Trenden 2016-2017
Heimtextil har nu meldt deres bud på trenden til 2016/2017 ud. Forhåbentlig kan den være med til at inspirere Fagas medlemmer til det kommende års designs.
Well-being 4.0 er hovedtrenden på den næste Heimtextil messe i Frankfurt fra 12.-15. januar 2016.
WGSN Group star bag trenden, og Lisa Douet fortæller, at Well-being 4.0 i høj grad handler om en aura af afslapning og afstresning, men i et samspil med teknologi og videnskab.
Tallet 4.0 afspejler det industrielle, og det står for det smarte, det digitale og for de individuelle løsninger. Eller sagt på en anden måde; ideen er at give afsæt for de positive følelser med et tryk på en knap.
Vi har brug for at finde måder at forbinde det naturlige med det kunstige, siger Lisa Douet. Hertil kommer, at vi skal respektere teknologien, samtidig med at vi skal sikre, at naturlige materialer og håndlavede produkter har en plads på designhylden også i fremtiden.
De fire trendtemaer, der denne gang udgør Well-being 4.0, er Protect, Energise, Nourish og Enrich.
Protect: godt for os
Denne trend forudser en ren, æstetisk, underspillet designretning, der går hånd i hånd med de mange wellness produkter, der findes. Som en værdifuld og sjælden vare, indtager stilheden scenen. Den bliver modgiften mod den verden, hvor vi hele tiden er forbundet og i stigende grad føler en lyst til at lukke af og gøre noget godt for os selv. Denne trend handler i høj grad om at beskytte vores fysiske og ikke mindst vores psykiske behov.
Energise: digitale drømme
Folk bruger teknologien til at booste deres fornemmelse for velvære. Grænserne mellem online og offline flyder ud, og den digitale verden spiller ind i vores fysiske verden. I den proces er lys blevet en ny måde at skabe immaterielle former på og highlighte dynamiske konturer.
Farvespektret pulserer mellem stærke og svage kontraster. På samme tid ses klare og næsten fluorescerende farver i samspil med mørkere elektric-blue nuancer. Denne høj-energi trend liver op på det æstetiske med en intensiv strålende glans, kalejdoskopiske mønstre og humor og atletiske designs.
Nourish: sensorisk design
Urbane og naturlige landskaber forandres og danner grundlag for en ny, bæredygtig verden. Fokus ligger på at skabe grønne områder. Farvepaletten fejrer det skønne grønne såvel som de mørke grå og brune i harmoni med elementer som jord og sten.
Naturlige materialer spiller sammen med banebrydende design i den proces, det er at fremhæve skønheden i det oprindelige.
Enrich: tiltrækkende for alle sanser
Fokus ligger på det opulente og på meget dekorative elementer, der mikser kulturelle referencer med fortiden og fremtiden. Ornamentale sammensætninger og strålende, elegante materiale fanger øjet. Smukke, mættede farver som blomme og brændt orange mikses med metallisk guld, messing og bronze. Et strejf af orienten blandes med ikoniske mønstre, der genfortæller klassicismen med pragt til perfektion.