Vinderen af Designbaseprisen 2014: Jeg er lidt af en designnørd
Hans Peter Munk kalder sig selv for lidt designnødet. Han har sin egen stil, og den ses i butikken på Christianshavn, i webshoppen og i hans egen kollektion. Det handler om lysten til forandring, mener han.
Munk way to live er en progressiv designvirksomhed, der hele tiden tænker nyt og hele tiden ser såvel de små som de store tendenser i tiden og bruger dem i butikken. Med andre ord er Munk way to live en lille forretning, der tør tænke stort. Og det fornemmer man klart! Sådan lød det, da Hans Peter Munk, der står bag Munk way to live, modtog Designbaseprisen 2014, der gives til den mest innovative og nytænkende detailbutik i boligbranchen lige nu. Med prisen følger også en nominering til den globale Gia Award, der uddeles i samarbejde med International Home + Housewares Show i Chicago, og hvor nogle af verdens mest fremtrædende detailhandelseksperter udvælger verdens bedste detailbutikker.
Nytænkning og kreativitet er blandt de kodeord, der blev sat på Munk way to live, og butikken er en livsstilsbutik, der formår at kombinere indretning, møbler og design, så der skabes et suverænt helhedsbillede.
Hans Peter Munk har altid interesseret sig for design, og i skolen på Sydsjælland var kladdehæfterne fyldt med tegninger af møbler og biler i stedet for stile og matematik.
Han er uddannet i Illums Bolighus, og siden var han med, da Muuto startede op. Her havde han ansvaret for salget på det nordiske marked.
Jeg fik set min dosis af butikker, og jeg fik utroligt mange indtryk, og stille og roligt fik jeg mere og mere lyst til at kunne engagere mig 100 pct. i min egen baby.
For tre år siden i en alder af 31 år, tog Hans Peter springet. Han sagde sit job op og flyttede fra Stockholm tilbage til Danmark.
Jeg tror også, det hang lidt sammen med, at jeg længtes efter et mere stille og rolig liv, hvor jeg kunne få tid til gå tur med hunden og slappe af. Men jeg har alt for meget krudt i mig til det, siger Hans Peter med et smil. Allerede da han åbnede sin butik på Christianshavn, følte han, at han ikke kunne lade sig indskrænke af butikkens fire vægge, men at han måtte udvide med flere elementer.
Det er siden blevet til en webshop, Munk Shop, og en egenproduktion af møbler og design i Munk Collective-regi.
Hans Peter Munk har lige fra første færd turdet være sin egen, og man mærker tydeligt, at den gode stil kommer helt indefra. Han har et stærkt koncept, og han viger ikke fra det.
Alle varerne i butikken er håndplukkede, og selv om leverandørerne ofte forsøger at sælge hele koncepter ind, vil Hans Peter have lov til at vælge de dele af kollektionerne, der matcher hans stil.
I begyndelsen løb jeg panden lidt mod en mur, men netop den holdning har været med til at gøre mit koncept så stærkt, at rigtig mange leverandører i dag faktisk meget gerne vil handle med mig, fortæller Hans Peter Munk.
Og han har hele tiden øjnene på stilke, for det handler om at spotte de gode ting, før de store møbelhuse gør det.
<p>Man har en smag for noget, og jeg tror, det er rent instinktivt. Jeg har altid holdt af former og design.</p>
Hans Peter Munk
Lyst til forandring
Hans Peter Munk har altid haft lysten til forandring, og lige siden han åbnede sin butik, har han vidst, at han ville udvikle sine egne produkter.
De designere, jeg samarbejder med, kommer ofte lige fra Designskolen, fortæller Hans Peter, og navnet Munk Collective er ikke tilfældigt valgt.
Munk fordi det er mig, der står bag, og Collective fordi vi gør tingene sammen fra start til slut, og designerne inspirerer hinanden. Som Einstein og Bohr, der sludrede sammen om deres ideer, sådan er det også med designere. Når de er sammen, sker der bare noget.
Munk er på ingen måder mainstream, men stringent og målrettet med sin stil og sit koncept.
Og når man gør det på min måde, kan man ikke give andre end sin egen smag skylden, siger Hans Peter smilende. Der står Munk på facaden, så det er her, jeg bor!
Han kalder sig selv lidt designnørdet, og han kan se noget i ting, der umiddelbart ikke syner af noget.
Det kan være en ting, der alene ikke er pæn, men som pludselig får nyt liv, når den sættes sammen med noget andet.
Hans Peter finder produkter til sin forretning over hele Europa samt i USA, og han holder sig inspireret og up-to-date hele tiden.
Jeg er aldrig er helt tilfreds. Jeg mener altid, at jeg kan gøre det endnu bedre. I de senere år har jeg dog lært at vende den følelse fra at være en stopklods til at være en drivkraft.
Læs også: Designbaseprisen 2015: Nu skal Danmarks mest innovative designforretning findes
Butikken på Christianshavn
Selve butikken er ikke overfyldt, for som Hans Peter forklarer det, er det ikke en strøgbutik, der skal sælge på volumen.
Jeg er så privilegeret, at jeg får lov til at vælge de ting, jeg vil sælge, både brugskunst, møbler og lamper.
Butikken er bygget op i rum næsten som en lejlighed med spisebord, sofaområde, skrivebord og seng, og man har en meget fin fornemmelse af helhed og rumlighed.
Nogle af varerne er så specielle, at de ikke umiddelbart sælger. Men de er med til at løfte butikken, forklarer Hans Peter, der har et princip om, at 10-20 pct. af varerne i butikken er han ligeglad med at sælge.
Det lyder som en dårlig forretning, men de dyre eller specielle varer skaber salg et andet sted. Således er 20 pct. af varerne også lidt billigere varer uden at der dog er gået på kompromis med stilen, for dét kommer ikke til at ske! Faktisk er det rigtig fint at mikse det dyre med det lidt billigere, og det en kunst at få tingene til at hænge sammen.
De små ting har Hans Peter på lager. Møblerne er der leveringstid på også på web-shoppen, og det accepterer forbrugerne.
Butikken på nettet
I forhold til webshoppen fortæller Hans Peter, at halvdelen af hans kunder faktisk kommer fra Jylland. Munk er bestemt ikke et københavnerfænomen, og han tror selv, at det bl.a. er fordi, han låner rigtig meget ud til pressen, så Munks ting bliver vist, og navnet bliver kendt over hele landet.
Webshoppen er bygget op efter samme princip som butikken. Det er Hans Peters stil, og det er vigtigt for ham, at der er en synergi imellem butik og webshop.
Det kan være, der er nogle ting i web-shoppen, jeg ikke har i butikken, men alle varer er valgt ud, fordi jeg mener, de kan noget.
Munk Collective rummer i dag Flip hylderne, Frame bakkerne samt en knage, en lampe og et ur, og i 2015 skal han for første gang udstille på Stockholm Furniture Fair.
Hans Peter sammenligner dét, at vælge designs til Munk Collective, med at være musikalsk eller tonedøv.
Man har en smag for noget, og jeg tror, det er rent instinktivt. Jeg har altid holdt af former og design.
Han mener, at designprodukter skal tale til noget nyt, og han mener, man skal satse på den nye, unge talentmasse frem for at blive ved med at reproducere de gamle klassikere.
Der er så mange nye designere, der er rigtig gode. Dem skal vi støtte og give en chance for at vise, hvad de kan.
Det går rigtig godt for Munk way to live. Både med egne produkter, i butikken og i webshoppen. Og Hans Peter afslører, at der ligger rigtig meget nyt og lurer.
På trods af egne produkter og webshop, har han ingen intentioner om at lukke ned for butikken.
Butikken gør, at jeg altid er 100 pct. opdateret på en anden måde, end jeg ville være, hvis jeg sad bag et skrivebord på et kontor. Samtidig kan jeg være med til at præsentere nye produkter og vise, hvad jeg tror på og derigennem være med til at skabe en trend.
Spørger man Hans Peter Munk, hvad det har betydet for ham at modtage Designbaseprisen, fortæller han, at han ser det som et skulderklap og en anerkendelse af det, han har gjort.
Én ting er, at venner og bekendte siger, at dét, man har gjort, er godt. Men når anerkendelsen kommer udefra, føles den mere reel. Det er første gang, jeg modtager en pris, og jeg synes da, det er super dejligt, at der er blevet lagt mærke til dét, jeg har gjort.