Kurvens kraft

Stelton er gået sammen med den verdenskendte arkitekt Sir Norman Foster om at skabe The Norman Foster Collection by Stelton. Designet er blødere og kurverne mere feminine end dem, Stelton normalvis arbejder med, og resultatet er unikt – en forening af det funktionelle, stramme skandinaviske designudtryk og det mere legende. Eller som Norman Foster udtrykker det: ”The power of a curve”.

Enkle skulpturelle former, der forenes med bløde linjer kendetegner The Norman Foster Collection by Stelton..

Sir Norman Foster..

”Enkle skulpturelle former, der forenes med bløde linjer. Hvert enkelt objekt -  lige fra vinkarafler til espressokopper, udtrykker deres egen specifikke funktion og deler samtidig et fælles sprog”. Sådan siger Michael Ring, CEO i Stelton om det unikke nye samarbejde med den verdenskendte næsten 80-årige arkitekt Norman Foster.

Vi sidder på Michael Rings kontor med den smukkeste udsigt ud over Københavns kanaler, mens han fortæller historien om, hvordan det helt specielle samarbejde mellem et af de førende skandinaviske designbrands og den verdenskendte arkitekt kom i stand.

”Steltons vision er, at vi vil være det førende brandhouse i Skandinavien, som de bedste designere i verden vil samarbejde med. Vores mission er at være det førende skandinaviske design- og brandhouse, som forbrugeren vælger, fordi hun gerne vil omgive sig med smukt, funktionelt design”, lyder det fra Michael Ring. Så da han for to år siden fik en mail fra Norman Foster med et forslag om et muligt samarbejde, slog Michael Ring til.

”For når et ikon som Norman Foster har Stelton som sit førstevalg som samarbejdspartner til den første designlinje, han nogensinde har skabt, så er det i vores branche en rigtig god dag”.

Og det er ikke første gang, Stelton arbejder med et designikon. Sir Paul Smith stod således bag en nyfortolkning af Arne Jacobsens klassiske Cylinda line, som han tilførte emaljer i smukke farvenuancer.

”Som en lille krølle på den historie gav Norman Foster faktisk, Apples stifter Steve Jobs Cylinda line tekanden, sukkerskålen og flødekanden, da han blev syg, og for yderligere at slutte cirklen, var det Steve Jobs’ efterfølger Tim Cook, der ansporede Norman Foster til at skabe en designlinje, da han spurgte ham, hvad de skulle bruge til servering i kantinen i det nye hovedkvarter, som Norman Foster havde designet til Apple. Norman Fosters svar var, at han faktisk aldrig havde designet noget til det brug, og Tim Coook replicerede ”var det så ikke på tide…”

”Men selv Norman Foster skal have hjælp, så vi forenede hans designkræfter med vores forståelse for produktet, for produktionen og for det kommercielle aspekt, og efter mange rejser mellem København og London blev resultatet The Norman Foster Collection by Stelton”.

Det er vigtigt, at essensen af en idé bevares hele vejen frem til selve produktionen, uanset om det drejer sig om et industrielt eller fint forarbejdet produkt. Det kræver omhu i hver enkelt fase, hvor der skabes et produkt, der skal blive en del af vores hverdag. Stelton er kendt for deres tidløse skandinaviske designfilosofi og engagement omkring kvalitetsmæssigt håndværk, og det er principper, der omsættes til fysisk form. Netop derfor ønskede vi at samarbejde med dem.

Sir Norman Foster

Vi så en fælles rød tråd
Michael Ring er heller ikke bleg for at sige, at produktudviklingsteamet hos Stelton for alvor blev udfordret. ”Men der var en fælles rød tråd, en bøjning i metallets linje, der gjorde, at det hang sammen”, siger han, og fortæller, at intet er gjort uden at Norman Foster har ”signet off” på det.
Norman Foster taler om ”the power of a curve”.

”Kurver og linjer har deres egen vidunderlige tvetydighed, uanset om de definerer et individ, en bygning, en bro, en skyline eller et skib. De er på en måde alle i familie med hinanden. Alle disse forskellige skalaer har kvalitet, håndværk og teksturer til fælles. I sidste ende handler det om de elementer, vi kommer i berøring med, berøringsfladerne i vores dagligdag. Det afgørende er, hvordan en design-idé overføres til prototyper, videre til produktion og slutproduktets kvalitet. Fællesnævneren er den kærlighed og omhu, der indgår i hver enkelt fase i skabelsen af et produkt, der skal blive en del af vores hverdag”, siger han.

“Og netop linjen er vores fællesnævner. Designet er blødere end normalt for Stelton, det medgiver jeg, men der er stadig en skarp kant foroven, der blødes op af mere feminine kurver for neden, og når det gælder funktionen, så er vi helt klart der, hvor vi skal være”, lyder det fra Michael Ring, med et smil.

Netop for at understrege den perfektionisme, der ligger bag designet, fortæller Michael Ring, om en episode sidste sommer:
”Designet var ”frosset”, som vi kalder det. Det betyder, at designfasen er lukket, og at vores ingeniører kan begynde værktøjsfremstillingen og fastlægge beskrivelsen af produktionsprocessen. MEN vi havde ikke noget håndtag til kanden. Det betød endnu en tur til Norman Fosters designstudie i London, hvor jeg blev præsenteret for kanden - naturligvis, men også for 52 forskellige 3D prints af håndtag/greb! Og så var det bare med at gå i gang med at finde det helt rigtige håndtag”, fortæller Michael Ring, der i øvrigt mener, at netop håndtaget ofte er svagheden i et design, og at det derfor er her, der skal lægges mange kræfter.

The Norman Foster Collection by Stelton
”Produkterne har en eklektisk tilgang til materialitet, hvor form og detaljer forbinder de unikke egenskaber ved rustfrit stål, porcelæn og glas. Objekterne er designet til mange forskellige formål og sammenhænge. Der er det diskrete, elegante service til aftenbrug, udført i rustfrit stål og omfattende vinglas, karaffel, skål og fad, og en mere uformel kollektion, der består af kaffekopper, mælkekande og sukkerskål udført i porcelæn samt termokander og vandkarafler i rustfrit stål.

Norman Foster er perfektionist. Ingen tvivl om det, og Michael Ring fortæller, at da Norman Foster så vandglasset for første gang - efter de første 3000 stykker var produceret - mente han, at det var ni millimeter for højt.  ”De fleste ville nok sige: Skidt, det betyder ikke noget. Men han havde ret! De 3000 glas blev smeltet om, og de nye var ni millimeter lavere – og perfekte”, siger Michael Ring med et smil.

Det var også Norman Foster, der insisterede på, at der skulle være et stålkrus i kollektionen.
”Det er faktisk en reference til ham selv. Han er baron af fødsel, og hans forældre var fra en tid, hvor overklassen drak vin af sølvkrus. Derfor var det vigtigt for ham at få dem med. Vi var enige om den gyldne farve indvendigt og stålet på ydersiden, for at understrege det dekadente og anderledes”, forklarer Michael Ring, der samtidig påpeger, at formsproget i alle kollektionens dele spiller sammen på fornemmeste vis.

Det er også helt bevidst fra Steltons side, at man går ud med noget, der ligner en fuld kollektion. ”Skal vi skabe en ny kollektion, skal der være dele nok til et statement”, er holdningen.

Næste fase er allerede udviklet og klar til at blive præsenteret, når tid er.  
-PF

Fakta

Når Stelton præsenterer Norman Foster Collection by Stelton på Formland samt på messer rundt omkring i Europa sker det på lidt provokerende vis i et super stramt Grid reolsystem, der med sit ekstremt rene, enkle udtryk spiller flot op til kollektionens bløde kurver.
”Vi har brugt godt 400.000 kr. på installationen, fordi vi vil give beskueren en unik designoplevelse”, slutter Michael Ring.

EVA SOLO

Sponseret

Lysende kunstværker

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

13.11.2024Designbase.dk

Færre konkurser i Danmark i 2024

13.11.2024Designbase.dk

Oslo Design Fair bliver mere salgsorienteret

11.11.2024EVA SOLO

Sponseret

Hvad kræver det at blive Verdens bedste kok?

11.11.2024EVA SOLO

Sponseret

Eva Solo: Sådan måler vi klimaftrykket fra design til bortskaffelse

24.10.2024F&H Group A/S

Sponseret

Nyhed i SINGLES-serien: FSC-certificeret skærebræt med unik detalje

24.10.2024F&H Group A/S

Sponseret

Håndlavet stentøj fra Villa Collection Denmark

23.10.2024F&H Group A/S

Sponseret

HOLM SERVERER SMAGFULDE NYHEDER

22.10.2024Witt

Sponseret

Sage lancerer nyt Oracle

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
IHGF
Messe
IHGF Delhi Fair 2024

Det bedste af Indiens håndværk

Dato

16.10.2024

Tid

09:00

Sted

India Expo Center & Mart, Greater Noida, Delhi-NCR

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Dimex
Messe
HEIMTEXTIL 2025: Tæpper og måtter boomer

Efter successen sidste år får produktgruppen tæpper endnu mere fokus med dobbelt så mange udstillere fra tæppebranchen på Heimtextil 2025 fra 14. - 17. januar.

Dato

14.01.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Heimtextil - International messe for bolig- og kontrakttekstiler

Den internationalt unikke platform for bolig- og kontrakttekstiler og tekstildesign. Oplev sæsonens trends, tekstil bæredygtighed, verdens største udvalg af boligtekstiler samt produkt- og informationstilbud til boligindretning, gæstfrihed og megatrend søvn. Globalt kombineret og passioneret præsenteret.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Maison&Objet

Oplev det bedste inden for design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, en førende global begivenhed for professionelle i design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Stockholmsmässan
Messe
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023