Vi har en udviklingspligt
Selvom tiderne er lidt pressede, ser Formlands projektchef Flemming Andersen positivt på fremtiden. Han mener messekonceptet er og skal være i udvikling, og han slår fast, at allerede på den kommende messe i august, er der nye tiltag bl.a. et Outdoor-dedikeret område. Herudover er der masser at inspiration at hente ikke mindst på trendzonerne.
”Formland som platform har en udviklingspligt. Både for branchens og for vores egen skyld, for stilstand er tilbagegang”. Det siger Formlands projektchef Flemming Andersen forud for messen 20.-22. august.
Han mener klart, messekonceptet løbende skal udvikles, og det handler bl.a. om i højere grad at tema- eller konceptopdele udstillerne, så både udstillere og besøgende kan visualisere og identificere sig med det.
På messen til august arbejder man med den nye måde at tænke messer på i et nyt Outdoor-dedikeret område og i Fashion-hallen, der blev lanceret i januar, ses også et nyt, mere åbent og blødere udtryk, der videreudvikles til august.
”I 2024 er det planen, at det nye mere tema-opdelte messekoncept skal introduceres bredere i flere af segmenterne på Formland”, fortæller Flemming Andersen, og han tilføjer, at man er i gang med indledende snakke med udstillerne.
”Der sker forandringer i de besøgendes måde at handle på. I dag er indkøbene ikke limiterede til to gange om året. Der kan købes ind løbende på nettet. Det betyder også, at messen i meget højere grad skal inspirere. Det er her, man kommer for at møde menneskene bag brandet og opleve brandets DNA i et miljø, der understøtter, hvem de er,
og ikke nødvendigvis for at se alle farver og modeller i produktsortimentet. Det betyder på den lange bane, at flere udstillere vil nytænke deres udtryk, og i højere grad vil bruge standen til at brande sig”, forklarer Flemming.
For Formland var Taste-hallen et eksempel på et skridt i den retning med sit stilrene udtryk, og nu følger Fashion og Outdoor efter, og i 2024 kommer turen til Interiørhallerne, hvor koncepterne strammes op.
”Strammere koncepter er i alles interesse”, fastslår Flemming Andersen, der fortæller, at de besøgende efterspørger miljøer med et klart udtryk som de kan identificere sig med, så de får en wow-oplevelse og får lyst at opholde sig længere i området.
Vi vejrer morgenluft
Efter to-tre år rekordår for interiør- og designbranchen har tingene nu normaliseret sig, og i forhold til den forestående messe, vejrer Flemming Andersen morgenluft.
”Der er stadig dele af branchen, der er pressede, men andre ser nu optimistisk på fremtiden, og vi satser på, at den gode stemning, der var på Formland i januar, bæres med videre til august”.
Og udviklingen på Formland er som nævnt bestemt ikke gået i stå. Tværtimod.
Formland Garden, der er resultatet af en aftale mellem Danske Havecentre og MCH A/S og som betyder, at Danske Havecentres årlige fagmesse fra næste år for alvor springer
ud i fuldt flor til januar 2024, men den starter allerede op i det små til august, hvor terminen er god for en række af branchens leverandører. Dermed bliver det også startskuddet for en mere spændende hal K, der får nyt liv.
Det bidrager GASA Greenhouse også til. For selv om det naturligvis stadig er blomster- og plantebaseret, lanceres nu GASA lifestyle. Et koncept de har skabt med fokus på fire kundetyper inden for blomster i samarbejde med Alberte Hammer, der repræsenterer det nye og ungdommelige.
”Så GASA lifestyle er mere hen i retning af en trend- og inspirationszone, end det er decideret blomsterbåret”, forklarer Flemming Andersen.
Og det leder videre til et helt nyt Outdoor-område, der sættes fokus på denne gang.
”Det er et udelivskoncept med udgangspunkt i den bevægelse, der er inden for det område. Vi vil med andre ord udviklet et unikt outdoor-univers med udemøbler og med tilbehør, og hvor vi spiller på alle sanser. Hallen er inddelt i zoner; skov og træer, sand og vand og med skærme, der projicerer og skifter mellem dag og nat”.
Indtil videre er udstillere som Eva Solo, Nordisk, Hay, Louis Poulsen, Blomus samt flere spændende brands med ”Det bliver et miks af nye brands, der ikke har været på Formland før, og stærke Formlandbrands, der også gerne vil vise, hvad de kan på outdoor”.
Dining i stærkeste opstilling
”Vi har selvfølgelig Dining tilbage i stærkeste opstilling med alle de bærende brands”, fortæller Flemming Andersen.
Som noget nyt i år er Imerco City rykket en uge, så den holdes søndag til tirsdag ugen efter Formland. ”Det betyder, at udstillerne kan koncentrere sig om de besøgende, der kommer fra andre typer butikker samt selvfølgelig Kop & Kande-kunderne, der fortsat har deres område på Formland. Herefter kan de udstillere, der skal udstille på både Formland og Imerco City lade deres stande stå og vende tilbage ugen efter”, forklarer Flemming Andersen, og ændringerne har fået rigtig god feedback.
Trenden – Grounded - The Element of Living
Grounded er, når det helt nære og trygge møder det mere drømmende og lette. Det siger Fly//Helsted, der står bag trendzonen på Formland.
I et univers med grobund i elementerne bliver vrangen vendt ud for at få beskuerne til at se tingene fra en ny vinkel.
Udstillingsformen er legende. Displays, materialer og formsprog bliver visuelle fortolkninger af elementerne, jord, ild, vand og luft, og skaber samspil med de udstillede produkter.
Formsproget er bastant, buttet og kraftigt, med quiltede stoffer og polstrede detaljer i hør, uld og up-cyclede materialer. En kombination af florlette textiler flagrende i vinden, glas og transparente overflader, der reflekterer og skaber nye rum. En tendens, der omfavner det enkle rene udtryk, det ufuldkomne og naturlige, med inspiration fra ny brutalisme og wabi-sabi. Skønheden i det uperfekte.
Med to fortolkninger af tidens farvepaletter, de varme, dybe toner og de kolde, klare nuancer, skaber vi stærke referencer til Moder Jords farveunivers. Materialerne i Grounded er baseret på genbrug, up-cykling, re-cykling og omtanke. Vi ønsker at sammensætte materialerne på nye måder og skabe inspiration til både inventar og produktvalg i din butik.
Vi færdes i en foranderlig verden, som skaber en stigende tendens mod at blive mere "grounded" i vores tilgang til livet. Vi skal lære at navigere i en verden med AI og Metaverse, hvor vi har en naturlig skepsis og usikkerhed over for det ukendte og for, hvordan disse teknologier vil påvirke vores liv og samfund. Tillid og gennemsigtighed bliver stadig vigtigere for os. Vi søger efter mere balance og tryghed.
Vi ønsker at passe på vores Moder Jord. Det afspejler sig i vores behov for at komme tættere på naturen og dens rå og umiddelbare skønhed. Det er meningsfuldt. Vi søger mod det vi kender for at skabe harmoni i vores liv. Det store klimafokus får os til at ønske mere enkle rammer for vores liv for at give plads til det der er væsentligt. Vi forlanger transparens i hele værdikæden og stiller krav til høj kvalitet, godt håndværk, og en ægte historie.
Vi ønsker at passe på vores jord. Det samme gør den unge forbruger.
Verden drejer rundt, og vi skal dreje med.
TrendCafé: Salon d'Amour
Trendhunter Anette Eckmann står bag messen trendcafé og workshopområde, Salon d'Amour, som fokuserer på samvær og nærvær. I Salon d'Amour kan de besøgende, tilmelde sig en workshop eller holde en pause i de inspirerende rammer, designet og indrettet af Anette Eckmann / Eckmann Studio.
”Det handler om kærlighed”, siger Anette Eckmann. ”Et køb handler ikke kun om pris, men om den oplevelse, man får som handlende. Det et must, at du af hjertet elsker at drive din forretning og derfor gør alt for at give dine kunder en anderledes og mindeværdig købsoplevelse. Det kræver, at du kommer kunderne i møde med åbne arme, interesse, empati og forståelse. At du formidler din passion, er overbevisende og ægte interesseret. Loyaliteten til et brand bliver meget større, hvis der er kærlighed på spil i de services, der ydes.
God betjening, god service og gode oplevelser betyder alt.
Inspirationen til Salon d'Amour er hentet i 1600-tallets Frankrig, hvor salonkulturen opstod. Her mødtes grupper af kunstneriske, litterære og politisk interesserede personer til oplæsning, musik, underholdning, diskussion, kreative sysler og samvær. Man mødtes af kærlighed til et tema, for at dygtiggøre sig, for at dyrke fællesskabet og nærværet, samt nyde en let anretning.
Salonkulturen byggede på en passion for æstetik og dannelse, værdier vi stadig bør implementere og reflektere over i dag.
Forretningslivets øjebliksbillede
Meget tyder på, at de kommende år bliver udfordrende for detailhandelen. Det er blevet hårdere at drive forretning og at lægge langsigtede planer. Vi skal hele tiden forholde os til de 3 k’er; krise, krig og kaos! Der er ikke længere noget, der hedder ”nemme løsninger”, eller at gøre som vi ”plejer”. Det kan derfor være svært at gennemskue, hvilke varer og ydelser forbrugerne kommer til at købe.
Men ét er sikkert: Det ”produkt” der efterspørges mere end nogensinde før, er opmærksomhed, omsorg og nærvær. Forbrugerne vil høres, ses og forkæles i en tid, hvor verden føles en smule mere usikker og uoverskuelig, end den plejer”.