26.09.2017  |  Business  |  Trends

Formland blev en succes

Den 67. udgave af Formland bød på 478 udstillere og indkøbere fra 38 lande, og generelt er tilfredsheden stor fra både indkøbere og udstillere. Designbaseprisen blev uddelt på Formland. Denne gang vandt Kalejdoskop prisen som den mest innovative og nytænkende butik i Danmark.

Formland var en succes. Det må slås fast efter at 12.288 indkøbere fra 38 lande gæstede messen - og det lover godt for fremtiden.

Generelt var tilfredsheden stor. Ikke mindst torsdag og fredag formiddag blev der for alvor handlet på standene, og på vanlig vis var udstillerne hele søndagen travlt beskæftiget med at vise kollektionerne frem og fortælle historierne bag produkterne til butikkernes personale.

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Hos ledelsen i MCH, Messecenter Herning var der taknemmelighed efter en veloverstået messe:

”Jeg glæder mig over endnu en velgennemført og flot messe, hvor udstillernes engagement og indsats er blevet belønnet med en fremgang i antal udenlandske butikker, og hvor både udstillere og besøgende fremhæver det personlige møde som et af Formlands særkender”, sagde Georg Sørensen, administrerende direktør i MCH A/S.

I løbet af de fire dage Formland stod på, var trends og tendenser i fokus i MCH. Messens mange udstillere bød på et væld af produktnyheder og spændende kollektioner, mens branchens bedste lærte fra sig via daglige workshops på trendzonen Galerie Éclectique og foredrag på Speak Up-scenen. 

Totalt udsolgt

Formland Autumn var med sine 478 udstillere og deraf hele 103 nye udstillere totalt udsolgt, og de 10 fyldte haller med det bedste indenfor design og interiør tiltalte også de udenlandske indkøbere, som var flot repræsenteret på messen. Formland oplevede samlet set en fremgang på knap seks procent flere udenlandske butikker sammenlignet med sidste år. 

Det personlige møde vinder

Hos Nomess, der blandt andet brugte Formland til at lancere en hel ny linje af småmøbler, var der også glæde efter nogle succesfulde messedage:

”Niveauet på Formland er rigtig højt, og i år har messen været vigtig for os, fordi vi har haft mulighed for at vise vores helt nye møbelkollektion frem og skabe interesse omkring den. Og så er der hele stemningen. Alle snakker med alle, og det skaber en rigtig god og familiær stemning blandt besøgende og udstillere”, lyder det fra Jesper Lyngby, Area Sales Manager fra Nomess.   

Nomess lå i det nye ONE-område, der klart tiltrak mange nye udstillere og mange nye besøgende, og det er en stor fordel for hele messen.

Blandt de besøgende var den tyske indkøber Helene Stolzenberg, der står bag NORDliebe, og også her var der begejstring for den danske design- og interiørmesse:

”Formland er min yndlingsmesse, som jeg bruger til at finde nye, unikke designere til min webshop og min butik, der åbner i Berlin til september. Jeg kan lide det moderne, tidløse og rene udtryk, der kendetegner skandinavisk design og Formlands udstillere”, siger Helene Stolzenberg og fortsætter: ”På Formland har jeg desuden mulighed for at mødes personligt med de mennesker, jeg møder online. At mødes ansigt-til-ansigt med ens forretningspartnere har stor betydning for kvaliteten af samarbejdet, så det betyder meget for mig”.  

”Vi er kommet her i flere år, og det er godt at se, at der er så stor opbakning fra leverandørerne. Det gør Formland til en rigtig god messe, hvor Bahnes butikschefer har mulighed for at opleve produktnyhederne på tæt hold og suge masser af inspiration til sig”, sagde Benjamin Røpke, CEO hos Bahne. 

 Også Camilla Tuborgh, der er indehaver af bolig- og livsstilsbutikken Cahetu besøgte Formland på åbningsdagen. 

”Jeg kommer altid på Formland, fordi det er en kæmpe oplevelse. Det handler ikke kun om at købe ind, men også om den stemning og inspiration, der bliver skabt i trendzonerne hvert år. De er fuldkommen fantastiske, og dem finder man ikke andre steder i Norden eller Europa, fortalte Camilla Tuborgh.

Farvel til Anette Eckmann

Denne Formland messe var også den sidste, hvor vi får muligheden for at inspireres af Anette Eckmann på trendområdet. Hun har valgt at stoppe efter mere end 30 år med messen. Det markerede Formland ved at invitere Mads Langer til at synge megahittet ”Unusual”. 

”You're an unusual, kinda beautiful, yep, you're different in a perfect way. At være usædvanlig og skille sig ud fra mængden - på den perfekte måde. Det gælder Formlands udstillere, og netop dét er Formlands styrke: At være "Different in a perfect way". Og det gælder i høj grad dig Anette”, lød det fra Georg Sørensen i hans tale til Anette Eckmann.

Kalejdoskop vinder Designbaseprisen 2017

På Formland blev også vinderen af årets Designbasepris kåret, og titlen som den mest innovative og nytænkende detailbutik gik til Kalejdoskop i Aalborg. 

”Nytænkning og kreativitet og et hus, der skaber både nærværende og inspirerende rammer om produkterne er blandt årsagerne til, at netop Kalejdoskop blev valgt som vinder af Designbaseprisen 2017. Kalejdoskop er en livsstilsbutik, der formår at kombinere interiør, møbler, design og smykker, så der skabes et suverænt "helhedsbillede", lød det fra scenen.

Med æren følger en nominering til den globale Gia Award og en rejse til Chicago.

I næste nummer af Designbase bringer vi naturligvis et stort portræt af Kalejdoskop.

Verden rundt med Stelton

Udover Formlands 33 workshops og foredrag kunne besøgende også opleve Steltons konkurrence "EM77 around the world". I anledning af at Erik Magnussens ikoniske termokande EM77's 40 års jubilæum havde Stelton og Formland inviteret 16 interiør- og isenkrambutikker til at konkurrere om at dekorere det smukkeste udstillingsvindue med temaet "EM77 around the world". 

Resultatet blev 16 inspirerende vinduer, der viste den ikoniske termokande på sin rejse rundt i verden. Formlands besøgende og en jury stod for at udvælge vinderen, som blev Magasin Lyngby.  

Mere fra Designbase.dk – Forum for design- og interiørbranchen

Designbase.dk – Forum for design- og interiørbranchen

http://www.designbase.dk

Designbase.dk – forum for design- og interiørbranchen – er et erhvervsmedie og community, som dækker alle fagbrancher inden for design og interiør, og som er målrettet direkte til og læst af fagfolk. Partnere på Designbase.dk kan bidrage aktivt med indhold/erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af Designbase.dk. Vi udkommer dagligt på Designbase.dk, uge…

Se virksomhedsprofil  

  Designbase.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere