5 hurtige til Mikael Skjoldager, skandinavisk distributør af Dopper-vandflasken

Det er de færreste vandflasker, der har et budskab, men Dopper-flasken er en undtagelse. Den er nemlig budskabsbringer i missionen om at reducere plastikaffald og motivere folk til at drikke postevand. Designbase har talt med Mikael Skjoldager, som er distributør af Dopper-vandflasken i Skandinavien.

Hvem fik idéen til Dopper-flasken?
Det var hollænderen Merijn Everaarts der i 2009 fik ideen til Dopper. Han så en udsendelse om, i hvor høj grad plastikflasker, primært kildevandsflasker og engangsflasker, forurener verdens oceaner. Han tænkte, at der måtte kunne gøres noget ved problemet, og på den måde opstod Dopper.

Sidenhen udskrev han en designkonkurrence, og her vandt hollænderen Rinke van Remortel, som derfor har stået for flaskens visuelle udtryk.

Hvad er missionen med Dopper?
Missionen med Dopper er at reducere det plastikaffald, vi som mennesker genererer, samt at motivere til at drikke postevand af genanvendelige plastflasker. Udfaldet er en vandflaske, som går under frasen ”the bottle is the message”. Flasken kan bruges igen og igen, og den signalerer, at ejeren vil gøre en forskel.

Desuden kan man, hvis man ikke længere ønsker at bruge flasken, sende den tilbage til os. Vi genanvender flaskens dele til nye flasker, og på den måde undgår vi plastikaffald.

Hvordan kom du ind i Dopper-billedet?
Jeg fik kendskab til Dopper på en messe i Chicago i 2013. Jeg faldt hurtigt for både det visuelle ved flasken samt dens funktion.

Tanken, om at reducere plastikaffald, synes jeg, er en rigtig fin tanke. En partner og jeg har nu fået rettighederne til salg og distribution i Skandinavien, og det viser sig, at der er en rigtig fin interesse for Dopper i Skandinavien.

Hvordan er flaskerne blevet modtaget i Danmark?
Meget positivt. Jeg tror, at det dels skyldes designet og dels funktionen. Det er en flaske, som folk faktisk godt gider at rende rundt med og vise frem. Det er et livsstilprodukt. Og så har vi funktionen. Eksempelvis er koppen i flaskens top et hit blandt skolebørn.

Gigtforeningen er også begyndt at forhandle Dopper-flasken, da det er nemt for gigtplagede at håndtere den. 

Hvad gør I for at udbrede kendskabet til Dopper i Skandinavien?
Vi arbejder blandt andet med begrebet ambassadører. Vores ambassadører er nogle, som skal motivere andre til at gøre en indsats selv. Vi arrangerer små events, hvor vi deler flaskerne ud, så folk selv kan prøve dem af. I den nærmeste fremtid skal vi have sat mere skub i sociale medier som Facebook og Instagram, og så er der blevet udviklet en Dopper-app.

Gennem app’en kan man finde frem til steder, både i byen og på landet, som fylder gratis postevand i folks genanvendelige plastikflasker. På den måde bliver postevand gjort tilgængeligt, og vi motiverer folk til at undgå at købe og drikke kildevand.   

Relateret indhold

23.04.2024Designbase.dk

Imerco har momentum og skaber vækst

23.04.2024Designbase.dk

Ni designvirksomheder kæmper om den norske branches vigtigste priser

19.04.2024Designbase.dk

Gratis klimarapportering er nu standard for store events i Bella Center

18.04.2024Designbase.dk

Ny ungdomsuddannelse kan skaffe flere unge til erhvervsuddannelserne

17.04.2024Designbase.dk

Engros- og detailhandlen lægger an til blød landing

17.04.2024Designbase.dk

Færre konkurser i Danmark, mens Sverige stadig er ramt

17.04.2024Designbase.dk

ESG skal være nemt for SMV’er

16.04.2024Witt

Sponseret

Witt A/S overtager distributionen af Aiper kabelfri poolrobotter i Norden

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023