Kay Bojesens design til bordet får nyt liv
Kay Bojesen og Hamonoya har indgået et samarbejde. Det betyder, at brandet i højere grad kan udvikle sig og styrke sin position i markedet. For mens Sus Bojesen Rosenqvist fra Kay Bojesen nu kan koncentrere sig om det kreative, B2B-kunderne og hospitality markedet inden for tablewear, tager Eva Veileborg Hald fra Hamonoya sig af salget til detailhandlen.
Hamonoya har overtaget forhandlingen af Kay Bojesens ikoniske tablewear-design til detailhandlen, og både Eva Veileborg Hald, der er adm. direktør i Hamonoya og Sus Bojesen Rosenqvist, der er indehaver af Kay Bojesen, er glade for samarbejdet.
”Jeg glæder mig rigtig meget til at få frigivet mere tid til at arbejde med det kreative, for det er der, min styrke ligger”, lyder det fra Sus Bojesen, og Eva Veileborg Hald glæder sig til at tage sig af salget.
”Kay Bojesens ikoniske design-kollektion til bordet passer perfekt ind i vores portefølje, samtidig er udviklingen, at butikkerne og kæderne i dag gerne vil have færre og større leverandører, og det kan vi med Hamonoyas store produktkatalog honorere. Kay Bojesen brandet har et godt ry i markedet og en stærk designposition hos forbrugerne, så nu skal vi have bredt brandet endnu bredere ud. Vi skal ud for at besøge butikkerne, nudge dem og stå for merchandisingen af varerne, så forbrugerne får bedre øje på dem”, lyder det.
Og både Eva og Sus kalder samarbejdet for det perfekte match, der kan styrke Kay Bojesen fremover. ”Nu gør vi hver især det, vi er bedst til, og det er et godt udgangspunkt”, lyder det.
Masser af historie
Storytellingen bag Kay Bojesens produkter er ganske unik. Det gælder både stellet, hvor de hvide KAY-tallerkener i porcelæn har deres form fra et sølvfad, som Kay Bojesen formgav i sin sølvsmedje i København i 1930’erne, og Grand Prix bestikket, som Kay Bojesen modtog international anerkendelse for ved Verdensudstillingen i Milano i 1951. Her vandt han førsteprisen, ved navn Grand Prix prisen, som hans bestikserie derfor blev opkaldt efter. Grand Pris sølvtøjet er siden blevet introduceret i både mat stål i 1953 og i poleret stål i 2011. I dag er der 32 forskellige bestikdele tilgængelige i hver finish, som fortsat bygger på den originale bestikseries grundformer og funktioner.
”Bestikket er lige så aktuelt i dag, som det var, da det blev lanceret, og det sælges både til restauranter og til private”, fortæller Sus Bojesen, der er barnebarn til Kay Bojesen, og hun drømmer om nu at få tid til at dykke yderligere ned i sin farfars arkiver og finde flere Kay Bojesen designs, der enten kan sættes i produktion igen, eller som man kan designe videre ud fra.
Eva og Sus har også en fælles mission om at komme til at ligge nye steder med Kay Bojesen og at udbygge kollektionen løbende.
Et eget univers
Kay Bojesen har sit eget stilrene, danske designunivers, men det kan også noget andet end de brands, der ellers er at finde i Hamonoyas portefølje, og det, mener Eva Veilborg Hald, er vigtigt.
Hun fortæller også, at tendensen i dag går mod, at også de unge gerne vil betale for kvalitet.
”De tænker på en anden måde, end os andre. De mikser Versace og H&M, og det samme sker i deres hjem, hvor dyre designelementer, der holder i mange år, står side om side med genbrug. Og faktisk samler de unge også i dag i modsætning til for nogle år siden. De vil gerne have det lækre bestik og service”.
Kay Bojesen tænker naturligvis også bæredygtigheden ind. Der benyttes genbrugsstål i det omfang, det overhovedet er muligt, og emballagen nytænkes. ”Og så ligger bæredygtigheden jo også i det gode designs sjæl og lange holdbarhed”, siger Sus Bojesen Rosenqvist.
Nu, lover de to samstemmende, at der skal fuld speed på Kay Bojesen. ”Vi er i gang med at kigge ind i 2025 og 26. Vi er blevet taget rigtig godt imod ude i detailhandlen, vi har allerede talt med de store retailers, vi lytter til input fra markedet, og udvikler brandet i det tempo, der giver mening, for det er ekstremt vigtigt for os at holde fast i Kay Bojesen-DNA’et.