Vi vil give den max gas

”Vi vil skabe produkter med kant, og uanset om vore forhandlere er store eller små, må de gerne have kant”. Det mener Bent Povlsen, der startede MUUBS for syv år siden. Hans forretningsfilosofi er ”keep it simple”.

Fiberbetonen var det, der gav startskuddet til MUUBS..

 ”Det handler om at have fingeren på pulsen og følge med i den udvikling, der sker i samfundet”.

Det mener Bent Povlsen fra MUUBS. Igennem 21 år har han været underleverandør til modebranchen, indtil han for syv år siden tog springet over i interiørbranchen.

”Om man befinder sig i modebranchen eller i interiørbranchen er egentlig lige meget. Det er de samme mekanismer, der gør sig gældende”, fastslår han. MUUBS så faktisk dagens lys, da Bent Povlsen for syv år siden byggede et hus til sig selv i fiberbeton. I løbet af processen fandt han ud af, at netop fiberbeton er et super materiale til at lave møbler af til indendørs- såvel som til udendørs brug. ”De kan stå ude i al slags vejr, om det er i Nordnorge eller i Sydspanien. De tåler det hele”, lyder det fra Bent, der begyndte en produktion af netop møbler i fiberbeton. Engros-butikken blev udbygget med rattanmøbler og træmøbler, og for fire år siden åbnede MUUBS en detailbutik i Herning.

Bent Povlsen startede også et samarbejde op med Selected by John Dick, der er et dansk designfirma bosiddende på Bali i Indonesien, og som med inspiration i de naturlige råvarer, der findes i Indonesien, skaber danske design produkter. Og samarbejdet har udviklet sig, så MUUBS-designet i dag sker i et samarbejde mellem Bent Povlsen, John Dick og Lotte, der er fastansat designer hos MUUBS. ”Vi arbejder ikke som sådan med modetendenser. Vi skaber det, vi synes, holder. Mange af vore produkter i dag er recycled, men også det er egentlig ikke en planlagt strategi. Sådan har det bare udviklet sig.” 

In the rough

Når det gælder stilen, kalder Bent Povlsen den skandinavisk og enkel, men med et glimt af noget eksotisk. MUUBS in the rough! 

”Men vi passer på, der ikke går ”Balimand” i den”, siger Bent Povlsen med et smil. ”Stilen er klart udsprunget af det nordiske, og ” in the rough” refererer til strandens og Vesterhavets råhed – Danmark om vinteren”. MUUBS in the rough. ”Det er mig, det udstråler”, siger Bent, og han kunne ikke drømme om at producere noget, han ikke selv kunne tænke sig at have stående der hjemme. ”MUUBS er mig, og derfor vil vi for eksempel heller ikke have noget at gøre med kopier.

Mit liv er ganske enkelt for kort til at lukrere på andres udvikling” er den klare holdning. Og Bent fortæller en historie om engang han sad i en KLM flyver, hvor man udleverede et lille hus som reklamegave. ”Det sad jeg med, og det inspirerede mig til at skabe en helt andet type hus i sort med en lille skorsten og med mulighed for at anbringe et fyrfadslys i. Sådan kan et design opstå”. Og så går Bent Povlsen ikke så højt op i, hvem der har designet tingene.

”Mange bruger ”designed by”. Vi vil meget hellere have, at det er en MUUBS bænk eller en MUUBS fyrfadsstage”, fortæller Bent, og tilskriver blandt andet sin holdning, at han ikke er designuddannet med autodidakt. ”Mange mener ikke, det kan blive fint nok. Jeg synes sagtens, man kan købe sit skiveskårne pålæg hos slagteren og sin ketchup hos Netto, og det samme gælder med design.

Et miks af tingene skaber personlighed, og så synes jeg personligt, det er fuldstændig ligegyldigt, hvem der står bag designet, hvis det er flot og spændende, og prisen er rigtig”. 

MUUBS i hele verden 

I dag sælger MUUBS sine ting i store dele af Europa samt i Canada og på Mauritius, men Bent Povlsen er ikke bleg for at sige, at det kræver, at man har adgang til kapital at få succes i dag. ”Man skal selvfølgelig tro på sine ideer, men uden kapital duer det ikke, som tiderne er i dag”. Han mener også, at har man en drøm om at starte egen virksomhed, skal man acceptere at uddelegere tingene, for man kan ikke gøre alting selv. ”Vi har opdelt ansvarsområderne kraftigt, og jeg blander mig ikke. Havde jeg villet køre det hele selv, havde vi ikke nået den udvikling, vi har i dag”. Og han er helt bevidst om, at man bestemt ikke kan leve udelukkende af det danske marked.

Men endnu engang er det vigtigt, at man kan opbygge et marked effektivt og lade det tage den tid, det tager. ”Det handler om at bruge sin sunde fornuft, og det handler om at turde sige nej og vente på, at den rigtige forhandler kommer”. Bent Povlsens forretningsfilosofi er ”keep it simple”. ”Vi har et effektivt backoffice, der kan håndtere alle typer kunder fra den velfungerende gårdbutik til det store møbelhus”. For MUUBS’s kunder spænder faktisk så vidt, og det betyder ikke noget for Bent Povlsen, om forhandlerne er store eller små. ”Men de må gerne have kant”, siger han, ligesom MUUBs designet har kant. 

”Vi vil gerne udvikle os løbende. Vi vil gerne give den max gas, og vi vil gerne skabe fede produkter, som holder”.  

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

20.12.2024Designbase.dk

Tid til tilmelding til Future On Stage

19.12.2024Designbase.dk

Formex Trend Guide SS25: Håndværk, elegance og legesyge i fokus

18.12.2024Designbase.dk

Heimtextil Trends tilbyder detailhandlen løsninger i en presset tid

18.12.2024Designbase.dk

Nye regler styrker vores forbrugersikkerhed

17.12.2024Designbase.dk

Her er de mest populære julegaver 2024

17.12.2024Designbase.dk

Innovative talenter gæster Stockholm Furniture Fair’s Greenhouse

11.12.2024Designbase.dk

Hygge og delte oplevelser

11.12.2024Designbase.dk

Året farve 2025: En blød Mocha Mousse

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

TRADE POINT A/S
Messe
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Dato

13.01.2025

Tid

10:00

Sted

Denmark

Dimex
Messe
HEIMTEXTIL 2025: Tæpper og måtter boomer

Efter successen sidste år får produktgruppen tæpper endnu mere fokus med dobbelt så mange udstillere fra tæppebranchen på Heimtextil 2025 fra 14. - 17. januar.

Dato

14.01.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Heimtextil - International messe for bolig- og kontrakttekstiler

Den internationalt unikke platform for bolig- og kontrakttekstiler og tekstildesign. Oplev sæsonens trends, tekstil bæredygtighed, verdens største udvalg af boligtekstiler samt produkt- og informationstilbud til boligindretning, gæstfrihed og megatrend søvn. Globalt kombineret og passioneret præsenteret.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Maison&Objet

Oplev det bedste inden for design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, en førende global begivenhed for professionelle i design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Messe
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023