Så mange penge vil danskerne bruge på julen 2016
Ifølge Dansk Erhverv vil danskerne bruge flere penge på julen i år end sidste år. Hver husstand vil i gennemsnit bruge over 3.100 kr. ekstra i julemåneden.
Julen 2016 bliver bedre end julen 2015. Det viser nye tal fra erhvervs- og arbejdsgiverorganisationen Dansk Erhverv.
Prognosen viser, at danskerne vil bruge 8,3 mia. kr. på julegaver, julemad, tøj og ekstra forkælelse i december. Dermed er der udsigt til en bedre jul for detailhandlen end sidste år, hvor julehandlen skuffede lidt og landede på 8,2 mia. kr.
Læs også: Danskerne er klar til at købe masser af julegaver
December er en afgørende måned for detailhandlen, for julehandlen har stor betydning for branchens samlede omsætning og indtjening. Derfor glæder vi os over, at der igen er udsigt til større gaver under træet, efter sidste års lidt skuffende julehandel, siger Henrik Hyltoft, der er markedsdirektør for Handel i Dansk Erhverv.
3.127 pr. familie
De 8,3 mia. er beregnet som det beløb, danskerne forventes at bruge ekstra i løbet af december ud over det sædvanlige forbrug. Det svarer til, at hver husstand bruger 3.127 kr. ekstra i december ud over det normale forbrug. Heraf forventes ca. 2.200 kr. at gå til julegaverne.
Samtidig viser årets prognose, at større dele af julehandlen er flyttet online. Internethandlen står til at tegne sig for 22 pct. af den samlede julehandel. Det svarer til, at danskerne julehandler på nettet for 1,8 mia. kr., hvilket er væsentligt mere end i 2015, hvor internetjulehandlen lå på 1,3 mia. kr.
Læs også: Billedserie: Så er det jul igen...
Danskerne e-handler mere og mere, og derfor er det helt naturligt, at større dele af vores juleindkøb også rykker online. Det skal imidlertid ikke ses som en trussel mod den fysiske detailhandel. Tendensen går derimod i retning af såkaldt omni-channel-salg, hvor den fysiske og digitale handel understøtter hinanden, fordi forbrugerne bliver inspireret til køb på tværs af kanalerne, siger Henrik Hyltoft.
Hver tiende dansker svarer, at de forventer at gøre over halvdelen af deres juleindkøb på internettet, viser Dansk Erhvervs analyse.