Vi skal gøre os umage
Trip Trap hedder nu Skagerak. Det var hverken nogen nem eller hurtig beslutning, men adm. direktør Jesper Panduro er ikke i tvivl om, at det var den rigtige. Skagerak er genkendeligt og foranderligt. Det rummer traditionerne og det nye, og det står for den kvalitet og de gode værdier, som vi gerne vil føre videre.
Det traditionelle går hånd i hånd med det nye. Kvaliteten er den samme, værdierne og menneskerne bag er de samme. Navnet er nyt! 1. marts ændrede Trip Trap nemlig navn til Skagerak, noget Jesper og Vibeke Panduro har taget tilløb til mange gange, men som de nu har ført ud i livet.
Da jeg en af de sidste dage i februar skulle lave interviewet med Jesper Panduro i Skageraks smukke lokaler på Indiakaj i København, var håndværkere ganske symptomatisk for interviewets omdrejningspunkt i fuld gang med at tage Trip Trap skiltet ned og sætte Skagerak skiltet op.
Under interviewet gik strømmen og lyset, men det kom hurtigt tilbage igen, og også dét giver et meget godt billede på den modning, som adm. direktør og indehaver Jesper Panduro har været igennem forud for navneskiftet. For det har ikke været noget nemt valg for designvirksomheden, der har måttet rette blikket både indad og udad i tiden op til den endelige beslutning.
At ændre navnet til Skagerak i Danmark var en hjertebeslutning. Den tog tid at træffe, og vi har arbejdet på det de seneste par år, hvor vi har trukket på dygtige mennesker indenfor såvel butiksdrift som branding.
Vi er helt klar over, at danskerne har et specielt forhold til Trip Trap navnet, og derfor har vi også ventet så længe. Men Trip Trap fylder 40 år i 2016, og dermed har vi valgt, at året for virksomhedens 40-års jubilæum således også bliver året, hvor vi samler alle markeder under ét og samme navn for at skabe en større synergi mellem virksomhedens aktiviteter i ind- og udland, fortæller Jesper Panduro.
Således har Trip Trap heddet Skagerak i udlandet siden før årtusindskiftet.
Skagerak er genkendeligt og foranderligt. Det rummer traditionerne, det rummer det nye, og det står for den kvalitet og de gode værdier, som vi gerne vil føre videre i virksomheden.
Læs også: Trip Trap bliver til Skagerak
På 40 år har Trip Trap således formået at vokse sig til en stor og moderne international aktør, og i dag er der en klar følelse af, at betydningen af Skagerak flugter bedre med måden, virksomheden ser sig selv på.
Det danske og de udenlandske markeder snakker i langt højere grad sammen i dag. Danskerne er efterhånden blevet en fast bestanddel af det internationale design community, og mange forbrugere orienterer sig i en digital og global kontekst. Netop derfor giver det ikke længere mening for os at gøre forskel på Danmark og resten af verden, siger Jesper Panduro og tilføjer, nøjagtigt som vi mennesker skelner mindre og mindre mellem ude og hjemme, skal vores produkter og kommunikation også evne at tale til mange publikummer samtidig hvilket kan være en udfordring med to forskellige navne.
Rent praktisk har det heller ikke været optimalt at have to varenumre på hver eneste vare. Så også på den front betyder navneændringen en forenkling og dermed en effektivisering af logistikken.
Et globalt mindset
Trip Trap nu Skagerak har siden Jesper og Vibeke Panduro overtog majoriteten i virksomheden i 2010 udviklet sig fra at være en dansk virksomhed til at være en virksomhed med et globalt mindset, og hvor eksporten i dag er større end salget på det nationale marked.
Alligevel fortæller Jesper Panduro, at det var med røde kinder, han første gang efter at navneskiftet var meldt ud, besøgte en dansk forhandler.
Men kommentaren var: Det var da også på tide , og siden har vi faktisk kun mødt forståelse og respekt for vores beslutning blandt forhandlerne, fortæller Jesper.
Naturligvis skal der følge et vedholdende og øget marketingstryk med navneskiftet både pressemæssigt, på eventsiden og på annoncesiden, så forbrugerne klart forstår, at det er de samme kollektioner med de samme produkter, samme kvalitet og samme design.
Jesper er ikke blind for, at navneskiftet kan koste enkelte kunder, men han mener også, det giver en chance for at vinde nye kunder unge mennesker, der pludselig får øjnene op for mærket.
Værdierne i fokus
Jesper Panduro kom til Trip Trap i 2001, i 2005 blev han medejer og i 2010 overtog han og hans kone, Vibeke, virksomheden. Dengang havde Trip Trap en række detailbutikker, som dog blev solgt fra.
Jeg ønsker ikke at drive detailvirksomhed. Det lader jeg dem, der er gode til det, om.
Samtidig satte han virksomhedens værdier i fokus, kollektionen blev skåret ned og samlet i tre kategorier; Interior, Outdoor og Accessories.
- Outdoor rummer de velkendte havemøbelklassikere og nogle nyheder.
- Interior rummer møbelkollektionen.
- Accessories er tilbehør til boligen.
Netop den opdeling gjorde, at man pludselig oplevede, at unge mennesker, der tidligere kun kendte Trip Trap for det Selandia havesæt, der havde stået i forældrenes have i 20 år, nu fik øjnene op for, at brandet kunne andet og mere.
Og faktisk fik de samtidig også øjnene op for havemøblerne.
Hvert af de tre ben har tegnet sig for godt en tredjedel af omsætningen. Men hvor Outdoor og Interior har været størst på eksportmarkedet, har Accessories primært været forbeholdt de danske forbrugere. Det laves der dog om på nu. Således kom man hjem fra Ambiente med dobbelt så mange internationale ordrer på accessories som tidligere.
Det falder fint i tråd med Jesper Panduros mål om at blive en global virksomhed, og hans definition på dét er klar: Man er international, når hovedparten af virksomhedens omsætning sker internationalt. Man er global, når man leverer til hele verden. Og det er vi godt på vej til!
Samtidig er det vigtigt for Jesper at holde fokus på det gode design, og det laver man ikke om på.
Læs også: Trip Trap forstærkninger skal styrke indsatser i både ind- og udland
Det handler om at gøre sig umage, er hans klare holdning. Det, vi laver, er vi gode til. Vore produkter er veldesignede og velproducerede, og at vi gør os umage afspejles også i, hvordan vi opfører os at vi efterlever de klassiske dyder og udviser respekt for hinanden.
Jesper Panduro beskriver sig selv som passioneret skarpt efterfulgt af dedikeret og krævende, og hans holdning er klart, at man ikke kommer sovende til succes.
Nu begynder man således klart at kunne se synergierne imellem de tre kategorier. Interior er stadigt stigende, og det samme gælder Outdoor, hvor klassikerne igen vinder indpas.
Netop fordi vi nu kan hjælpe forhandlerne og os selv med potter, der matcher outdoor-stilen, planteborde, en outdoor lænestol med videre, er det kommet mere i fokus igen.
Vi har en firma-smag
Skagerak bruger eksterne designere, men naturligvis har man en firma-smag, og det fungerer fint.
Vi har en designdirector, der er ansvarlig for udtrykket, og så er det vigtigt, at vi holder en god forbindelse til designerne, så vi får indspark fra dem såvel som fra kunderne.
Stilen har en klar nordisk streg, og så er funktionen i højsædet. Og det er vigtigt for os, at designerne forstår det. For tjener vi penge, tjener de penge
Samtidig går man meget op i, at kollektionerne er gennemtænkte og sammenhængende, og at man kan se produkterne i samspil på tværs af kollektionerne.
Vi falder ikke for modeluner. Vi skaber kvalitet, der holder.
Ansvarlighed, etik og fokus
Den danske designvirksomhed kan i år fejre sit 40-års jubilæum i Danmark, og det er med en følelse af at have udviklet sig på mange områder og nået vigtige målsætninger siden grundlæggelsen i 1976. Fra dengang at fokusere på produktion af gulve og trapper i træ til danske hjem, arbejder man i dag med langt flere materialer og former.
Men værdisættet holder. Det gælder ansvarlighed, høj etik og fokusering. Vi skal tænke nyt med respekt for det gamle, og det plejer vi at gøre er død. Vi skal være gode ved hinanden, men vi skal også turde sige sandheden og give feed back, og det gælder internt såvel som i forhold til vore forhandlere.
Ser Jesper Panduro fem år frem er han ikke i tvivl om, at Skagerak er global. Han ser også yderligere en kollektion, og han løftet sløret for, at det kommer til at dreje sig om belysning. Og så ser han en udvidelse af distributionsnettet til også at omfatte contractmarkedet.
Men som altid, når man gør noget i virksomheden i Aalborg, sker det, når man har råd til at gøre det ordentligt.
Da jeg startede i virksomheden, brugte jeg meget ledelseskraft på at styre uden om i et hajfyldt farvand. Økonomisk var vi hårdt spændt for, og vi havde ofte dialog med vores bank om likviditet. I dag gør vi tingene, når vi har pengene til det. Det betyder, at når vi når ét mål, har vi handlefrihed til at gå efter det næste.
Medarbejderne spiller også en vigtig rolle i Skagerak, der i øvrigt har haft overskud hvert år siden 2005.
Jesper arbejder med situationsbestemt ledelse, og medarbejderne har et stort ansvar, som de klart vokser med.
Jeg er ikke holdkaptajn, men træner, og min styrke er at skabe god dialog, siger han.
40 års jubilæum
Når Skageraks 40 års jubilæum skal fejres, sker det med mest tryk på efteråret. Der vil være limited editions af Georg skamlen og af Fionia bakken med en messingindsats.
Ydermere vil vi bruge de 40 år til at give Skagerak brandet substans på de internationale markeder. Og så synes jeg i øvrigt, det er det fedeste. Jeg er meget stolt og glad for det team, vi har. Jeg er stolt over, at vi er lykkedes, og jeg er vildt stolt over, at vi har bevæget os fra at være faldet lidt i søvn til at være rigtig meget i live.