Kurvens kraft
Stelton er gået sammen med den verdenskendte arkitekt Sir Norman Foster om at skabe The Norman Foster Collection by Stelton. Designet er blødere og kurverne mere feminine end dem, Stelton normalvis arbejder med, og resultatet er unikt – en forening af det funktionelle, stramme skandinaviske designudtryk og det mere legende. Eller som Norman Foster udtrykker det: ”The power of a curve”.
”Enkle skulpturelle former, der forenes med bløde linjer. Hvert enkelt objekt - lige fra vinkarafler til espressokopper, udtrykker deres egen specifikke funktion og deler samtidig et fælles sprog”. Sådan siger Michael Ring, CEO i Stelton om det unikke nye samarbejde med den verdenskendte næsten 80-årige arkitekt Norman Foster.
Vi sidder på Michael Rings kontor med den smukkeste udsigt ud over Københavns kanaler, mens han fortæller historien om, hvordan det helt specielle samarbejde mellem et af de førende skandinaviske designbrands og den verdenskendte arkitekt kom i stand.
”Steltons vision er, at vi vil være det førende brandhouse i Skandinavien, som de bedste designere i verden vil samarbejde med. Vores mission er at være det førende skandinaviske design- og brandhouse, som forbrugeren vælger, fordi hun gerne vil omgive sig med smukt, funktionelt design”, lyder det fra Michael Ring. Så da han for to år siden fik en mail fra Norman Foster med et forslag om et muligt samarbejde, slog Michael Ring til.
”For når et ikon som Norman Foster har Stelton som sit førstevalg som samarbejdspartner til den første designlinje, han nogensinde har skabt, så er det i vores branche en rigtig god dag”.
Og det er ikke første gang, Stelton arbejder med et designikon. Sir Paul Smith stod således bag en nyfortolkning af Arne Jacobsens klassiske Cylinda line, som han tilførte emaljer i smukke farvenuancer.
”Som en lille krølle på den historie gav Norman Foster faktisk, Apples stifter Steve Jobs Cylinda line tekanden, sukkerskålen og flødekanden, da han blev syg, og for yderligere at slutte cirklen, var det Steve Jobs’ efterfølger Tim Cook, der ansporede Norman Foster til at skabe en designlinje, da han spurgte ham, hvad de skulle bruge til servering i kantinen i det nye hovedkvarter, som Norman Foster havde designet til Apple. Norman Fosters svar var, at han faktisk aldrig havde designet noget til det brug, og Tim Coook replicerede ”var det så ikke på tide…”
”Men selv Norman Foster skal have hjælp, så vi forenede hans designkræfter med vores forståelse for produktet, for produktionen og for det kommercielle aspekt, og efter mange rejser mellem København og London blev resultatet The Norman Foster Collection by Stelton”.
Det er vigtigt, at essensen af en idé bevares hele vejen frem til selve produktionen, uanset om det drejer sig om et industrielt eller fint forarbejdet produkt. Det kræver omhu i hver enkelt fase, hvor der skabes et produkt, der skal blive en del af vores hverdag. Stelton er kendt for deres tidløse skandinaviske designfilosofi og engagement omkring kvalitetsmæssigt håndværk, og det er principper, der omsættes til fysisk form. Netop derfor ønskede vi at samarbejde med dem.
Sir Norman Foster
Vi så en fælles rød tråd
Michael Ring er heller ikke bleg for at sige, at produktudviklingsteamet hos Stelton for alvor blev udfordret. ”Men der var en fælles rød tråd, en bøjning i metallets linje, der gjorde, at det hang sammen”, siger han, og fortæller, at intet er gjort uden at Norman Foster har ”signet off” på det.
Norman Foster taler om ”the power of a curve”.
”Kurver og linjer har deres egen vidunderlige tvetydighed, uanset om de definerer et individ, en bygning, en bro, en skyline eller et skib. De er på en måde alle i familie med hinanden. Alle disse forskellige skalaer har kvalitet, håndværk og teksturer til fælles. I sidste ende handler det om de elementer, vi kommer i berøring med, berøringsfladerne i vores dagligdag. Det afgørende er, hvordan en design-idé overføres til prototyper, videre til produktion og slutproduktets kvalitet. Fællesnævneren er den kærlighed og omhu, der indgår i hver enkelt fase i skabelsen af et produkt, der skal blive en del af vores hverdag”, siger han.
“Og netop linjen er vores fællesnævner. Designet er blødere end normalt for Stelton, det medgiver jeg, men der er stadig en skarp kant foroven, der blødes op af mere feminine kurver for neden, og når det gælder funktionen, så er vi helt klart der, hvor vi skal være”, lyder det fra Michael Ring, med et smil.
Netop for at understrege den perfektionisme, der ligger bag designet, fortæller Michael Ring, om en episode sidste sommer:
”Designet var ”frosset”, som vi kalder det. Det betyder, at designfasen er lukket, og at vores ingeniører kan begynde værktøjsfremstillingen og fastlægge beskrivelsen af produktionsprocessen. MEN vi havde ikke noget håndtag til kanden. Det betød endnu en tur til Norman Fosters designstudie i London, hvor jeg blev præsenteret for kanden - naturligvis, men også for 52 forskellige 3D prints af håndtag/greb! Og så var det bare med at gå i gang med at finde det helt rigtige håndtag”, fortæller Michael Ring, der i øvrigt mener, at netop håndtaget ofte er svagheden i et design, og at det derfor er her, der skal lægges mange kræfter.
The Norman Foster Collection by Stelton
”Produkterne har en eklektisk tilgang til materialitet, hvor form og detaljer forbinder de unikke egenskaber ved rustfrit stål, porcelæn og glas. Objekterne er designet til mange forskellige formål og sammenhænge. Der er det diskrete, elegante service til aftenbrug, udført i rustfrit stål og omfattende vinglas, karaffel, skål og fad, og en mere uformel kollektion, der består af kaffekopper, mælkekande og sukkerskål udført i porcelæn samt termokander og vandkarafler i rustfrit stål.
Norman Foster er perfektionist. Ingen tvivl om det, og Michael Ring fortæller, at da Norman Foster så vandglasset for første gang - efter de første 3000 stykker var produceret - mente han, at det var ni millimeter for højt. ”De fleste ville nok sige: Skidt, det betyder ikke noget. Men han havde ret! De 3000 glas blev smeltet om, og de nye var ni millimeter lavere – og perfekte”, siger Michael Ring med et smil.
Det var også Norman Foster, der insisterede på, at der skulle være et stålkrus i kollektionen.
”Det er faktisk en reference til ham selv. Han er baron af fødsel, og hans forældre var fra en tid, hvor overklassen drak vin af sølvkrus. Derfor var det vigtigt for ham at få dem med. Vi var enige om den gyldne farve indvendigt og stålet på ydersiden, for at understrege det dekadente og anderledes”, forklarer Michael Ring, der samtidig påpeger, at formsproget i alle kollektionens dele spiller sammen på fornemmeste vis.
Det er også helt bevidst fra Steltons side, at man går ud med noget, der ligner en fuld kollektion. ”Skal vi skabe en ny kollektion, skal der være dele nok til et statement”, er holdningen.
Næste fase er allerede udviklet og klar til at blive præsenteret, når tid er.
-PF
Fakta
Når Stelton præsenterer Norman Foster Collection by Stelton på Formland samt på messer rundt omkring i Europa sker det på lidt provokerende vis i et super stramt Grid reolsystem, der med sit ekstremt rene, enkle udtryk spiller flot op til kollektionens bløde kurver.
”Vi har brugt godt 400.000 kr. på installationen, fordi vi vil give beskueren en unik designoplevelse”, slutter Michael Ring.