Vi vil løfte madlavningsoplevelsen
Microplane har selv overtaget distributionen på det skandinaviske marked. ”De skandinaviske forbrugere sætter pris på køkkenudstyr af god kvalitet, og efterspørgslen på premiumprodukter er høj, og det er det bedste markedsmiljø for mærker som Microplane”, siger Marcin Ziomek, der er general manager i Microplane i Europa.
”Vores mål er at styrke Microplane brandet på det skandinaviske marked”. Det siger Microplanes general manager i Europa, Marcin Ziomek, efter at man har lagt en ny distributionsstrategi for det skandinaviske marked. Det betyder, at Microplane 1. juni selv overtog distributionen i Skandinavien, og at de skandinaviske detailhandlere nu får direkte adgang til hele Microplane-produktporteføljen, herunder den ikoniske Premium Classic Zester og de nyeste produktintroduktioner. Derudover tilbyder Microplane omfattende Point-of-Sales-support med et stærkt brandfokus og omfattende salgs- og marketingekspertise.
”Efter mange års succesfuldt samarbejde med vores distributionspartner Hamonoya har vi besluttet at ændre vores distributionsstrategi for det skandinaviske marked, så vi i stedet for at være afhængig af en 3. part nu distribuerer direkte”, forklarer Marcin Ziomek, der videre siger: ”I løbet af de seneste år er vi blevet konfronteret med stigende produktions-, materiale- og logistikomkostninger og de stigende udgifter har også påvirket forholdene og priserne for detailhandlere, ligesom presset på effektiviteten i hele forsyningskæderne er blevet stadig større”.
Den direkte distributionsmodel giver mange fordele for både leverandører og detailhandlere, mener han. ”Gennem den direkte kommunikationslinje med de vigtigste markedsaktører vil vi være i stand til bedre at planlægge og styre lagertilgængelighed, diskutere markedstendenser og samarbejde om fælles marketingaktiviteter. Den direkte distribution vil give os et overblik over hele forsyningskæden, så vi kan administrere lager, logistik, kundeservice og marketing internt og forbedre effektiviteten”.
Styring af hele processen vil også gøre det muligt for Microplane at opbygge stærkere relationer i forhold til de skandinaviske kunder. ”Vores mål er at levere personlig service og reagere hurtigt på de individuelle behov”, siger Marcin Ziomek, der videre slår fast at de skandinaviske markeder fra et globalt perspektiv er et af de vigtigste markeder for Microplane.
”De skandinaviske forbrugere sætter pris på god kvalitet af køkkenudstyr, og efterspørgslen efter premiumprodukter er høj, og det er det bedste markedsmiljø for mærker som Microplane”, siger Marcin Ziomek.
Han mener, Skandinavien i dag er blandt de vigtigste markeder, når det handler om at sætte globale tendenser inden for produktdesign og funktionalitet, og at have en direkte forbindelse til markedet vil gøre det muligt for Microplane at reagere bedre og hurtigere på de skandinaviske forbrugers nye præferencer og behov.
”Med den direkte distributionsmodel vil vores hovedmål også være yderligere at styrke vores brandpositionering på det skandinaviske marked. Vores produktlinje er i de seneste år blevet suppleret med yderligere serier for at dække forskellige designmetoder samt tilsvarende prispunkter. Ud over vores ikoniske Zester og Gourmet-serien har vi tilføjet Master Series og Black Sheep-serien med mere moderne og sofistikeret design. I år introducerer vi den nye professionelle serie i rustfrit stål for at lukke det sidste hul i vores sortiment”.
Madlavningsoplevelsen skal forbedres
Spørger man Marcin Ziomek, hvad Microplane-brandfilosofien er, lyder svaret:
”Microplane-brandfilosofien er centreret omkring dét at opfylde ønskerne hos både hobby- og professionelle kokke. Vores mål, ambition og engagement er at forbedre deres madlavningsoplevelse ved at levere førsteklasses produkter, der problemfrit inkorporerer banebrydende teknologi”.
Han forklarer, at kernen i brandets innovation er fotoætsningsteknologien, som differentierer Microplane-rivejern fra konkurrenterne.
”I løbet af de seneste 50 år har vi finpudset denne teknik for at skabe ultraskarpe skærekanter, der leverer overlegne resultater”.
Men engagementet stopper ikke her. For teknologien er blevet overført til andre kategorier af køkkenredskaber, for ad den vej at udbygge sortimentet ud over rivejern.
”Vi stræber altid efter at udnytte vores kernekompetence; fotoætsningsprocessen, til at forbedre ydeevnen for hvert nyt redskab, vi introducerer på markedet. Men uanset anvendelsen forbliver vores forventning konstant: at levere bæredygtige, førsteklasses produkter til ethvert kulinarisk behov”, siger Marcin Ziomek.
Banebrydende revolution
I 1994, da Microplanes originale trærasper for første gang blev solgt som et køkkenredskab, var den fotoætsede klinge en banebrydende innovation på markedet for køkkenudstyr. Før det var køkkenrivejern enkle, kedelige redskaber, der ikke rigtig fungerede, og som bare var ét af mange værktøjer i køkkenkategorien. Ved at inkorporere fotoætsningsteknologi i fremstillingsprocessen revolutionerede Microplane markedet.
”Vores rivejern var usædvanligt skarpe, de skar i stedet for blot at makulere, og vi kunne tilbyde forskellige klingemuligheder til forskellige rive-formål med voksende sofistikeret produktdesign på tværs af forskellige serier. Vi forvandlede bogstaveligt talt det "kedelige" rivejern til en helt ny kategori af køkkenrivejern inden for husholdningsindustrien”, fortæller Marcin Ziomek
På spørgsmålet om, hvad der gør Microplane specielt, svarer Marcin Ziomek uden tøven: ”I modsætning til de konventionelle udstansede rivejern opfører de små tænder sig som ekstremt skarpe knive for at skære ingredienser med præcision i stedet for at rive eller makulere. Klingen sikrer, at maden ikke sætter sig fast eller blokerer, men glider i stedet forsigtigt langs skærefladen for at give perfekte resultater hver gang”.
Og man må medgive, at Microplane det eneste mærke på verdensplan, der er specialiseret i segmentet køkkenrivejern med over 50 års erfaring i fotoætsningsprocessen.
”Vores nichestrategi drejer sig om et urokkeligt fokus på Kitchen Grater-segmentet, hvilket giver os mulighed for omhyggeligt at perfektionere hver eneste detalje i vores produkter - noget, som mærker, der tilbyder alle slags køkkenværktøjer og gadgets, aldrig ville kunne gøre i samme omfang. Derfor kan vi også tilbyde det bredeste udvalg af klingetyper og produktserier, der opfylder alle behov og krav relateret til køkkenrivejern. Desuden driver vores dedikerede interne design- og ingeniørteam innovationen i dette segment og introducerer konsekvent nye apparater og løsninger”.
Netop derfor har man også en meget klar salgsstrategi med fokus på samarbejde med specialforretninger inden for køkkenudstyr. ”Vores brand er placeret i premium-segmentet på markedet, og derfor er specialbutikkernes ekspertise og serviceniveau helt afgørende”.
Historien om Microplane
2024 markerer 30-års jubilæet for Microplane, et førende globalt køkkenproduktmærke, der er kendt for at udvikle usædvanligt skarpe og effektive kulinariske værktøjer.
I 1994 i et køkken i Toronto, Canada, rakte en husmor - frustreret over rive-resultaterne med sit gamle køkkenrivejern - ud efter sin mands Microplane trærasp og opdagede ganske uventet, at det var den perfekte måde at rive mad på.
Det øjeblik markerede begyndelsen på Microplane køkkenrivejernet og den ikoniske lange og smalle Zester, som har revolutioneret markedet. Microplane er den oprindelige producent af fotoætsede skæreværktøjer med årtiers erfaring med den kemiske proces til fremstilling af disse specielle knive.
I 2004 blev Microplane International Europe oprettet i Hamborg, Tyskland, for at styre distributionen af Microplane-mærket i Europa. Siden har man selv distribueret på de fleste af de europæiske markeder som bl.a. Tyskland, Frankrig, Italien, Østrig og Finland. Fra den 1. juni kom Danmark, Sverige og Norge med.
”At have et datterselskab i Europa har givet os mulighed for bedre at reagere på de europæiske forbrugeres skiftende præferencer ved at udvikle produkter, der er skræddersyet til at opfylde deres smag og behov. For eksempel er Black Sheep-serien såvel som produktfamilien af professionelle redskaber i første omgang kun blevet introduceret til det europæiske marked”.
”Microplane planlægger et stærkt brandfokus, omfattende salgs- og marketingaktiviteter, samt en strømlinet kommunikation med et dedikeret team på det europæiske kontor i Hamborg, Tyskland, hvilket fremadrettet vil give endnu mulighed for bedre at støtte forhandlerne samt tilbyde hurtige løsninger”, slutter Marcin Ziomek.
Formland: stand 9842