Unge talentfulde nordiske designere hædres på verdensplan

Når Maison&Objet slår dørene op til messen til september bliver det med Rising Talents fra Sverige, Danmark, Norge, Finland og Island. Dermed sættes der for alvor fokus på det nordiske designudtryk og ikke mindst på de nye upcomming designere fra Norden. Mød dem her.

Lab La Bla er en af de nye Rising Talents på Maison&Objet til september. Foto: DR

I år har Maison&Objet-teamet sat kurs mod nord for at udvælge prismodtagerne af 2024 Rising Talents Awards. Prismodtagerne, der kommer fra alle fra de nordiske nationer: Sverige, Danmark, Norge, Finland og Island, er alle under 35 år, og de har grundlagt deres designstudier inden for de seneste fem år. 

”De unge talenter udviser dynamik og drive, og er understøttet af en rig historie med globalt anerkendte talenter og betydningsfuldt håndværk. I Nordeuropa er der en anderledes tilgang til tid og naturmaterialer. Den unge generation definerer et nyt sprog, ofte tæt på håndværk og Samlende Design", siger Dereen O’Sullivan, der er leder af Rising Talents Awards for Maison&Objet.

En jury med en tværnational flair

Juryen består af etablerede talenter og eksperter fra hvert af de nordiske lande. 

Det fransk-svenske designduo Färg & Blanche har samarbejdet med Gesa Hansen - en dansk designer bosat i Fontainebleau. Joanna Laajisto, hvis arkitektur- og designstudio i Helsinki specialiserer sig i hospitality, detailhandel og workspaces. Islands Halla Helgadóttir - konsulent, grafisk designer og direktør for promoveringsagenturet Iceland Design and Architecture. Cecilie Molvær Jørgensen, Seniorrådgiver hos Design and Architecture Norway. David Thulstrup - dansk arkitekt og designer. Stéphane Galerneau, formand for Ateliers d’Art de France, har valgt vinderen af Rising Talent Award Craft som er gået til Malin Ida Ericksson.

Rising Talent Award Craft

Malin Ida Ericksson er 31 år og keramiker, og hun har vundet the Rising Talent Award Craft. Hun blev uddannet i kunst fra Göteborg Universitet og derefter fra Bergen i Norge, og hun afsluttede en kandidatgrad på Universitetet for Kunst i Stockholm (Konstfack). Hun har etableret sit studie i Stockholm. 

Malin Ida Ericksson - Rising Talent Craft vinder. Foto: Sofie Blumenthal

"Mit arbejde kredser om tids passage", fortæller hun. "Da jeg begyndte mine kunststudier, døde min bedstemor, og det gav mig en bevidsthed om denne uundgåelige flugt. Ler er en god måde at udtrykke den opfattelse på - det er formbart, foranderligt; hvis du ikke brænder det, kan du stadig ændre det ved at fugte det; når det har været i ovnen, vil det forblive fast for evigt".

"Vores valg faldt på en svensk keramisk kunstner, der arbejder på grænsen mellem fint håndværk og kunst", forklarer han. "Midt i al den kreative energi fra de nordiske lande har hun formået at gøre sig bemærket ved at skabe store kreationer ved hjælp af en specifik teknik, der er blevet hendes varemærke".

Rising Talent Award - talenter

Christian + Jade – Materialefilosofi: Christian Hammer Juhl, 33 år og fra Danmark, og Jade Chan, 29 år og fra Singapore, er begge dimittender fra Design Academy Eindhoven, og har nu etableret deres studie i København. 

Christian + Jade - Tising Talent Award vindere. Foto: Olivia Rohde

Hvad husker I mest fra jeres studier? 

Design Academy Eindhoven tilbyder ikke en grad i industriel design som sådan, men den tilbyder et bredt perspektiv og åbenhed. Vores afdeling hed f.eks. "Man and Communication". Et eksempel på et studieemne kunne være noget i retning af: "Noget, du ikke kan downloade". 

Når vi begynder et projekt, tænker vi ikke: "Vi vil lave en stol". Vi ser på et materiale og tænker over historier, som vi kan lade det fortælle. 

Aluminium, glas, træ... Hvorfor er jeres designs altid skabt af et enkelt materiale? 

I stedet for at kombinere forskellige materialer foretrækker vi at gå i dybden med alle facetter af et enkelt materiale. Alt for ofte er ting adskilt fra deres oprindelige historie. Du køber en ting, og den fortæller dig intet om de hænder, der har håndteret den, eller hvordan den blev til. Vi er forpligtet til at genoverveje, hvad der gør disse ting så værdifulde. 

Hvor voksede dette stykke træ? Hvad er egenskaberne ved lige præcis denne variant? Det er vores udgangspunkt. 

M&O: Kan I fortælle os nogle af jeres historier? 

Christian: Under vores ophold på Schloss Hollenegg Castle i Østrig skabte vi en glasfontæne, der flyder ind i en række stilkede glas. Den blev skabt ved hjælp af 17 kilo sand fra en tunnel under slottet. Dets sammensætning giver den en karakteristisk grøn farvetone. Slottet tilhører Huset Liechtenstein, der producerer vin. Denne fontæne er designet til at dele frugten af denne jord i glas lavet af dens sand.

Ali Sha Gallefoss - Glæden ved det uventede:  Ali Sha Gallefoss er 35 år, og han voksede op i Bergen i Norge. Han studerede på Kunst- og Designakademiet, før han fik en kandidatgrad på Kunstakademiet i Oslo, hvor han nu bor og arbejder.

Hvorfor vælge en meget kunstnerisk udtryksform i stedet for industriel design? 

På det tidspunkt inspirerede industrielt design mig bare ikke. Alt føltes som en gentagelse af 1960'ernes gyldne tidsalder. Skandinavisk design er meget veludført og meget subtilt, men en smule kedeligt. Hvorfor skulle du ikke kunne føle regnen, se vejrets farver, opleve bjergenes barskhed? Alt er så smukt. Det er derfor, jeg gik efter en lidt mere kunstnerisk design. Jeg vil gerne have, at min kunstneriske forskning skal føre til fremtidige serieproduktioner. 

Ali Sha Gallefoss -Rising Talent Award vinder. Foto: Daniel Civetta

Hvad vil du sige er din filosofi? 

Jeg har ingen særlig filosofi. Det, du ser, er rent glæde, intuition og accept. Accept af at ting kan være ufuldendte. Jeg bevæger mig meget, når jeg laver noget, og denne bevægelse vises i mine kreationer. Det er det, der skaber en følelse. Jeg er inspireret af naturen, dens subtile bevægelser og det liv, den bringer. Jeg bor i byen, og jeg savner Moder Natur. 

Hvad er dit forhold til dine materialer? 

Når du tegner for meget, mister du noget undervejs. Jeg foretrækker at lade materialerne udtrykke sig selv. For eksempel for at skabe mit Sandcasted Table, hældte jeg smeltet aluminium over et sandet landskab med relieffer. Metallet skabte så sine egne bevægelser, og resultatet er en glat, flad facade på toppen med en overflade, der bevarer sandets formation under neden - fuld af kratere. Jeg kan godt lide glade tilfældigheder. Når noget går galt og overrasker mig, giver det mig glæde.

Lab La Bla - At sprænge processen:  Axel Landström og Victor Isaksson Pirtti er begge 31 år, og de voksede op i den lille by Luleå nær Polarcirklen i Sverige. Umiddelbart uadskillelige fulgte de den uddannelse på Lorenzo de' Medici Institute of Jewellery Design i Firenze, efterfulgt af en grad i industrielt design i Sverige. De bor og arbejder nu i Malmø. 

Hvilken indflydelse har jeres hjemmemiljø på jeres arbejde? 

Luleå huser et stort stålværk, der leverer en stor del af Europas stål. Stål er livsnerven i hele regionen. Samtidig er naturen pragtfuld. Forholdet mellem industri, mennesker og miljø er afgørende for vores arbejde. Vi leder altid efter alternative produktionsmetoder. Designere har et stort ansvar, fordi de befinder sig ved korsvejen mellem innovation, råmaterialer og produktionsmetoder. De skal konstant overveje oprettelsen af et dydigt og bæredygtigt system. 

Lab La Bla - Rising Talent Award vindere. Foto: DR

Hvordan arbejder jeres duo? 

Vi mødte hinanden, da vi var ni måneder gamle, så vi kommunikerer nu intuitivt. Vores studio er vores legeplads, og vores tilgang er baseret på sjov og det absurde. Vi arbejder med teknikere og specialister af alle slags og hacker os ind i deres processer ved at eksperimentere og lege med dem, indtil noget sidder fast. Der er altid noget forstyrrende i gang, og vi stræber altid efter at bryde nye grænser. Vores arbejde er eksperimentelt, hvilket forklarer, hvorfor vi sælger til gallerier. Denne kreativitet er tænkt til at indgå i de mere kommercielle produkter i fremtiden. 

Hvordan oversætter denne proces sig til projekter? 

Store stålkoncerner borer i klipperne for at finde mineralforekomster. De udvinder sedimentkerner fra dybderne til yderligere analyse, så gemmer de dem. Til vores projekt Prospective Seats tog vi disse prøvecylindre, der indeholder jordens hukommelse, og omdannede dem til siddepladser. Til Tree Trunk Vases-serien skulle vi producere glasobjekter på meget kort tid. Jeg så et dødt træ rådne i en have på vej til gymnastiksalen, og det inspirerede mig. Vi vendte tilbage om natten for at stjæle stykker af hule stammer, som vi derefter formede til vaser. Vi legede med farve og gennemsigtighed for at fremhæve mønstrene og reliefferne.

Frederik Gustav - Arkitektoniske proportioner:  Frederik Weber og Gustav Dupont er begge 31 år gamle. De mødtes under deres studier på Det Kongelige Danske Kunstakademi, hvor de dimitterede i møbeldesign og derefter i rumlig design. De bor og arbejder nu i København. 

Hvordan arbejder jeres duo præcist? 

Frederik Gustav: Vi er fuldstændig uadskillelige. Det hele begyndte i skolen, hvor vi praktisk talt sov i værkstedet. Der var en tavle, hvor eleverne kunne skrive deres bestillinger på materialer. To navne stod altid sammen: Frederik. Gustav. Folk troede, det var bare én persons for- og efternavn, derfor navnet på vores studio. Vi er altid i konstant dialog. 

Frederik Gustav - Rising Talent Award vindere. Foto: DR

Hvor finder I jeres inspiration? 

Vores udgangspunkt er simpelthen arkitektur. Vores High Wire-udstilling blev født af at kigge på de elektriske kabler, der bruges til gadebelysning, og antennerne, der findes på tagene. Selvom de er velkendte elementer, lægger vi sjældent mærke til dem - og alligevel forbinder disse netværk mennesker med energi og information. Vi ved aldrig, hvor vores ideer vil føre os hen... Det handler aldrig kun om "lad os lave en lampe". Som serien Brackets, produceret af Frama og bestående af en stol, en bænk og en hylde, trækker alle inspiration fra den klassiske træramme - et arkitektonisk element, der ofte findes i historiske bygninger.

Føler I, at I går i fodsporene af skandinavisk design? 

Vores generation skiller sig ud med sin mere personlige udtryksform. Der er næsten en fornemmelse af oprør. Hvad angår os, følger vi traditionen med funktionelt, ærligt dansk design. Måske endnu mere ærligt, fordi alt er tydeligt synligt. En klassisk lampe er en kuvert, hvor ledningerne og mekanismerne normalt er skjult. I vores High Wire-samling er ledningerne, klipsene og pærerne alle en del af designet.

Antrei Hartikeinen - At fange naturen i bevægelse: Antrei Hartikainen blev født i landsbyen Outokumpu i østlige Finland, hvor han studerede snedkeri på gymnasiet, før han perfektionerede sine træbearbejdningsfærdigheder på Salpaus Further Education i byen Lahti. I en alder af 32 år er han allerede blevet udnævnt til Designer of the Year af Design Forum Finland og Rising Star of the Year af Scandinavian Design Awards. 

Hvordan opdagede du din kald som kunstner? 

Antrei Hartikeinen: Min far var snedker, og jeg voksede op i hans værksted, hvor jeg lærte at elske træ i alle dets dimensioner. Jeg er betaget af dets organiske ægthed. Det har aldrig de samme fibre eller den samme farve, og det forbliver levende uanset, hvad du gør med det. Jeg flyttede senere til landsbyen Fiskars i syd. Der er mange tidligere fabrikker her, der huser over 100 håndværkere, designere og kunstnere. 

Hvor finder du din inspiration? 

Ude i det fri. I Finland ændrer naturen sig radikalt med årstiderne. Når sneen smelter om foråret, fødes nye former, og jeg stræber efter at fryse dette øjeblik i tid inden for mine materialer. Jeg bruger meget træ, men også glas, metal og keramik. Mine Melt 

Antrei Hartikeinen - Rising Talent Award vinder. Foto: Robert Lindström

vaser afbilder overfladen af is opvarmet af strålerne fra forårssolen. Du kan se vand dryppe ned i årer, overfladen bliver gennemsigtig og flydende, og forskellige farveskygger skinner igennem. Vasen er blæst i udskårne træforme. 

Hvad er din arbejdsmetode? 

Når jeg vil materialisere en idé, ser jeg på, hvad der er blevet gjort før, og prøver herefter at finde mit egen personlige udtryk. Jeg arbejder direkte med materialet, skulpturer og modellerer, og vender derefter tilbage til min tegneplade eller computer for at finjustere proportionerne. Så vender jeg tilbage til det igen. Der er en konstant frem og tilbage. 

Studio Flétta – Et miks af midler:  Birta Rós Brynjólfsdóttir og Hrefna Sigurðardóttir er henholdsvis 32 og 34 år gamle og bor og arbejder i Reykjavik, Island. De studerede begge produkt design på Island Academy of the Arts, hvor de mødtes under deres studier, før de grundlagde Flétta Studio i 2018. 

Hvordan opstod jeres studio? 

Under vores studier kastede vi os ud i et stort projekt med at indsamle affald fra omkring 100 virksomheder over hele Reykjavik med det formål at skabe en bank af materialer til andre designere. Vi indsamlede uld, tekstiler, træ, glas, masser af rester fra fiskeriet, net, osv. Vi var meget entusiastiske for projektet, men desværre ville ingen have, hvad vi havde samlet. Vi endte med at 

Studio Flétta - Rising Talent Award vinder. Foto: Sunna Ben

skabe vores eget brand og skabe produkter af alt dette "affald". Vi indser nu, at skønhed kan findes i alt, hvis du ser tæt på det. 

Hvad er jeres arbejdsmetode? 

Vi har en holistisk tilgang. Vi er meget nysgerrige, og vi elsker at prøve nye ting. Vi har en bred vifte af færdigheder og arbejder både på store og små projekter. Vores proces begynder altid med en historie, et emne, vi finder interessant. For eksempel er vores Runinn-serie inspireret af vulkaner. Vi var tiltrukket af ideen om, at noget så ødelæggende kunne skabe så meget liv. Vi besøgte vulkaner, undersøgte, hvordan de fungerer, deres historie og forskellige forskningsprojekter. Og vores serie er en undersøgelse af overfladernes smukke, ødelagte, kaotiske og mægtige form. Vi arbejder altid med vores hænder. Vi vil have, at folk skal se det menneskelige aspekt af vores arbejde, og vi bruger for det meste materialer, der er tilgængelige på Island. Det er mødet mellem den rå, vilde islandske natur og vores værksted, der er vores inspirationskilde.

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Studio Flétta. Foto: DR

FRAMA Backet chair af Frederik Gustav. Foto: Daniel Civetta

Reflecting Frame af Christian + Jade. Foto: DR

Melt Objects af Antrei Hartikeinen. Foto: Sanni Riihimäki

Tablea Square af Ali Sha Gallefoss. Foto: DR

Relateret indhold

20.12.2024Designbase.dk

Tid til tilmelding til Future On Stage

19.12.2024Designbase.dk

Formex Trend Guide SS25: Håndværk, elegance og legesyge i fokus

18.12.2024Designbase.dk

Heimtextil Trends tilbyder detailhandlen løsninger i en presset tid

18.12.2024Designbase.dk

Nye regler styrker vores forbrugersikkerhed

17.12.2024Designbase.dk

Her er de mest populære julegaver 2024

17.12.2024Designbase.dk

Innovative talenter gæster Stockholm Furniture Fair’s Greenhouse

11.12.2024Designbase.dk

Hygge og delte oplevelser

11.12.2024Designbase.dk

Året farve 2025: En blød Mocha Mousse

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

TRADE POINT A/S
Messe
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Dato

13.01.2025

Tid

10:00

Sted

Denmark

Dimex
Messe
HEIMTEXTIL 2025: Tæpper og måtter boomer

Efter successen sidste år får produktgruppen tæpper endnu mere fokus med dobbelt så mange udstillere fra tæppebranchen på Heimtextil 2025 fra 14. - 17. januar.

Dato

14.01.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Heimtextil - International messe for bolig- og kontrakttekstiler

Den internationalt unikke platform for bolig- og kontrakttekstiler og tekstildesign. Oplev sæsonens trends, tekstil bæredygtighed, verdens største udvalg af boligtekstiler samt produkt- og informationstilbud til boligindretning, gæstfrihed og megatrend søvn. Globalt kombineret og passioneret præsenteret.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Maison&Objet

Oplev det bedste inden for design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, en førende global begivenhed for professionelle i design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Messe
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023