man kan se, det er en FLYHELSTED indretning. Det er vigtigt, at virksomheden får den stil, der matcher, en enkelhed og en overskuelighed”.
Skab oplevelser
Oplevelser, personlighed og personlige relationer mener Sofie og Mille er ekstremt vigtige elementer i en butiksindretning.
”Under krisen ville alle helst ligne hinanden. Nu skal der skabes personlighed ikke mindst i forhold til nethandlen. Det handler om de sanselige oplevelser, og alt andet lige; når man møder mennesker, får man en anden oplevelse end den, man kan få på nettet”, mener Mille og Sofie, og slår fast, at rigtig mange netop henter inspiration, der kan gives videre til forbrugerne på Formlands trendzone. ”Det kan være små oplevelser eller sjove oplevelser, der kan fungere i butikkerne”.
De to slår også fast, at det ikke handler om, at der skal være nyheder i butikken hele tiden, men at det i stedet handler om nye iscenesættelser, der får produkterne til at leve lidt længere.
Også i forhold til butiksindretning, kan Sofie og Mille give et godt indspark i form af sparring og dialog. Det kan bl.a. være måden, butikken bruges på, og hvordan varerne præsenteres.
Mille og Sofie er kreative, men de er ikke bange for at være kommercielle.
”I en butiksindretning handler det om, at forbrugeren genser det univers, der er skabt i vinduet, få meter inde i butikken på et podie. Men her kan der røres ved tingene, og så kan man evt. genopfriske universet i bunden af butikken.
I bund og grund handler det om at stramme op og komme ud over rampen. ”Vi henter inspiration mange steder fra, og vi kan måske netop tilføre det nye, der kan være vanskeligt set at se, når man går med produkterne om sig hver dag. Vi kan være med til at åbne virksomhedernes og butikkernes øjne og kigge ud, og vi kan give det inspirationsmæssige indspark, der indimellem skal til. Og tingene behøver ikke være dyre for at fungere. De skal bare være gennemtænkte”, slutter Mille og Sofie.