Mumitroldenes univers tilsat dansk design
Det forunderlige, fantastiske og fantasifulde Mumi-rige åbner sig op og tilsættes en god portion dansk design i Adexis nye serie skabt i samarbejde med designerduoen VE2. Det gælder eksklusive designprodukter; bl.a. en elkedel og en brødrister i keramik, hvor figurerne fra Tove Janssons barnlige univers er oversat til voksensprog.
Mumitroldene, Ninny og Lille My. Mumitroldenes univers har fået en kæmpe renæssance i den skandinaviske designverden. Nogle af de designelementer, der lanceres, er naturligt målrettet børnesegmentet, men der er også rigtig mange voksne mennesker, der holder af det skønne univers skabt af tegneseriernes Coco Chanel, svenske Tove Jansson. Netop derfor lancerer Adexi nu flere serier af Mumi produkter.
”Vi har designet seks produkter fordelt på tre forskellige serier. New Nordic, der er den eksklusive, stilrene serie, Romantic, der som navnet antyder, er lidt mere romantisk, sød og mere farverig samt en flot, stilren stålserie”, siger Allan Sørensen fra Adexi.
”Det er vigtigt at pointere, at det ikke er børn, man henvender sig til med de nye Moomin serier. Det er et børneunivers som er gjort voksent og eksklusivt”, siger Allan Sørensen.
Han fortæller videre, at udgangspunktet var at skabe produkter, der er klassiske i udtrykket, så man kan glæde sig over at se på dem i mange år. Samtidig er produkterne i New Nordic serien håndlavede. ”Faktisk lancerer vi verdens første brødrister, hvor det fulde produkt er lavet i keramik. Det har taget tre år at udvikle den, men nu er den klar til lancering”. I samme New Nordic serie findes også en elkedel, hvor en af Mumitroldene eller Lille My diskret titter frem.
Begge produkter i New Nordic serien er designet af det danske designstudio VE2, der har været med hele vejen fra design til produktion.
”Det har været en meget lang proces, da vi hele tiden har ønsket at ville lave noget unikt, men med en god portion jysk stædighed inde over, så er det hele lykkedes”, lyder det med stolthed fra Allan Sørensen.
Adexi, som har solgt småelektriske apparater til hele branchen i Skandinavien i mere end 30 år, har licensen til el-apparater med Mumi i hele Skandinavien samt UK, og planen er at udbygge med flere produkter i den kommende tid.
Bæredygtigheden er med
Adexi er primært kendt for sit store salg af småelektriske produkter produceret i stål og plast, så at arbejde med det organiske materiale, som keramikken er, er noget forholdsvis nyt.
”Med det bevæger vi os ind på mere bæredygtige materialer, og det understreger vi ved, at emballagen til alle Mumi-produkterne er designet af Tine Lautrup i et stilfuldt og feminint udtryk, og ikke mindst i en helt unik form, så emballagen efterfølgende kan genbruges til opbevaring”, lyder det.
Elkedlen har låg af træ, der kan skiftes ud alt efter, hvad de forskellige forhandlere i de respektive lande ønsker. Det være sig birketræ i Finland og f.eks. røget eg i Danmark.
Der er nok ingen tvivl om, at den typiske kunde er kvinde, men rigtig mange skandinaviske kvinder blev fanget af Mumi universet som børn, og de vil gerne bringe det videre i deres boligindretning i dag.
Faktisk fylder Mumi 75 år i 2020, hvor der planlægges særlige jubilæumsmodeller, og her i 2019 lanceres en ny tv-serie – The Moomin Valley - i 13 afsnit med bl.a. Rosamund Pike som Mumimor, Kate Winslet som Fru Fillyjonk og Bel Powley som Lille My.
”Mumi er blandt de hurtigst voksende brands i Skandinavien lige nu, og de asiatiske forbrugere har også fået øjnene op for det fantastiske univers. I både Sverige, Finland og Japan findes der Moomin caféer, hvor man med stor succes kan drikke sin latté med Mumimor eller Mumifar”, fortæller Allan og tilføjer, at man allerede har haft god respons på Mumi serierne fra forhandlerne i både Danmark og udland.