AI i øjenhøjde
AI handler ikke om teknologi men om mennesker. Derfor kan man ikke umiddelbart trække AI ned over eksisterende arbejdsgange. Det kræver ledelsesforandring og empati, at implementere AI i virksomheden. Det mener Jacob Dalhoff, der er CEO i AI Rådgivning, og hans mission er at tage AI ned i øjenhøjde og se det som det værktøj, det er.
AI handler ikke om teknologi men om mennesker. Det er som en bakketop, man skal over, og så ligger åbenbaringen foran én. Det siger Jacob Dalhoff, der er CEO i AI Rådgivning. Han mener, det er vigtigt, at den kunstige intelligens gøres forståelig, for man kan ikke bruge AI effektivt, hvis man ikke forstår det, og det gælder ledelsen i virksomheden såvel som de medarbejdere, der skal arbejde med det.
”Man skal også forstå, at man ikke umiddelbart kan trække AI ned over en eksisterende arbejdsgang, som den er i dag, det kræver ledelsesforandring og empati, og det er en rejse, man er på. Derfor er det vigtigt at begynde med at kigge ind i, hvor det giver mening at implementere AI, hvor AI kan være med til at løse udfordringer eller optimere forretningen og så begynde der, samtidig med at man har et øje i horisonten”.
Det siger Jacob Dalhoff, der er kommet ind i arbejdet med AI ad omveje. Egentlig drev han en startup virksomhed inden for consumer electronics med salg af dykkerkameraer, her igennem begyndte han et samarbejdede med dykkere, der samlede data ind til havforskning. For Jacob er det vigtigt at forene elektronikken med mennesker og natur, og han har selv en stor interesse i at gøre en indsats for at redde havene.
I forbindelse med det arbejde, begyndte Jacob at arbejde med kunstig intelligens, og da han vendte tilbage til Holbæk for at år siden efter at have arbejdet i Curacao i en årrække, startede han AI Rådgivning med en ambition om at hjælpe små og mellemstore virksomhed med at hæve effektiviteten og produktiviteten gennem teknologi. Med så at sige at hæve det teknologiske lix-tal.
”Jeg synes, det er vigtigt at give de små og mellemstore virksomheder de evner og funktionaliteter, der tidligere var forbeholdt de store virksomheder. Jeg kan stå for det praktiske med et team, der kan gøre det muligt”, aiger Jacob, der er også er en del af IT-Branchen's NewTech udvalg, han sidder i Dansk Standard's Udvalg for Kunsitig Intelligens, og han underviser hos MBK.
Spørger man ind til, hvordan de små og mellemstore virksomheder kan bruge AI, så mener Jacob, at man skal se det som det værktøj, det er, og lære at integrere det bl.a. igennem automatisering.
Anvendelsen af AI kan være inden for chatbots og vidensdeling eller avancerede automatiseringer af arbejdsgange med meget mere. I forbindelse med kundeservice kan chatbotten lære alle produktinfo i hele produktkartoteket, og den kan sammenligne og oplyse om produkter, for chatbotten kender produkterne, og kunderne kan spørge ind til produkterne i et naturligt sprog. Herudover kan man bruge AI til at overvåge specifikke afdelinger i virksomheden i forhold til performancedata, og man kan få et meget hurtigere overblik over, hvad der fungerer, og hvad der ikke fungerer optimalt”, forklarer Jacob.
Oplagte områder, at bruge AI er også marketing og intern kommunikation samt onboardring af medarbejdere, hvor AI kan spille en positiv rolle i form af en intelligent medarbejderhåndbog.
”Vi kan hjælpe med at få overblikket og finde retningen i AI universet ved at analysere behovet, hjælpe med at skabe en strategi for arbejdet med AI, prioritere udviklingen af muligheder, implementere dem og sørge for uddannelse af medarbejderne. I den forbindelse vil vi kigge ned i, hvilke processer, der kan automatiseres, hvilke chatbots, der kan udvikles, og hvor der kan købes tid fri”.
Selv fortæller Jacob, at han ikke længere læser hverken håndbøger eller store rapporter og dokumentationer. ”Jeg beder ChatGPT om at læse materialet og liste de vigtige pointer. Det hele handler om at bruge værktøjerne rigtigt, så man får frigivet tid til de vigtige ting”.
Man skal revurdere sine arbejdsgange
Men Jacob er også den første til at slå fast, at man skal være åben for at omstrukturere visse dele af virksomheden, ellers når man ikke det fulde potentiale med AI.
”Man kan bruge AI til at skrive marketingposts, og lade det blive ved det. Men man bør faktisk bruge det markante, teknologiske fremskridt som AI-teknologien er, til at kigge sine arbejdsgange igennem, skabe et overblik, måske revurdere, hvordan tingene bliver gjort, og udfordre den nuværende strategi Og så skal man være opmærksom på, at man ikke kan implementere alt på samme tid”, siger han.
Hovedreglen er, at uanset hvilken opgave, man skal lave, skal man tænke ind, hvordan AI kan hjælpe, og en god tommelfingerregel er at uanset, hvilken opgave man står overfor at spørge ChatGPT, hvordan AI kan hjælpe med at løse den?”.
”Man kan se AI som en bakketop, man skal over. I begyndelsen kræver det en indsats, men når man har fundet ud af, hvordan man udnytter AI mest effektivt, går det hurtigt.
Medarbejderuddannelse og ledelsesforandring
Jacob forklarer, at arbejdet med AI er som at hælde vand i spanden for at finde ud af, hvor hullerne er og så lukke dem. Det handler i høj grad om at komme i gang med at bruge det, og ad den vej finde ud af, hvad man kan bruge det til, og hvad man ikke kan bruge det til. Og der er ikke noget quick fix.
”Præcis som med internettet, er det en konstant rejse, vi har påbegyndt, og vi er nået til et ”point of no return”. Når man som virksomhed begynder på rejsen, vil der opstå en masse problematikker og tvivlsspørgsmål, man er nødt til at forholde sig til. AI er ikke et vidundermiddel, men et fantastisk værktøj, der hjælper os med at følge med og holde os up-to-date”.
En rapport udarbejdet af Kraka og Deloitte før sommeren viste, at der er “et stort potentiale for en automatisering af arbejdsopgaver, som de fleste indtil for ganske nylig ikke troede var mulig”. - Analysen konkluderer også, at hele 46 pct. af den danske beskæftigelse teknisk set kan automatiseres alene ved hjælp af den teknologi, vi har i dag, skriver Børsen.
Det er skræmmende tal, men det underbygger meget fint Jacob Dalhoffs ord. For som han siger det, er der utroligt mange anvendelsesmuligheder for AI-universet kan - i hele organisationen og i alle lag.
”Men det kræver tid og penge, indsats og tålmodighed. På et tidspunkt når man så et skæringspunkt, hvor man får rigtig meget igen”, siger han. F.eks. har han trænet AI til at læse alle e-mails og svare dem. Så Jacob læser ikke længere sin indbakke, men de svar-drafts, som chatbotten har skrevet, inden han trykker send.
Når alt det er sagt, maner Jacob Dalhoff også til ro og besindighed, for som han siger: På mange punkter er vi der slet ikke endnu.
”Der er en overhype faktor, men der også noget sandhed i hvor vildt det er. derfor skal vi afstemme forventningerne, ellers ender det med, at man bliver så skuffet, så man ser ikke hele potentialet. For os er det vigtigt, at få AI ned i øjenhøjde”, slutter Jacob Dalhoff.
AI forløb
Når AI Rådgivning begynder arbejdet med en virksomhed, sker det med et introduktionsmøde, hvor man taler om, hvilke overvejelser, virksomheden har gjort sig, kunder, arbejdsopgaver med videre.
Herefter holdes typisk en strategiworkshop, hvor Jacob fortæller om mulighederne og begrænsningerne, og hvor man kigger med i maskinrummet og før kortlagt processer og arbejdsgange, kompetenceniveauer og systemer, der i forvejen kører, og virksomheden får en rapport med et overblik over potentiale og begrænsning og virksomhedens AI readyness.
Sidst på programmet står udvikling og implementering.