Generationernes køkkentrends

Gen Z, Millennials, Gen X og Baby Boomers tilgår forbrug forskelligt. Det skal producenter og forhandlere af bl.a. køkkenudstyr vide, ligesom det er vigtigt at forstå de tendenser, der er inden for selve måltidet.

Foto: 123RF.com

Mens marketingfolk har lænet sig kraftigt op ad forbrugerforskning på tværs af generationer, er der stadig fordele i, at boligudstyrs-industrien undersøger forskellige generationstræk, når det kommer til dagligdags og wellness-mål, sagde Tom Mirabile, rektor og grundlægger af Springboard Futures, i en keynote-præsentation på The Inspired Home Show® 2025.

I sit foredrag "The 2025 Home & Living Survey - New Insights on the Everyday Realities Driving Consumer Demand", afslørede Mirabile resultaterne af 2025 Home and Living Survey, et nyt forskningssamarbejde mellem IHA og Springboard. Undersøgelsen afslører forbrugernes hverdagsvirkelighed, prioriteter og smertepunkter fra et generationsperspektiv og undersøger, hvordan disse faktorer påvirker produktvalg og købsbeslutninger. 

"Grunden til, at vi siger 'perspektiver', er, at vi ikke handler på virkeligheder; vi handler på opfattelser. Så mange af de ting, vi køber, de valg, vi træffer, de ting, vi ønsker at eje, er et resultat af den generation, vi er født til," sagde Mirabile. 

Undersøgelsen fokuserede primært på fire generationer, der hver udgør omkring 20 % af befolkningen: Gen Z, Millennials, Gen X og Baby Boomers, og der viser sig vigtige generationsforskelle såvel som muligheder inden for disse grupper, når det kommer til tilberedning og forbrug af måltider, sundhed og velvære og købsintention.

Vigtige takeaways

Generation Z: Generation Z omfatter de 13-28-årige, dog ekskluderede undersøgelsen dem under 18 år. De er digitale indfødte, der kræver autenticitet, gennemsigtighed og ansvarlighed fra brands, ledere og influencers, ifølge Mirabile. 

De er meget investeret i mental sundhed og velvære, og de er den generation, der er mest interesseret i følelsesmæssigt velvære (56%). De er indstillet på klimaforandringer og tænker globalt. 

"Hvis du ikke er socialt ansvarlig, betragter de dig ikke engang som et brand," sagde Mirabile. "Gør genbrug nemt for dem. Gør det købbart. Bæredygtighed betyder meget lige nu. Producer lokalt; se på alle aspekter af produktionen bl.a. transport og ikke kun på materialer." 

Millennials: Denne optimistiske, samarbejdsvillige, men rastløse generation omfatter dem i alderen 29-44 år, omkring 21,7 % af befolkningen. De prioriterer oplevelser som rejser og personlig vækst frem for materiel vækst, sagde Mirabile. Disse digitale pionerer "vejleder mentorerne" og viser vejen for ældre generationer med teknologi. De foretrækker adgang frem for ejerskab og kæmper med økonomisk pres som studiegæld. 

Foto: 123RF.com

Men overraskende nok kan endnu mere af deres gæld tilskrives de oplevelser, de investerer i, såsom rejser, ifølge Mirabile. "Ikke alene skal tingene være en god oplevelse for Millennials, men de skal også give merværdi," sagde han og citerede behovet for gennemtænkte, multifunktionelle produkter, især for byboere.

Gen X: Denne generation, der nu er 45-60 år gamle og omfatter 19,5 % af befolkningen, er selvhjulpen. Næsten 70 % ejer et hjem. De mistede en stor del af deres personlige opsparing i recessionen i 2008 og er skeptiske, men ressourcestærke. 

Disse nøgle-børn forventer ikke meget stabilitet; de er den generation med den største disponible indkomst og mest gæld, hvilket er en af grundene til, at de (63%) planlægger at lave flere måltider derhjemme i 2025. De omfavner alternative livsstile, er tidlige brugere af teknologi og var en brogeneration, der hjalp Boomers med at indføre teknologi. 

Baby Boomers: Denne konkurrenceprægede og -drevne generation er også idealistisk. De 61-79-årige, der omfatter 20,9 % af befolkningen, har den største opsparing og formue pr. indbygger af de fire generationer. De er defineret af optimisme, ejerskab og velstand. 

Foto: 123RF.com

"I deres ungdom var de meget idealistiske; Nu bevæger de sig mod nostalgi. Så du ser det i produkterne nu," sagde Mirabile. "De værdsætter virkelig direkte face-to-face kommunikation, og bring det gerne ind, hvor det er muligt."

Trends for måltider

Mirabile fremhævede også andre vigtige tendenser i branchen, der fremkom fra 2025 Home and Living Survey, herunder: 

  • Madlavning derhjemme er fortsat populært: Vanen med at lave mad hjemme, der blev etableret under pandemien, vil fortsætte i 2025, hvor de fleste adspurgte (58 %) håber at gøre det endnu mere i det kommende år, da folk ser det som overkommeligt (61 %) og sundere (59 %) end at spise ude. Men generationsforskellene er udtalte, hvor Millennials og Gen Z (69 %) siger, at de planlægger at lave mere mad derhjemme end Baby Boomers (35 %). En anden gruppe, der ønsker at lave mere mad derhjemme: mænd (65%), især i byer.
  • Flere hjemmelavede snacks: Et overraskende resultat var, at en betydelig gruppe respondenter rapporterede, at snacks på hverdage enten var semi-hjemmelavede (33 %) eller hovedsageligt hjemmelavede (30 %). "Forbrugerne tager snacks tilbage, fordi de er dyre," sagde Mirabile, især for Gen Z og Millennials. Disse generationer ønsker også sundere snacks med mindre emballage.
  • Folk tager mad hjemmefra på farten: Mens de fleste mennesker tilbereder mad derhjemme til at indtage på arbejdet (49 %), laver mange også mad til at tage og indtage på deres pendling (39 %), i skolen (38 %) og til udendørs fritid/sport/begivenheder (37 %). Mirabile sagde, at der er en mulighed for industrien til at skabe mere takeaway-mad til disse lejligheder.
  • Måltidsforberedelsestid konsekvent hver dag i ugen: Et andet overraskende resultat er, at respondenterne bruger den samme eller mindre tid på at tilberede måltider i weekenden, som de gør i løbet af ugen. "Vi har opbygget samfund af mennesker, der ved, hvordan man laver mad og nyder det," sagde Mirabile. Det afliver myten om, at folk bruger mere tid i weekenden på at tilberede hjemmelavede måltider og i stedet fokuserer mere af deres tid og energi på andre ting, såsom venner og familie.
  • Oprydning af måltider er den værste del af madlavning derhjemme: Det største forbrugersmertepunkt for hjemmelavet mad er oprydning efter måltidet (51 %), hvor den tid, det tager (47 %), nævnes som den vigtigste årsag til, at det er så upopulært. Mirabile sagde, at der er mulighed for, at branchen kan skabe produkter, der hjælper med denne frygtede opgave, og at vi begynder at se flere brands adressere dette behov.

Stockholm Furniture Fair

Sponseret

Stockholm Furniture Fair 2025 fremhæver fremtidens konstruktion og hænderne bag håndværket

Formland

Sponseret

Speak Up!

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Køkkenets helte

Der er en stille, men kraftfuld revolution i gang midt i hjemmets hjerte: køkkenet. Her forvandles hverdagsmadlavning til oplevelser, hvor alt fra avanceret teknologi til klassiske køkkenredskaber spiller en rolle. Køkkenets helte er ikke kun de smarte apparater med wi-fi og apps – det er også de solide gryder, de skarpe knive og det gennemtænkte design, som tilsammen gør det sjovt og inspirerende at lave mad.

Relateret indhold

17.03.2025Designbase.dk

Det handler om convenience

17.03.2025Designbase.dk

Generationernes køkkentrends

17.03.2025Designbase.dk

Det handler om convenience

17.03.2025F&H Group A/S

Sponseret

DET SMAGER AF KVALITET OG DANSK DESIGN

17.03.2025F&H Group A/S

Sponseret

Geniale køkkenfavoritter du vil elske at bruge

17.03.2025Branbantia

Sponseret

Køkkenets affaldshelte

14.03.2025F&H Group A/S

Sponseret

Jacob Jensen® indleder en ny æra af enkelhed

11.03.2025F&H Group A/S

Sponseret

KLASSISK DANSK DESIGN I ET LILLE FORMAT

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023