22.10.2018  |  Kitchen  |  Udstyr

”Vi er kendt for at være fleksible”

PLAST1 er netop flyttet til nye, mere moderne og ikke mindst større lokaler i Hørsholm. De tidligere rammer i Birkerød var blevet for trange og der var brug for mere plads både til at vise et voksende sortiment, men også til at huse en stigende personalestab, der naturligt følger med i kølvandet på et væksteventyr.

Ved ankomsten til det nye hovedkvarter for PLAST1 i Hørsholm syner virksomheden en anelse diskret, der er dog heller ikke endnu sat et skilt op oppe ved vejen. Men ligeledes med tanke på produkterne, der ikke er de mest iøjnefaldende og opmærksomhedssøgende blandt udvalget på detailhandlens hylder, de er tværtimod også nærmest diskrete. Men man skal ikke lade sig snyde. Bag facaden og stakkene af plastkasser, -kurve, -opbevaring, -kopper og -glas er der i sandhed en succesfuld virksomhed! Det bekræfter en trecifret millionomsætning, mange nyheder hvert år, en imødekommende og fleksibel approach til kunderne, stor efterspørgsel og ikke mindst en konstant og støt stigende vækst.

Markedet for plastprodukter er stort, det er der ingen tvivl om, alligevel bliver man overrasket over vidden på sortimentet hos PLAST1. Så selvom det ikke nødvendigvis er top-of-mind produkter set med forbrugerøjne, er det helt essentielle produkter for PLAST1 og i plastindustrien generelt. Man taler ofte om nice-to-have kontra need-to-have, og de fleste med bare en anelse ordenssans og struktur - eller i hvert fald et ønske om disse - må være enige om, at der her er tale om absolut fornødne produkter. Ja uundværlige dagligdagsprodukter om det så er til den generelle husholdning, kælderen, lageret, kontoret, butikken eller campingvognen.

Derfor går det også rigtig godt for PLAST1, der nu har været i gang i næsten 10 år og gennem de seneste år har kunnet præstere en meget fornem millionomsætning pr. år.

Stærkt rustet til fremtiden
PLAST1 er grundlagt i 2009 og har med rekordfart positioneret sig som en af Danmarks førende plastproducenter inden for køkken-, opbevarings- og husholdningsartikler. Med et bredt sortiment er PLAST1 i dag leverandør til en række af Europas største detaillister.
”Fra 1. januar i år er der ændret i ledelsen og fokus ligger på at styrke og sikre virksomheden, så både salg og logistik står stærkt rustet til fremtiden så vi kan møde kundernes forventninger på alle parametre”, lyder det fra Sales Manager Jan Hansen.

Virksomheden havde oprindeligt til huse i nogle ældre lokaler i Birkerød, men er her i sommeren 2018 flyttet til nye, moderne og større rammer i Hørsholm. En naturlig udvikling for en virksomhed i stærk fremdrift og nu med faciliteter og showroom, som er helt i trend med tiden og kundernes forventninger.
Virksomheden er også repræsenteret med kontor i Koblenz i Tyskland, hvorfra de tysktalende lande betjenes.

Det er nyhederne, der driver væksten
Produktsortimentet er med årene blevet bredt og solidt med mange varenumre inden for kategorier som opbevaring, køkken, rengøring og outdoor. PLAST1 handler derfor også med en bred skare af forhandlere, som isenkræmmere, farvehandlere, dagligvarekæder, byggemarkeder og andre specialforretninger.

En pæn procentdel af omsætningen ligger i Danmark, men størsteparten ligger på udvalgte eksportmarkeder, hvor dansk design, funktionalitet og markedsafstemte priser er en succes.

Hovedparten af produkterne produceres i EU, primært på fabrikker i Polen, og hvor PLAST1 ejer størstedelen af støbeformene, og nogle ejes i fællesskab. Produktionen foregår på store moderne fabrikker. ”Her er pænt og rent, topmoderne med robotter, og det er lige før jeg vil sige, de er langt fremme i forhold til fabrikker herhjemme. Grundet transport herunder også miljøhensyn er det meget begrænset, hvad vi i dag producerer i Fjernøsten, men på nogle produkter ligger ekspertisen stadigvæk derude, f.eks. børstevarer, som er et vigtigt segment i den praktiske husholdning. Vi sælger et stort antal børster årligt, rigtig mange, så det er vigtigt at have de rigtige producenter”, lyder det fra Jan Hansen, der fortsætter:
”En af årsagerne til succesen i PLAST1 er, at de fabrikker som producerer for os, er fabrikker, vi har samarbejdet med i generationer og som forstår PLAST1’s DNA; nemlig gode varer til rigtige priser”.

En helt essentiel dagsorden i virksomheden er udviklingen af nye produkter, og der introduceres derfor mange nyheder hvert år. I år er der blevet introduceret 15-20 nye produkter. Meget af udviklingen af nye produkter er baseret på feedback fra kunderne.
”Vi spørger dem: Hvad ser I, hvad hører I, og hvor går udviklingen hen? Derefter lægger vi hovederne i blød, og bagefter har vi typisk nogle designere på, som designer produktet. Så får vi lavet en støbeform, og der laves først nogle håndprøver, som vi får hjem og gennemgår for, om der skal laves justeringer til designet. Til sidst går vi ud og lancerer produktet på markedet”, forklarer Jan Hansen og fortsætter:
”Ofte får vi henvendelser fra kunderne, der siger: ”Kan I ikke lave sådan en?” Så vurderer vi hver gang, er det her et godt produkt, hvad ville det koste at lave en støbeform, og hvor mange enheder skal der så sælges af produktet, før det er en god forretning”.

Nogle kunder har ligeledes særlige ønsker til en eksklusiv specialudgave udelukkende til deres butik eller kæde.

”Hele processen fra idé til at det færdige produkt står på hylderne ude hos kunderne tager tid. Formen skal laves i stål, den skal testes, produktionen indstilles og det hele skal også passe ind hos kunderne. En af vores styrker er dog, at fra idé til beslutning, er vi effektive og med stor knowhow, formår vi at bringe processen hurtig igennem de mellemliggende faser”, forklarer Jan Hansen.

Fleksibilitet er altafgørende
Det er derfor vigtigt, at der tages en rigtig beslutning om opstart af et nyt produkt, da det ikke bare er lige til at lave om i produktionen eller stoppe processen undervejs uden omkostninger. Den hurtige responstid fra idé til produkt er en kvalitet, kunderne sætter stor pris på.

”Vi er kendt for at være fleksible, og det er vi stolte af, men vi bevarer det gode købmandskab. Er der nogle, der vil købe nogle varer, så vil vi som regel gerne handle med dem, hvis vi ellers kan blive enige om priserne”, siger Jan med et smil på læben.
Men det gode samarbejde med kunderne er altafgørende, og det synes især at skyldes, at PLAST1 hurtigt kan levere skræddersyede løsninger men ligeledes også benytter sig af den viden, forhandlerne har, når det kommer til kunderne, deres behov, den generelle efterspørgsel og trends som farver, former og funktioner.

Efter Jans udsagn er PLAST1 desuden gode til logistik og til at levere varen hurtigt. De har lager i Horsens, hvor der fast ligger ca. 300-400 varenumre. Det gør også at for mange af produkterne kan de klare dag-til-dag levering.

Langsigtet miljøstrategi
For at opretholde de gode samarbejder både med fabrikker og forhandlere er det desuden helt centralt at følge med tiden, og på plastområdet er det sket virkelig meget de seneste år - især på miljøsiden. I dag kan det måske synes overflødigt at tale om miljøhensyn i denne branche, da det ikke længere er noget, der kan vælges til, det er simpelthen et krav. Det er ikke længere muligt at producere plast, der ikke er miljøgodkendt og i overensstemmelse med diverse retningslinjer udstukket af blandt andre EU.

”Vi er CSR godkendt. Vi arbejder meget bevidst omkring en langsigtet miljøstrategi. Nu er der også meget fokus på plast, plasticposer, plastflasker etc., der flyder rundt i verdenshavene. Men alle vores produkter i indfarvet plast er typisk lavet i genbrugsplast. Farven gør, at man kan skjule spor fra genbrugsplast, og dermed kan bevare varen pæn. Når der bruges genbrugsplast, kan man som regel ikke få det fødevaregodkendt. Så til fødevareopbevaring tilstræber vi miljørigtig plast på anden vis. Men da der ikke må handles med plast i EU uden der er en overenskomsterklæring, om, hvor varerne kommer fra, hvad indeholder de, er det BPA frit og alle de her retningslinjer, der skal overholdes, er det forholdsvis ligetil”, forklarer Jan Hansen.

Han fortæller desuden, at forbrugerne nu også har meget mere fokus på dette, og PLAST1 får derfor en del henvendelser via deres hjemmeside omkring miljøhensyn. Men det er ikke en bekymring, da samvittigheden er i orden: ”Der er ikke noget, vi ikke har, eller ikke kan skaffe en godkendelse på”, lyder det overbevisende fra Jan Hansen.
PLAST1 har indgået et partnerskab med den norske virksomhed Factlines, der netop arbejder for virksomheder i forbindelse med at leve op til givne CSR-målsætninger for etik og samfundsansvar.

”Vi benytter Factlines til at følge op på, om vores leverandørkæde lever op til vores retningslinjer for samfundsansvar og etik. Vores CSR-retningslinjer er udarbejdet i henhold til FN’s Global Compact. UN Global Compact er et internationalt anerkendt initiativ, der opstiller principper for virksomheders arbejde med samfundsansvar. Principperne dækker menneskerettigheder, arbejdstagerrettigheder, miljøhensyn og korruptionsbekæmpelse. Factlines certificerer os hvert år og går simpelthen alt igennem”, lyder det fra Jan Hansen.

Væksteventyret kører derudaf, endda så godt at PLAST1 har svært ved at følge med efterspørgslen, så fremtiden byder på fortsat vækst, endnu mere innovation og udvikling af nye produkter, flere fabrikker for at kunne følge med, og så er der nogle spændende samarbejder med danske designfirmaer på vej.

Mere fra Designbase.dk – Forum for design- og interiørbranchen

Designbase.dk – Forum for design- og interiørbranchen

http://www.designbase.dk

Designbase.dk – forum for design- og interiørbranchen – er et erhvervsmedie og community, som dækker alle fagbrancher inden for design og interiør, og som er målrettet direkte til og læst af fagfolk. Partnere på Designbase.dk kan bidrage aktivt med indhold/erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af Designbase.dk. Vi udkommer dagligt på Designbase.dk, uge…

Se virksomhedsprofil  

  Designbase.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere