VÆRSGO: Her er den nye kæde af interiørbutikker
VÆRSGO er navnet på den nye kæde af design- og interiørbutikker, der åbner 1. november. Planen er mere high-end, mere livsstil og større individualitet end hidtil. Adm. direktør Søren Ibsen slår fast, at man på sigt forventer at udbygge VÆRSGO med flere forretninger med et selvstændigt udtryk.
Vi vil være mere livsstilsorienterede og mere high-end end i dag. Det betyder, at vi bevarer samarbejdet med de stærke brands i vores branche, men at vi samtidig vil udbygge med flere nye og gerne upcoming brands, der kan være med til at differentiere VÆRSGO-kæden fra de øvrige kæder i branchen. Sådan siger Søren Ibsen, der er adm. direktør for den nye VÆRSGO-kæde.
Han slår fast, at man allerede har et historisk udgangspunkt, idet Værgo er udsprunget af de 20 tidligere Inspirationsbutikker, der ikke blev en del af Imerco. Så vi starter altså med et sortiment og et udtryk, som vi bygger videre på, fastslår han.
En af grundstenene i den nye kæde er, at forretningerne skal have lov til at være forskellige, og at man udover et fælles sortiment også kan sætte et individuelt sortiment, der matcher det område, butikken ligger i.
80 pct. af varesortimentet i butikkerne vil således blive styret af kædekontoret, mens butikkerne selv kan disponere over de resterende 20 pct.
Også fra kædekontoret udvider man leverandørskaren for at få det udtryk i butikkerne, man fremover ønsker. Bl.a. har man besluttet at forretningerne stille og roligt skal ændres til at være brandopdelt i stedet for kategoriopdelt, hvilket Søren Ibsen mener definerer den nye retning meget fint.
Vi supplerer nu med leverandører af bl.a. puder og plaider samt småmøbler med videre. Brands, der kan være med til at give VÆRSGO et mere livsstilspræget og trendpræget udtryk med fokus på gastronomi, livsstil og design - uden at vi dog vil give slip på vores historiske udtryk.
Søren Ibsen er ikke i tvivl om, at skal man klare sig på sigt, skal den nye kæde have en skarpere og mere individuel profil end hidtil. Vi skal ikke bare ligne Imerco, siger han, og understreger sin pointe ved at tilføje, at man i princippet har Inspiration, som kæden var for 10-15 år siden, som forbillede; med en klarere profil og et mere rendyrket udgangspunkt.
Vi vil også tilgodese leverandørerne
Forbrugerne vil opleve, at de nye VÆRSGO-butikker stadig vil handle med de klassiske brands, men man vil fremadrettet også gerne lave aftaler med brands, som ikke nødvendigvis skal eller vil ligge i alle butikkerne.
Vi vil lave centrale aftaler, men nogle af aftalerne vil måske kun være baseret på 5 eller 15 forretninger, dermed tilgodeser vi også de brand-leverandører, der har en mening om, hvor de gerne vil ligge med deres varer i forhold til at opbygge deres brand. Det kan være en fordel for både dem og os. De får en lidt bredere distribution uden at skulle gå på kompromis. Vi får flere spændende brands, og vi kan skabe mere individuelle butikker, siger Søren Ibsen, der ser forandringen ske hen over de kommende to år. Nu skal vi havde julehandlen i hus, og der er også allerede lavet årsaftaler, som vi selvfølgelig overholder.
Flere butikker
Ud over de 20 butikker, der er en del af VÆRSGO-kæden fortæller Søren Ibsen, at man allerede har planlagt fire nye åbninger i Kolding, Aalborg, Ringsted og Odense.
Når vi er kommet over julen, giver vi os til med kritiske øjne at se på, hvor vi kan og vil åbne flere butikker med en hastighed, så konceptet stadig er økonomisk bæredygtigt, og han forudser at kæden udvides.
VÆRSGO-kæden ejes i dag af 3C Retail, der også ejede Inspiration. Kæden med hovedsæde i Odense har en egenkapital på 40 mio. kr.
Vi vil gerne sende et signal om, at vi er med på den lange bane, og vi vil være så åbne og ærlige omkring vores intentioner, at ingen bliver usikre på vores agenda, lyder det fra Søren Ibsen, der kommer fra byggemarkedsbranchen, hvor han har været direktør i RÅD&DÅD Byggecenter og senest i Bygma.
Så jeg er kædemand mere end brugskunstmand, siger han med et smil, og han tilføjer, at han glæder sig til at lære leverandørerne at kende. Historisk set har de jo været rigtig dygtige til at opbygge deres brands, og det skal vi forstå at bruge fremadrettet. Vi skal bygge noget op sammen, fastslår han.
Ingen private label
Således vil man ikke komme til at se private label-varer i VÆRSGO. Det er ganske enkelt ikke en del af vores strategi. Vi vil i stedet bruge brandene også gerne i eneforhandling hvis muligt, siger Søren Ibsen, og han understreger, at brands, der er interesserede i at samarbejde, er velkomne og kan rette henvendelse.
Vi vil fremadrettet arbejde tæt sammen med vores leverandører. Vi skal arbejde med iscenesættelse, og vi skal arbejde med leverandørinventar, der er med til at skabe oplevelser og iscenesætte de enkelte brands, så oplevelsen bliver et af hovedparametrene ikke prisen, pointerer Søren Ibsen, og han ser typisk butikker på 350-400 kvm i kæden med en beliggenhed enten i bymidten eller i centrene. Men altid på A-placeringer.
Og Søren Ibsen slutter af med at fortælle, at da han præsenterede det nye koncept for butikscheferne var de ellevilde. Tankerne om mere livsstil, mere high-end og større individualitet gør, at de drømmer sig tilbage til dengang butikscheferne havde ansvar. Og det er lige præcis, hvad der kommer til at ske.
Disse VÆRSGO-butikker åbner 1. november:
Amager
Brabrand
Frederikshavn
Glostrup
Grenå
Helsingør
Herning (to butikker)
Holbæk
Hundige
Illum, København
Nykøbing Falster
Nykøbing Mors
Randers
Skanderborg
Skive
Thisted
Varde
Aabenraa
Aarhus