5 hurtige til Mikael Skjoldager, skandinavisk distributør af Dopper-vandflasken

Det er de færreste vandflasker, der har et budskab, men Dopper-flasken er en undtagelse. Den er nemlig budskabsbringer i missionen om at reducere plastikaffald og motivere folk til at drikke postevand. Designbase har talt med Mikael Skjoldager, som er distributør af Dopper-vandflasken i Skandinavien.

Hvem fik idéen til Dopper-flasken?
Det var hollænderen Merijn Everaarts der i 2009 fik ideen til Dopper. Han så en udsendelse om, i hvor høj grad plastikflasker, primært kildevandsflasker og engangsflasker, forurener verdens oceaner. Han tænkte, at der måtte kunne gøres noget ved problemet, og på den måde opstod Dopper.

Sidenhen udskrev han en designkonkurrence, og her vandt hollænderen Rinke van Remortel, som derfor har stået for flaskens visuelle udtryk.

Hvad er missionen med Dopper?
Missionen med Dopper er at reducere det plastikaffald, vi som mennesker genererer, samt at motivere til at drikke postevand af genanvendelige plastflasker. Udfaldet er en vandflaske, som går under frasen ”the bottle is the message”. Flasken kan bruges igen og igen, og den signalerer, at ejeren vil gøre en forskel.

Desuden kan man, hvis man ikke længere ønsker at bruge flasken, sende den tilbage til os. Vi genanvender flaskens dele til nye flasker, og på den måde undgår vi plastikaffald.

Hvordan kom du ind i Dopper-billedet?
Jeg fik kendskab til Dopper på en messe i Chicago i 2013. Jeg faldt hurtigt for både det visuelle ved flasken samt dens funktion.

Tanken, om at reducere plastikaffald, synes jeg, er en rigtig fin tanke. En partner og jeg har nu fået rettighederne til salg og distribution i Skandinavien, og det viser sig, at der er en rigtig fin interesse for Dopper i Skandinavien.

Hvordan er flaskerne blevet modtaget i Danmark?
Meget positivt. Jeg tror, at det dels skyldes designet og dels funktionen. Det er en flaske, som folk faktisk godt gider at rende rundt med og vise frem. Det er et livsstilprodukt. Og så har vi funktionen. Eksempelvis er koppen i flaskens top et hit blandt skolebørn.

Gigtforeningen er også begyndt at forhandle Dopper-flasken, da det er nemt for gigtplagede at håndtere den. 

Hvad gør I for at udbrede kendskabet til Dopper i Skandinavien?
Vi arbejder blandt andet med begrebet ambassadører. Vores ambassadører er nogle, som skal motivere andre til at gøre en indsats selv. Vi arrangerer små events, hvor vi deler flaskerne ud, så folk selv kan prøve dem af. I den nærmeste fremtid skal vi have sat mere skub i sociale medier som Facebook og Instagram, og så er der blevet udviklet en Dopper-app.

Gennem app’en kan man finde frem til steder, både i byen og på landet, som fylder gratis postevand i folks genanvendelige plastikflasker. På den måde bliver postevand gjort tilgængeligt, og vi motiverer folk til at undgå at købe og drikke kildevand.   

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

26.12.2024Designbase.dk

Ny taskforce til kamp mod ulovlige produkter online

23.12.2024Designbase.dk

Kampagne skal hjælpe virksomheders digitale sikkerhed

20.12.2024Designbase.dk

Julemærkehjemmene modtager over en million kroner fra Salling Group

19.12.2024Designbase.dk

Små erhvervsdrivende får nu lettere ved at oprette bankkonto

19.12.2024Designbase.dk

Ny guide giver SMV’er værktøjer til at navigere i EU’s krav til cybersikkerhed

16.12.2024Designbase.dk

Danskerne købte for rekordmange penge i julen 2023

12.12.2024Designbase.dk

Svanemærket tildeler Svanemærket 2023 til Høie

12.12.2024Designbase.dk

Få styr på medarbejdernes overskydende ferie

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

TRADE POINT A/S
Messe
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Dato

13.01.2025

Tid

10:00

Sted

Denmark

Dimex
Messe
HEIMTEXTIL 2025: Tæpper og måtter boomer

Efter successen sidste år får produktgruppen tæpper endnu mere fokus med dobbelt så mange udstillere fra tæppebranchen på Heimtextil 2025 fra 14. - 17. januar.

Dato

14.01.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Heimtextil - International messe for bolig- og kontrakttekstiler

Den internationalt unikke platform for bolig- og kontrakttekstiler og tekstildesign. Oplev sæsonens trends, tekstil bæredygtighed, verdens største udvalg af boligtekstiler samt produkt- og informationstilbud til boligindretning, gæstfrihed og megatrend søvn. Globalt kombineret og passioneret præsenteret.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Maison&Objet

Oplev det bedste inden for design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, en førende global begivenhed for professionelle i design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Messe
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023