Det handler om balance
At skabe balance er omdrejningspunktet for alt, Mie Lerche Bach foretager sig i sin forretning LERCHE Design, der netop har vundet den internationale gia-pris (Global Innovation Award ) for visual merchandising.
Alt, hvad jeg laver, tager udgangspunkt i balance. Både det visuelle udtryk og hvad angår konceptet i det hele taget. Det fastslår Mie Lerche Bach, der ejer LERCHE Design, som netop har vundet den internationale gia pris for sin visual merchandising i forbindelse med International Home + Housewares Show i Chicago. Prisen er uddelt i samarbejde med Designbase.
Som en taburet skal min virksomhed have mindst tre ben at stå på, ellers vælter den, lyder det fra Mie. For Mie er de tre ben i dag detailbutikken, webshoppen og indretningsvirksomheden, og Mie bebuder, at taburetten i fremtiden også får et fjerde ben, nemlig et eget brand.
Hun mener klart, at det i dag ikke længere er nok at købe varer ind og sælge dem i butikken.
Kunderne kan søge inspiration og shoppe i hele verden via nettet, så skal vi fortsat drive fysisk detailhandel i 2030, og skal byerne overleve, så er vi nødt til at gøre noget for at gøre os selv så attraktive, at kunderne får lyst til at besøge os, er Mies holdning.
Hun mener, shoplevelse er det nye buzzword i detailhandlen, og at butikkerne i fremtiden skal være så spændende, at forbrugerne ganske enkelt ikke kan modstå at komme ind og se, hvad der sker.
De skal have lyst til at se, røre og mærke og ikke mindst få den rette rådgivning. Det er fremtidens vigtigste parametre ikke pris!, siger hun.
Og Mie mener, at netop prisfælden, som mange er faldet i, har en stor del af skylden for, at designbranchen har haft det så hårdt de senere år, som den har. Jeg tror på, at skal vi overleve som branche, er vi nødt til igen at tage os selv alvorligt. Nu er tiden inde til, at vi skal have vendt skuden, og vi skal have skabt en ny situation i forhold til forbrugerne. Men andre ord skal vi i langt højere grad end tidligere betragte vore butikker som små eventsteder, pointerer Mie Lerche Bach.
Skab shoplevelser
Mies yndlingsord er shoplevelser, og hun gør rigtig meget for at skabe netop dét i butikken. Hendes holdning er helt klart, at kunderne gerne vil betale for god service og gode oplevelser, og hun føler, netop dét er hendes berettigelse på markedet.
Hun samarbejder med andre lokale detailbutikker i joint ventures på tværs af brancher, f.eks. til jul, hvor hun gik sammen med blomsterbutikken og caféen over for.
Blomsterbutikken bandt buketter, lavede juledekorationer og dekorerede Kubusstager i min forretning, og kunderne fik en billet til et glas gløgg i caféen. Netop på den måde skaber man attraktive events, der tiltrækker kunder, uden at det koster noget særligt, forklarer Mie, der i øvrigt intet havde med detailhandel at gøre, indtil hun for 11 år siden åbnede sit første showroom og shop efter i nogle år at have fungeret som indretningsarkitekt.
Før den tid var Mie i reklamebranchen, ligesom hun havde en karriere som danser. I 2006 åbnede Mie sin nuværende 250 kvm store butik og showroom i latinerkvarteret på Rosenbæk Torv i Odense, og i 2010 lancerede hun LERCHE designs web shop.
Det har kostet
.
At det har kostet Mie rigtig mange timers meget hårdt arbejde at nå dertil, hvor hun er i dag, hersker der ingen tvivl om, men hun kan til gengæld også bryste sig af, at virksomheden har haft vækst hvert eneste år siden starten i 2006. Butikken tegner sig for den største omsætning, men web shoppen tegner sig for den største vækst.
Starter man en butik som min, gør man det ikke for fame og fortune. Det sker med hjertet, siger hun. Netop derfor betyder gia-prisen også rigtig meget for Mie.
Det er et kæmpe skulderklap, som booster både mig og mine medarbejdere, og som er med til at bekræfte, at det vi gør, er godt nok, siger hun, og tilføjer at det er topfedt, at Designbase går ind i et projekt som gia-prisen og ikke mindst, at det denne gang er en butik i provinsen, der kunne løbe med æren i øvrigt i konkurrence med bl.a. Merci Merci i Paris, der også modtog en gia-pris.
Og at det netop blev visual merchadising prisen, vi vandt, er jeg ekstra glad for. Det er jo det, jeg brænder for, siger Mie.
LERCHE Design er således bygget op i miljøer, hvor tingene hvad enten det gælder møbler eller brugskunst - står som de ville gøre i et hjem.
Mie kalder det shoplevelser og sammenligner opbygningen i butikken med et walk-in boligmagasin. Netop derfor bliver udstillingerne løbende ændret både i butikken og i vinduet.
Mindst en gang om måneden og ellers hver gang vi sælger noget, og noget nyt skal frem. For frem for alt skal butikken hele tiden stå inspirerende og lækker.
Netop derfor ser Mie det faktisk også som en force ikke at have flere kvadratmeter end de 250.
Har man 1000 kvm, vil der altid være et hjørne, der ikke helt spiller. Når vi har 250 kvm., kan vi sørge for, at alting hele tiden står knivskarpt.
Hvad angår kunderne i LERCHE Design, har Mie naturligvis også her gjort sig helt klart, hvem målgruppen er; nemlig dem, hun kalder det blå og grønne segment: De moderne fællesskabsorienterede og individorienterede forbrugere.
Gør man sig sin målgruppe klart, gør det det også meget nemmere at sortere varer til og fra. Passer de ind, eller passer de ikke ind, og dermed skaber man en skarpere profil i forretningen.
Når det gælder udviklingen i fremtiden, står der ikke flere butikker i Mies planer, for skal man drive en forretning som hendes, er det hendes overbevisning, at man selv må være der og sætte retningen på udviklingen på det strategiske plan. Derimod står der et eget brand i udviklingsplanerne
Hvad vil man med sin butik?
Mies baggrund i reklamebranchen gør måske, at hun i høj grad tænker ud ad boksen, men hun er meget klar på, at man skal holde sig til sit koncept og ikke mindst, at man skal gøre sig sit koncept helt klart.
Man skal tænke; Hvad vil jeg med mit koncept, og hvad er min berettigelse i markedet?. De tanker gjorde Mie sig, inden hun startede.
Jeg kommer ikke fra detailhandlen, og jeg vidste ikke, hvad man kunne eller ikke kunne. Jeg fulgte min intuition og min fornemmelse for, hvad der kunne lokke kunderne ind i butikken og frem for alt differentiere den fra alle de andre designbutikker. Og det er netop konceptet og servicen.
For Mie er det magtpåliggende at skabe et brand omkring LERCHE Design, og hun tager fat i alle de parametre, der netop skaber et brand.
Skal man skabe et brand, handler det ikke så meget om det, du siger, men om det, du gør. Dét, kunderne oplever, du gør. For mig handler det om at få LERCHE design manifesteret i kundernes bevidsthed, og netop derfor vil jeg gerne eje ord som indretning, kvalitet, design og lækkerhed.
I øvrigt mener Mie, det er en rigtig god øvelse, som mange detailhandlere kan nyde godt af, netop at gøre sig klart, hvilke ord, man gerne vil eje.
Når det er sagt, så er der ingen tvivl om, at LERCHE Design er et con amour-projekt for Mie og altid har været det, og det kan mærkes. For sjælen, passionen og personligheden er der!
Når LERCHE Design sender varer ud igennem web shoppen sker det med en håndskrevet kort og en lille chokolade, så sjælen er med selv på langdistance.
For Mie handler det rigtig meget om, at kunden hele tiden skal være i fokus.
Det er dem, der betaler medarbejdernes løn. Det er dem, der dømmer, det er dem, der snakker, og det er dem, der er herre over, om vi skal overleve i fremtiden, slutter hun.