Kay Bojesens design til bordet får nyt liv

Kay Bojesen og Hamonoya har indgået et samarbejde. Det betyder, at brandet i højere grad kan udvikle sig og styrke sin position i markedet. For mens Sus Bojesen Rosenqvist fra Kay Bojesen nu kan koncentrere sig om det kreative, B2B-kunderne og hospitality markedet inden for tablewear, tager Eva Veileborg Hald fra Hamonoya sig af salget til detailhandlen.

Foto: Kay Bojesen

Hamonoya har overtaget forhandlingen af Kay Bojesens ikoniske tablewear-design til detailhandlen, og både Eva Veileborg Hald, der er adm. direktør i Hamonoya og Sus Bojesen Rosenqvist, der er indehaver af Kay Bojesen, er glade for samarbejdet.

”Jeg glæder mig rigtig meget til at få frigivet mere tid til at arbejde med det kreative, for det er der, min styrke ligger”, lyder det fra Sus Bojesen, og Eva Veileborg Hald glæder sig til at tage sig af salget.

”Kay Bojesens ikoniske design-kollektion til bordet passer perfekt ind i vores portefølje, samtidig er udviklingen, at butikkerne og kæderne i dag gerne vil have færre og større leverandører, og det kan vi med Hamonoyas store produktkatalog honorere. Kay Bojesen brandet har et godt ry i markedet og en stærk designposition hos forbrugerne, så nu skal vi have bredt brandet endnu bredere ud. Vi skal ud for at besøge butikkerne, nudge dem og stå for merchandisingen af varerne, så forbrugerne får bedre øje på dem”, lyder det. 

Hamonoya har overtaget forhandlingen af Kay Bojesens ikoniske tablewear-design til detailhandlen, og både Eva Veileborg Hald, der er adm. direktør i Hamonoya og Sus Bojesen Rosenqvist, der er indehaver af Kay Bojesen, er glade for samarbejdet. Foto: Pia Finne

Og både Eva og Sus kalder samarbejdet for det perfekte match, der kan styrke Kay Bojesen fremover. ”Nu gør vi hver især det, vi er bedst til, og det er et godt udgangspunkt”, lyder det.

Masser af historie

Storytellingen bag Kay Bojesens produkter er ganske unik. Det gælder både stellet, hvor de hvide KAY-tallerkener i porcelæn har deres form fra et sølvfad, som Kay Bojesen formgav i sin sølvsmedje i København i 1930’erne, og Grand Prix bestikket, som Kay Bojesen modtog international anerkendelse for ved Verdensudstillingen i Milano i 1951. Her vandt han førsteprisen, ved navn Grand Prix prisen, som hans bestikserie derfor blev opkaldt efter. Grand Pris sølvtøjet er siden blevet introduceret i både mat stål i 1953 og i poleret stål i 2011. I dag er der 32 forskellige bestikdele tilgængelige i hver finish, som fortsat bygger på den originale bestikseries grundformer og funktioner.

”Bestikket er lige så aktuelt i dag, som det var, da det blev lanceret, og det sælges både til restauranter og til private”, fortæller Sus Bojesen, der er barnebarn til Kay Bojesen, og hun drømmer om nu at få tid til at dykke yderligere ned i sin farfars arkiver og finde flere Kay Bojesen designs, der enten kan sættes i produktion igen, eller som man kan designe videre ud fra.

Eva og Sus har også en fælles mission om at komme til at ligge nye steder med Kay Bojesen og at udbygge kollektionen løbende.

Et eget univers

Kay Bojesen har sit eget stilrene, danske designunivers, men det kan også noget andet end de brands, der ellers er at finde i Hamonoyas portefølje, og det, mener Eva Veilborg Hald, er vigtigt.

Hun fortæller også, at tendensen i dag går mod, at også de unge gerne vil betale for kvalitet.

Grand Prix. Foto: Kay Bojesen

”De tænker på en anden måde, end os andre. De mikser Versace og H&M, og det samme sker i deres hjem, hvor dyre designelementer, der holder i mange år, står side om side med genbrug. Og faktisk samler de unge også i dag i modsætning til for nogle år siden. De vil gerne have det lækre bestik og service”.

Kay Bojesen tænker naturligvis også bæredygtigheden ind. Der benyttes genbrugsstål i det omfang, det overhovedet er muligt, og emballagen nytænkes. ”Og så ligger bæredygtigheden jo også i det gode designs sjæl og lange holdbarhed”, siger Sus Bojesen Rosenqvist.

Nu, lover de to samstemmende, at der skal fuld speed på Kay Bojesen. ”Vi er i gang med at kigge ind i 2025 og 26. Vi er blevet taget rigtig godt imod ude i detailhandlen, vi har allerede talt med de store retailers, vi lytter til input fra markedet, og udvikler brandet i det tempo, der giver mening, for det er ekstremt vigtigt for os at holde fast i Kay Bojesen-DNA’et.

Foto: Kay Bojesen

Foto: Kay Bojesen

Foto: Kay Bojesen

Foto: Kay Bojesen

Foto: Kay Bojesen

Foto: Kay Bojesen

Relateret indhold

26.07.2024Designbase.dk

Vi er dygtige til form og funktion

25.07.2024Designbase.dk

Forbrugertilliden faldt i juli

28.06.2024F&H Group A/S

Sponseret

Bordets nye klassiker fra Lyngby Glas

27.06.2024Designbase.dk

Tivoli og Kay Bojesen i nyt samarbejde

26.06.2024F&H Group A/S

Sponseret

Dæk op til jul med Södahl

25.06.2024F&H Group A/S

Sponseret

Festligt broderi fra Södahl

06.06.2024J.A Sundqvist AB

Sponseret

Tid til grill

28.05.2024Witt

Sponseret

Fortsat Michelin-restaurant på heden

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dimex
Messe
Det bliver alt andet end almindeligt: Nordstil sommerudgaven er klar.

"Fra regionen - til regionen” er temaet for den kommende Nordstil sommerudgave, der finder sted fra 27. til 29. juli 2024. I tæt forbindelse med Hamborg Messe og i bæredygtighedens ånd støtter Nordstil den nordlige region på en række forskellige måder. Forhandlere i Norden kan forvente en bred vifte af mærkevareproducenter, markante nystartede virksomheder, originale producenter og unge designere på deres sædvanlige ikke-standardiserede måde. Inspiration er garanteret!

Dato

27.07.2024

Tid

08:00

Sted

Hamburg

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

27.07.2024

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Lifestyle & Design Cluster
Messe
Circular Furniture Days rykker til Formland

Udstilling viser cirkulære løsninger indenfor møbler og interiør

Dato

17.08.2024

Sted

Messecenter Herning

Formland
Messe
Vi ses til Formland Autumn

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse 17. - 19. august 2024

Dato

17.08.2024

Tid

09:00

Sted

MCH Messecenter Herning Vardevej 1 7400 Herning

Stockholmsmässan
Messe
Velkommen til Formex

Formex er en messe for dig, der arbejder inden for gave-, boligtekstil- og boligindretningsbranchen eller medierne. Er du køber, dekoratør, designer, stylist eller arkitekt, er du hjertelig velkommen!

Dato

27.08.2024

Tid

09:30

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Oslo Design Fair
Messe
Mødested - design, arkitektur og håndværk

Oslo Design Fair er en effektiv handels- og netværksarena for deltagere fra hele verden.

Dato

28.08.2024

Sted

Messeveien 8, 2004 Lillestrøm

Copyright 2023