Vi skal værne om den danske keramiktradition
Tiden er inde til, at vi tager næste skridt med historiefortællingen om RAW. Livstilsbrandet spænder bredt og har rødder i den danske keramiktradition, fortæller Peter Maae Jensen, der bakker livsstilsbrandet op med et nyt team med livsstilsbaggrund.
Vores rødder, når det gælder stentøj, findes i stentøjsfabrikken Søholm. Det vil sige, vi har arkiver, der går tilbage til fabrikkens start i 1835, som vi kan trække på, og vi har en stor viden om de gamle teknikker, der skabte datidens smukke stentøjsudtryk. Det fortæller Peter Maae Jensen, der er indehaver af Aida og RAW.
RAW blev lanceret for et par år siden som en serie stentøj skabt i samarbejde med Christiane Schaumburg-Müller. I dag har RAW serien udviklet sig til et selvstændigt brand med stel, bestik, glas, vaser og meget mere, og Peter Maae Jensen lover, at det nye brand også fortsat vil udvikle sig med flere stel og nye produktserier.
Selvom det er moderigtige kvalitetsprodukter, så møder vi, som altid, forbrugeren i øjenhøjde med priser som alle kan være med på, siger Peter Maae Jensen.
Han mener, tiden nu er inde til at fremhæve RAW-historien som danner baggrund for det koncept vi står med i dag.
I 1996 tilkøbte Aida nemlig Søholm og dermed også designrettighederne og det meget store arkiv, der rummer over 150 års keramikhistorie, produktionsforme og den store viden og know-how om keramik og stentøj, der er blevet samlet igennem årene på fabrikken på Bornholm.
Vi flyttede det hele til Skødstrup, og nu føler vi for alvor, tiden er inde til at udnytte de uanede ressourcer, der ligger i stentøjet, lyder det.
Faktisk har vi i en årrække produceret termokrus for Starbucks, hvor man netop har brugt den gamle know-how fra Søholm, Vi kan i dag støbe termokruset i én proces, der gør termofunktionen optimal og kruset let. En teknik vi nu er ved at patentere, fortæller Peter Maae Jensen.
Danske keramiktraditioner skal videreføres
Peter Maae Jensen mener, man har en forpligtelse til at videreføre de gamle danske keramiktraditioner.
Da Søholm var på sit højeste, var der mindst 10 keramikvirksomheder i Danmark samt en række mindre keramikere, der udsprang fra dem. Der er altså blevet lavet rigtig meget keramik i Danmark, og udfoldelsesmulighederne er helt klart også betydeligt større end på porcelæn.
Og det er netop de gamle keramiktraditioner, der tages i brug for at skabe RAW.
Det er det rå stentøj, der er uglaseret i bunden, og formet af en indfarvet stentøjsmasse frem for, at det er glasuren, der giver farven. Det passer rigtig fint til konceptet, og netop derfor jo også navnet RAW, forklarer Peter, og fortæller videre, at hver del af RAW stentøjet er unikt. Det er håndglaseret på yder- og indersiden med teknikker, der skaber det plettede udtryk, og som samtidig gør hver del til sin helt egen.
Derudover er stentøjet delvist presset og delvist støbt, hvilket gør det både let og stærkt, selv om det er relativt tyndt.
For 20 år siden var Aida et porcelænshus, men man så potentiale i at købe det gamle Søholm.
Alle kender Studie og Atelier servicet, men vi ville gerne have muligheden for også at gøre noget andet med tiden. Vi greb muligheden, da den var der, og købte Søholm, og nu er den tid moden, og der er fokus på stentøj, forklarer Peter.
<p>Alle kender Studie og Atelier servicet, men vi ville gerne have muligheden for også at gøre noget andet med tiden. Vi greb muligheden, da den var der, og købte Søholm, og nu er den tid moden, og der er fokus på stentøj.</p>
Peter Maae Jensen
Aida er grundliggende et stelfirma, og derfor blev det også stellet, der kom til at danne base for RAW brandet.
Nu er vi trængt igennem på markedet med det, og derfor udvider vi kollektionen med alt fra glasvaser til bestik, duge, dækkeservietter og senest også med skærebrætter i teaktræ.
Og at der kommer andre stel i brandets portefølje lover Peter Maae Jensen også.
Som det er nu, ligger RAW i over 300 butikker i Danmark, og i over 500 butikker på skandinavisk plan samt i det øvrige Europa og i lande så fjernt væk som Kina, der også har vist stor interesse.
Samarbejdet med Christiane fortsætter
At man nu vælger at fortælle Søholm-historien i forbindelse med RAW betyder bestemt ikke, at man ikke også fremadrettet vil have et stort samarbejde med Christiane Schaumburg-Müller om brandet.
Hun er vores ansigt udadtil, og forbrugerne er meget glade for hende. Samtidig har hun en stor viden om livsstil; om farver, om stilretninger med videre, og den viden bruger hun i forbindelse med udviklingen af nye produkter til RAW eller nye farveholdninger.
Jeg er super glad for resultatet. Stentøjet er virkelig lækkert det er rigtig god stil siger Christiane Schaumburg-Müller, og hun fortæller, at hun har været med under hele designprocessen og har haft stor indflydelse på de færdige designs.
Peter Maae Jensen lægger ikke skjul på, at man med RAW bevæger sig længere ind i mode- og livsstilsbranchen, end man nogensinde tidligere har gjort.
Det er jo en anden måde at arbejde på. Man skal tage stilling til nye farver, mens dem, der er i handlen, stadig sælger rigtig fint, og man skal i princippet være på forkant på alle fronter, lyder det fra Peter, der har taget konsekvensen af det, og har sammensat et nyt team omkring RAW.
Det er mennesker, der alle har fingeren på pulsen, og som sammen med Christiane kan skabe produkter, der matcher den moderne forbrugers krav.
Moden ændrer sig hele tiden, og vil vi være med i det game, nytter det ikke, at gå i andres fodspor. Vi skal skabe vores egne Det er super spændende, og vi glæder os vildt til at videreudvikle RAW, slutter Peter Maae Jensen.