Jeg søger den perfekte vinoplevelse
For vinconnaisseur og glasdesigner Tom Nyboe, der står bag Holmegaards 200 års jubilæumsglasserie ”Notes”, handler det om at skabe den perfekte vinoplevelse, både når han designer, og når han dækker et smukt bord med glas, der forener æstetikken med funktionen. Og for ham er den nye serie det, han kalder, sit ”livs-statement”.
Tom Nybroes glasserie Notes, der er skabt i anledning af Holmegaards 200 års jubilæum. Foto: Holmegaard
”Notes glasserien er mit ”livs-statement”. For mig repræsenterer de noget nær den perfekte vinoplevelse, hvor smagen, duften, følelsen og fornemmelsen forenes med æstetikken.” Det fortæller vinconnaisseur og glasdesigner Tom Nyboe, der står bag Holmegaards 200 års jubilæumsglasserie ”Notes”.
Han mener, vin er en totaloplevelse, og det fortæller han passioneret om, mens vi sidder ved langbordet i hans fantastiske køkken og nyder en frokost og selvfølgelig et glas udsøgt vin, serveret i de smukke Notes-glas, og jeg må sige, at jeg er enig: Æstetikken, når de fire glas; bourgogneglasset, rødvin, hvidvin og champagne står præcis lige høje på deres tynde stilk med en unik dråbeform. De harmonerer perfekt med hinanden, fanger sollysets stråler og spejler vinens gyldne nuance. Det gør noget helt specielt ved oplevelsen.
Tom Nybroe. Foto: Holmegaard
Tom fortæller, at han faktisk fik ideen til Notes for mere end 6 år siden. ”Jeg ville udforme de ultimative glas for mig selv, hvor jeg ville bruge al den erfaring og viden om vin og glas-produktion, som jeg havde samlet op gennem årene. Så har jeg efterfølgende brugt god tid på at justerer og forfine designet i årene op til lanceringen her i år”.
I Notes-serien har Tom designet fire forskellige glas, der hver giver mulighed for at servere forskellige typer vin på en optimal måde. "Jeg ville skabe en serie, hvor man med få glas kunne dække alle vinbehov perfekt; uanset om man serverer champagne, hvidvin, rødvin eller en kraftig Amarone eller bourgogne," forklarer han. Men han forklarer også, at man faktisk ikke behøver at holde sig til at servere hvidvin i hvidvinsglasset o.s.v. ”Det handler om at bruge det glas, der passer bedst, og jo større en vin er, jo større overflade kan den typisk tåle. Så man kan sagtens servere i rigtig god hvidvin i et bourgogneglas”, forklarer han, imens vi selvfølgelig tester det af, og helt rigtigt; vinen, vi drikker får faktisk endnu mere kraft i det store bourgogneglas.
Og han forklarer videre, at det for hvidvin er centralt at tage udgangspunkt i druen. "Stramme, mineralske vine som Riesling og Sauvignon Blanc har brug for et glas, der åbner og holder duften i vinen rigtigt," forklarer han. Fadlagrede vine som Chardonnay kan derimod drage fordel af et større glas for at udvikle kompleksiteten.
Også rødvinsglassets design er afgørende for, hvordan vinens karakter udfolder sig. En Brunello kan eksempelvis præsenteres i et mindre glas for at bevare sin finesse, mens kraftfulde vine som Barolo skal have plads i et stort Bourgogne-glas.
"Når man taler om champagne, er der altid debat om fløjteformede versus åbne glas," bemærker han. "Min tilgang var at kombinere det bedste fra begge verdener." Han demonstrerer champagneglasset fra serien og tilføjer, "Det spidser til i bunden for at holde boblerne i gang, men den åbne form lader aromaerne udvikle sig."
Lås ikke dine sanser inde
Tom når frem til de fineste detaljer med sin praktiske tilgang til design. "Når du skænker vin, så lås ikke dine sanser inde. Brug tid på at observere og dufte, før du tager en slurk. Hvad du føler kommer fra glasset er en del af den samlede oplevelse."
At stilkene på Notes-glassene er tynde og fine forklarer Tom også. Dels er de tynde, langstilkede glas en klar trend i tiden, og dels holder han meget af æstetikken i de lette, fine og høje glas.
"Når man først har vænnet sig til de tynde, lette glas, kan de gamle glas føles tunge," fortæller han. Notes glassene har han testet i daglig brug og i opvaskemaskinen, og han fortæller, at de holder sig godt. Han understreger dog vigtigheden af korrekt pleje: "Brug passende rengøringsmidler, og sørg for, at der altid er salt og afspændingsmiddel i maskinen og vask dem i et glasprogram."
"Når man sammenligner de lette, fine glas med datidens tunge vinglas, er det næsten som at gå fra at køre i en klodset kassevogn til at glide afsted i en moderne sportsvogn. Følelsen af lethed og elegance er uovertruffen."
For Tom handler design ikke kun om objektet i sig selv, men om den oplevelse, det skaber for dem, der bruger det, og så er hans holdning, at en designer altid skal udfordre sig selv og aldrig tage den nemme løsning.
"Jeg arbejder bedst, når jeg føler, det lidt uoverskueligt i starten af et projekt. Hvis alt føles for let, er det et tegn på, at jeg ikke presser mig selv nok,” forklarer han, og netop den tilgang giver hans designs en dybde og en historie, der er fascinerende.
Tom Nybroes kærlighed til design har dybe rødder. Hans arbejde handler ikke blot om at skabe objekter; det handler om at formidle historier. "Design handler om, hvordan vi kommunikerer og interagerer med hinanden. Rigtig mange mennesker kan se på det samme glas, men hver enkelt vil få en personlig oplevelse," siger han, ”for det er i de små detaljer, den ægte kunst findes,” påpeger han.
Fra vininteresse til design
Toms interesse for vin begyndte allerede som 17-årig, hvor han bestemte sig for, at han hver fredag ville købe en ny flaske vin fra den lokale vinhandel i Herlev. "Hver fredag valgte jeg en ny vin, og jeg begyndte hurtigt at opdage forskellen på vinene på ikke mindst på, hvad det betød for vinen, hvilket glas man benyttede," siger han. I dag holder han - udover at designe glas – også foredrag om vin, han holder vinsmagninger, og han står bag yderligere to kendte glasserier fra Holmegaard, nemlig Perfection og Glorious med hver deres udtryk samt Premium-serien fra Rosendahl.
Glassene står lige høje og med ens højde på stilkene. Foto: Holmegaard
”Så jeg er da meget stolt over at have fået lov til at designe Holmegaards 200-års jubilæums glasserie,” siger han. ”For mig er Holmegård er ikke bare et brand. Holmegård har støttet mig hele vejen, og deres arv betyder meget for mig. Det er som at have en familie af håndværkere, der forstår og værdsætter kvalitet," forklarer han og reflekterer over, hvor vigtigt det har været for ham at have en solid base som Holmegård, hvor kvalitet altid er i fokus.
Fremtiden for glasdesign
Notes-serien er en fusion af æstetik og funktion, og samtidig er det et bud på fremtidens glasdesign. Tom bemærker, at interessen for vin i Danmark og globalt vokser.
"Vi lever i en tid, hvor flere mennesker engagerer sig i vinens nuancer, og det er fantastisk," siger han. "Jeg ønsker, at mine glas skal invitere til udforskning, hvor sporene fører til nye opdagelser."
"Mine glas afspejler min rejse, mine erfaringer og mit arbejde," afslutter Tom. "Mit mål med Notes er at skabe forbindelser mellem vin og glas, men også mellem mennesker. Design er en kontinuerlig læreproces, og jeg vil altid stræbe efter at forbedre mine kreationer og skabe dybe forbindelser mellem folk og det de elsker."
I vores samtale underbygges Toms dybe passion for glasdesign, som er tæt knyttet til, hvordan han ser Notes-serien.
Hver dråbe vin, der hældes i dem, er mere end blot en forkælelse; det er en mulighed for at skabe minder, forbinde med andre og dele glæden ved gode stunder. Tom reflekter over, hvad vin og glassene kan gøre for sociale interaktioner. "Forestil dig en weekendmiddag med venner, hvor samtalen flyder, og latteren bobler. Glassene bliver ikke blot beholdere til vinen; de bliver vitale aktører i din oplevelse," siger han. "Det er de små øjeblikke, der gør livet værdifuldt. At se nogen tage en slurk af vinen, mens lyset fanges i glasset – det er ren poesi." "Hver af de fire glas i Notes-serien har sin egen identitet – som et ensemble, der spiller sammen”, forklarer han, og sammenligner Notes med en symfoni, hvor hver tone danner del af helheden.
Dermed er Notes også mere end blot en samling glas; det er en strøm af inspiration, der opfordrer os til at værdsætte de enkle stunder.
"Mit håb er, at Notes vil inspirere til episoder af nydelse; at bringe folk sammen over bordet som en hyldest til livets skønhed," siger han og understreger, at det ikke kun handler om glassene selv; det handler også om det samlede visuelle udtryk ved borddækningen.
Foto: Holmegaard
“Borddækning er en æstetisk disciplin for mig,” tilføjer Tom med et glimt i øjet. "Når jeg inviterer gæster, elsker jeg at dække bordet. Det handler om harmoni og symmetri. der er simpelthen en æstetisk skønhed i at dække bord, som kan berige oplevelsen af at dele et måltid," siger han. "Og når jeg dækker et bord med mine glas, gør jeg det med tanke på det. Den klare, enkle form fremhæver de forskellige vinfarver og madens nuancer, og når man ser dem stå på bordet, opfordres man til at sætte sig ned og nyde."
Tom fortæller også, at hans skabelsesrejse ikke bare handler om at designe; det handler også om kontinuerlig læring og udforskning. "Husk aldrig at miste nysgerrigheden. Som designer er det vigtigt at forblive åben for nye idéer og tilgange,” siger han. “Verden forvandles, måden vi ser på design, æstetik og funktion forandrer sig konstant. Jeg lytter til feedback fra både forbrugere og kolleger; det er afgørende for at udvikle mig og mine designs.” og han slutter en fantastisk eftermiddag i godt selskab af med at slå fast:
"Jeg tror på, at det at være en god designer ikke kun handler om at skabe smukke ting. Det handler også om at være i stand til at opleve verden omkring dig, opfange de små nuancer og indarbejde dem i dit arbejde. Den nysgerrighed, den søgen efter skønhed i de dagligdags øjeblikke, det er det, jeg ønsker at formidle gennem Notes."