Vi skaber muligheder
Hvad enten det gælder en produktion af varer i Asien eller Cradle to Cradle certificerede boligtekstiler, er Continuz på banen, for det er det, virksomheden gør: Den hjælper andre virksomheder med at få de bedste muligheder. Og Thomas Vestergaard, der ejer virksomheden, har mange års erfaring med sourcing.
”Vi har specialiseret os i sourcing, og vi arbejder med alt fra møbler til hjemmetekstiler og design til boligen. Ofte vokser vi med de virksomheder, vi samarbejder med, for er kemien der, kan vi blive uddannet af vores kunder i de specifikke kategorier. Den viden kombinerer vi så med vores viden om sourcing”. Det forklarer Thomas Vestergaard, der er indehaver af Continuz, der hjælper danske virksomheder med at producere i udlandet primært i Asien men også i Tyrkiet og Litauen.
Thomas kom ind i de møbel- og tekstilbranchen i 1992, hvor han fik et job hos JYSK i Tyskland. Det udviklede sig. Han blev filialleder, og han blev i Tyskland i 13 år og arbejdede de flest år med indkøb.
”Jeg er ikke typen, der bare lader stå til. Jeg råber op og laver forbedringer”, og den indstilling har hjulpet ham igennem karrieren. Fra JYSK tiden til i dag, hvor hans overordnede tilgang til Continuz-leverandørerne er, at alt kan lade sig gøre.
Thomas fortæller, at Continuz begyndte i Vietnam og siden i Malaysia.
”Her kendte jeg allerede en række leverandører, og på det tidspunkt var disse lande et Blue Ocean for mange europæiske brands.
Han slår fast, at skal man drive virksomhed i dag, handler det i høj grad om at have gode relationer. Kina er også et af de lande, Continuz har samarbejdspartnere i, og Thomas fortæller, at fragten i dag er nede, hvor den var før corona, og at de kinesiske produktionsvirksomheder er sultne. Men Thomas anbefaler også gerne sine kunder ikke at lægge alle æg i én kurv.
”Risikospredning er godt, og derfor søger vi også endnu mere samarbejde med østeuropæiske produktionsvirksomheder, end vi har i dag”.
Kvalitetskontrol
Kvalitetskontrol spiller en afgørende rolle i Continuz' arbejde med sourcing og indkøb, og er et centralt element i virksomhedens operationer.
”Vi samarbejder med QARMA INSPECT som er en kvalitetsstyrings app udviklet i Åbyhøj/Danmark, og vi har struktureret hele kvalitetskontrol-processen, så vi bl.a. sikrer os, at vi ikke får en container hjem fyldt med kartofler frem for møbler”, siger Thomas med et smil.
Men også kvaliteten i produktionen tjekkes. Der laves inline-inspektioner, slutkontroller og container-kvalitetstjeks. ”For netop kvalitetskontrollen er en væsentlig del af vores arbejde, og vores udgangspunkt er altid, at vi hellere vil forsinke en afsendelse og betale bøden, end at stå med en container fyldt med noget, der eksempelvis ikke kan samles, når det kommer frem”.
Også i forhold til nye leverandører er Continuz yderst kritisk.
”Vi har en god leverandørbase, vi gerne vil pleje, og hvor vi ved, det fungerer, og det er jo netop her, vi kommer ind som en virksomheds forlængede indkøbsarm. Typisk har en virksomhed selv godt styr på salg og markedsføring, vi kan tage os af produktionen”. Og det gør Continuz for både detailkæder, store online spillere og fabrikker, der kan have brug for alt fra et LED lys til et møbel eller et ben til en seng, ligesom man også arbejder for handelsvirksomheder.
”De gør i princippet det samme som Continuz, men indimellem har vi mere erfaring eller kan få bedre priser”, forklarer Thomas.
Fra moodboards til strenge briefs
Thomas fortæller også, at nogle kunder kommer til ham med en løs idé om, hvad der skal produceres, et lignende produkt eller andet, og andre kunder kommer med et fast brief med tekniske tegninger.
”Men vi arbejder også med kunder, der har brug for en designer, der kan designe et produkt fra bunden mod en royalty. Så der er rigtig mange veje til en løsning”.
Continuz har to medarbejdere i Asien og et større antal kendt variable teams rundt om i Asien, som kender markederne og ved, hvordan producenterne tænker og agerer.
”Det er vigtigt, at kommunikationen er der, og det kan de med deres kendskab til markedet, kulturen og sproget sørge for”.
Kvalitetskontrollørerne i de forskellige asiatiske lande er freelancemedarbejdere, som vi kan trække på, når det er nødvendigt.
”Men det er mennesker, jeg stoler på og har det godt med”, lyder det.
Cradle to Cradle
Ud over at hjælpe andre med at få produceret deres varer, har Continuz også et agentur på boligtekstiler, der er Cradle to Cradle certificeret. ”Der findes faktisk kun 3-5 virksomheder i verden, der sælger Cradle to Cradle certificerede boligtekstiler.
Cradle to Cradle er et designkoncept, hvor ideen er, at produkter skal designes til at kunne indgå i biologiske eller tekniske kredsløb og med henblik på at skabe værdi for både mennesker, miljø og økonomi. Det gælder vandforbrug, kemikalier og arbejdsforhold. Råvarerne må ikke være genmodificerede, og energien, der anvendes, skal komme fra vedvarende energikilder.
”En producent, der kan leve op til det, har vi fundet i Tyrkiet”, forklarer Thomas, der fortæller, at tekstilerne primært sælges til private label. Fordi det er Cradle to Cradle certificeret, skal man også kunne modtage den brugte sengelinned, håndklæder med videre og genanvende materialerne.
De brugte tekstiler trevles op og genanvendes bl.a. til pudefyld til hynder eller til kludetæpper. Det, der ikke kan recycles, skal kunne komposteres uden risiko for naturen. Så Continuz har flere ben at stå på, og Thomas er ikke i tvivl om, at der er et behov; både for hjælpen til at produceres billigst og bedst, og for de Cradle to Cradle certificerede tekstiler.
”Salget af dem er vi i færd med at sætte i gang. De er lidt dyrere end andre tekstiler, men med den retning, udviklingen har i forhold til recirkulering, cirkulær økonomi og affaldshåndtering, skal det nok blive en succes over tid”, slutter Thomas Vestergaard.