Flere kunder opfører sig grimt overfor butiksansatte
På bare et år er der sket en mærkbar forværring af kundernes opførsel. Det mener en stor gruppe butiksansatte i ny undersøgelse.
Butiksansatte må i stigende grad kapere grove kommentarer og ubehøvlet opførsel fra kunderne, viser en ny undersøgelse, som Epinion har foretaget blandt 580 af HK Handels medlemmer.
Det skriver fagforeningen på sin hjemmeside.
Halvdelen af de adspurgte mener, at kundernes opførsel er blevet værre gennem det seneste års tid. Som eksempler nævner HK Handel situationer, hvor kunder presser hårdt på for at få deres vilje, bruger upassende udtryk som fede ko og dumme luder eller kommer med trusler.
Hos brancheforeningen Dansk Detail kan direktøren genkende skredet i kundernes opførsel.
- Det handler meget om, at der er kommet en uheldig tendens til egoisme, og at vi siger "mig først". Hvis vi ikke får ret, så giver vi den fuld gas med vores ordforråd overfor de medarbejdere, der står bag disken eller i butikken, siger Jens Birkeholm, der er direktør for brancheforeningen Dansk Detail til Danmarks Radio.
Flertal har oplevet dårlig opførsel
I 2015 præsenterede HK Handel en anden undersøgelse, som viste, at syv ud af 10 butiksmedarbejdere har oplevet at blive chikaneret eller skældt ud af en kunde. Allerede dengang fornemmede fagforeningen en stigende tendens til dårlig opførsel.
- Vi har længe haft en oplevelse af, at tonen overfor personalet var blevet mere rå og skinger, men nu kan vi dokumentere det. 71 procent er alt for meget, sagde Merete Hansen, arbejdsmiljøkonsulent i HK Handel, til Avisen.dk i 2015.