Mumitroldenes univers tilsat dansk design

Det forunderlige, fantastiske og fantasifulde Mumi-rige åbner sig op og tilsættes en god portion dansk design i Adexis nye serie skabt i samarbejde med designerduoen VE2. Det gælder eksklusive designprodukter; bl.a. en elkedel og en brødrister i keramik, hvor figurerne fra Tove Janssons barnlige univers er oversat til voksensprog.

Mumitroldene, Ninny og Lille My. Mumitroldenes univers har fået en kæmpe renæssance i den skandinaviske designverden. Nogle af de designelementer, der lanceres, er naturligt målrettet børnesegmentet, men der er også rigtig mange voksne mennesker, der holder af det skønne univers skabt af tegneseriernes Coco Chanel, svenske Tove Jansson. Netop derfor lancerer Adexi nu flere serier af Mumi produkter.

”Vi har designet seks produkter fordelt på tre forskellige serier. New Nordic, der er den eksklusive, stilrene serie, Romantic, der som navnet antyder, er lidt mere romantisk, sød og mere farverig samt en flot, stilren stålserie”, siger Allan Sørensen fra Adexi.
”Det er vigtigt at pointere, at det ikke er børn, man henvender sig til med de nye Moomin serier. Det er et børneunivers som er gjort voksent og eksklusivt”, siger Allan Sørensen.

Han fortæller videre, at udgangspunktet var at skabe produkter, der er klassiske i udtrykket, så man kan glæde sig over at se på dem i mange år. Samtidig er produkterne i New Nordic serien håndlavede. ”Faktisk lancerer vi verdens første brødrister, hvor det fulde produkt er lavet i keramik. Det har taget tre år at udvikle den, men nu er den klar til lancering”. I samme New Nordic serie findes også en elkedel, hvor en af Mumitroldene eller Lille My diskret titter frem.

Begge produkter i New Nordic serien er designet af det danske designstudio VE2, der har været med hele vejen fra design til produktion.
”Det har været en meget lang proces, da vi hele tiden har ønsket at ville lave noget unikt, men med en god portion jysk stædighed inde over, så er det hele lykkedes”, lyder det med stolthed fra Allan Sørensen.

Adexi, som har solgt småelektriske apparater til hele branchen i Skandinavien i mere end 30 år, har licensen til el-apparater med Mumi i hele Skandinavien samt UK, og planen er at udbygge med flere produkter i den kommende tid.

Bæredygtigheden er med
Adexi er primært kendt for sit store salg af småelektriske produkter produceret i stål og plast, så at arbejde med det organiske materiale, som keramikken er, er noget forholdsvis nyt.

”Med det bevæger vi os ind på mere bæredygtige materialer, og det understreger vi ved, at emballagen til alle Mumi-produkterne er designet af Tine Lautrup i et stilfuldt og feminint udtryk, og ikke mindst i en helt unik form, så emballagen efterfølgende kan genbruges til opbevaring”, lyder det.

Elkedlen har låg af træ, der kan skiftes ud alt efter, hvad de forskellige forhandlere i de respektive lande ønsker. Det være sig birketræ i Finland og f.eks. røget eg i Danmark.

Der er nok ingen tvivl om, at den typiske kunde er kvinde, men rigtig mange skandinaviske kvinder blev fanget af Mumi universet som børn, og de vil gerne bringe det videre i deres boligindretning i dag.

Faktisk fylder Mumi 75 år i 2020, hvor der planlægges særlige jubilæumsmodeller, og her i 2019 lanceres en ny tv-serie – The Moomin Valley - i 13 afsnit med bl.a. Rosamund Pike som Mumimor, Kate Winslet som Fru Fillyjonk og Bel Powley som Lille My.
”Mumi er blandt de hurtigst voksende brands i Skandinavien lige nu, og de asiatiske forbrugere har også fået øjnene op for det fantastiske univers. I både Sverige, Finland og Japan findes der Moomin caféer, hvor man med stor succes kan drikke sin latté med Mumimor eller Mumifar”, fortæller Allan og tilføjer, at man allerede har haft god respons på Mumi serierne fra forhandlerne i både Danmark og udland.

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

20.01.2025J.A Sundqvist AB

Sponseret

Forårsnyheder 2025

13.01.2025Designbase.dk

En gastronomisk oplevelse

02.01.2025Witt

Sponseret

Witt Denmark A/S overtager distributionen af Outdoorchef-produkter på det nordiske marked og i UK.

21.11.2024F&H Group A/S

Sponseret

Termokande-nyhed fra Zone taler ind i tidsånden

14.11.2024Witt

Sponseret

Revolutioner din juiceoplevelse – Mød Witt by Kuvings AUTO10

11.11.2024EVA SOLO

Sponseret

Stilfuld og effektiv affaldssortering

11.11.2024EVA SOLO

Sponseret

Køkkenklassikere nu i genanvendte materialer

11.11.2024EVA SOLO

Sponseret

Hvad kræver det at blive Verdens bedste kok?

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TrendSet Munich
Messe
Trendset i München

FYRVÆRKI AF IDÉER, PRODUKTER OG TRENDS

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Messe
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse

Dato

02.02.2025

Tid

10:00

Sted

Herning

Formex
Messe
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex
Messe
Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, fællesfølelse og optimisme

Kreativt design, naturlige materialer og farver tæt på naturen: De vejledende temaer ansvar, fællesfølelse og optimisme definerer Christmasworld Trends 25+. Forhandlere inviteres til at opdage disse fra 7. til 11. februar 2025 på Christmasworld.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Copyright 2023