Transformation med succes
Fokusering er kodeordet i den nye strategi, der for alvor satte turbo på udviklingen i Bovictus A/S. I dag er Bovictus en designdrevet virksomhed, der har tre ben at stå på; brandet Zone Danmark, Villa Collection, der konstant er på forkant med trenden i tiden, og det kampagnebaserede KJ. Og der meldes om vækstrater på 25-30 pct.
Transformation og revitalisering er to ord, man kan sætte på den udvikling, Bovictus A/S har været igennem de seneste to år. For den nye strategi, der blev lagt i 2016 har givet pote med vækstrater på 25-30 pct.
I 2016 kom adm. direktør Steen Engelbrecht til virksomheden, og han har i høj grad været tovholder på virksomhedens udviklingsprojekt.
”Det er gået ganske udmærket”, siger han med jysk beskedenhed, og han slår fast, at man også mærker det på medarbejderne.
”Det slider på folk, når den virksomhed, de arbejder i, er under pres. Det er nu vendt, og det mærkes tydeligt på medarbejderne”, fortæller Steen Engelbrecht, der med sin indtræden i virksomheden satte konkret handling bag de ønsker der var om en videreudvikling af selskabet. ”Fokusering” blev det absolutte nøgleord.
”Vi havde 12 mærker, der blev fokuseret til tre distinkte forretningsområder. I den proces eliminerede vi mærker svarende til 10 mio. i omsætning, men samtidig er vi vækstet 17 mio. på de tilbageværende mærker. Det kræver is i maven og en bestyrelse med en rolig hånd og en tro på, at man med de ressourcer, man har til rådighed, kan fokusere på det, man har sat sig for”, siger Steen Engelbrecht med et smil. Og det viste sig jo at være den rigtige beslutning.
Steen Engelbrecht fortæller, at driftsresultat 2017 før renter og afskrivninger var på 4,9 mio. kr. imod 3,8 mio. kr. 2016. ”Vi har altså løftet toplinjen væsentligt og har investeret for 3-4 millioner kr. i organisation og distribution. På den baggrund er det tilfredsstillende”.
Fra baderumsleverandør til designbrand
Zone Denmark havde allerede påbegyndt sin rejse fra baderumsleverandør til designbrand med brandmanager Michael Bruun ved roret, da Steen Engelbrecht tiltrådte. ”Man bliver ikke et brand med produkter, man finder i Kina og laver et tvist på. Derfor intensiverede vi samarbejdet med de eksterne designere, og samtidig reducerede vi kollektionen med næsten 40 pct., så alt, der ikke matchede brandets DNA, blev skåret fra. Vi ville med andre ord skabe et brand med unikke produkter, en selekteret distribution og en konceptuel markedsføring”.
Og indtil videre har Zone Danmark modtaget tre Red Dot design awards, en German Design Award, to IF Design priser samt 3 nye nomineringer til German Design Award.
Det andet af Bovictus’ tre ben i dag er Villa Collection, som man nu er godt på vej til at udvikle til et internationalt interiørmærke.
”Hvor Zones DNA er det nordiske og enkle, har Villa Collection i princippet ikke noget design DNA: Her handler det om, hvad der er oppe i tiden, hvad enten det er petite fleur eller asiatisk enkelhed. Med Villa Collection skal forhandlerne således være garanteret, at de får de trends i butikken, som kunderne efterspørger”.
Sidste ben er KJ, hvor det handler om gode varer til en god pris. Her er kunderne dagligvarehandlen, ligesom KJ kollektionen rummer varer til aktivitetskampagner i faghandlen.
”Her er vi stadig i gang med transformationen, så KJ fremadrettet vil rumme endnu flere enkeltstående produkter og knaldgode tilbud, og hvad der er oppe i trenden, ved vi jo fra Villa Collection”.
Vi driver virksomheden udefra og ind
Steen Engelbrechts mantra er: ”Vi driver virksomheden udefra og ind. Det betyder, at vi forholder os objektivt til, hvad der giver mening for kunden og udvikler dét, frem for at forsøge at sælge det vi tilfældigvis har på hylderne”.
”Man skal være super skarp for at følge med den udvikling, der er i detailhandlen i dag. Der sker konsolideringer, online handel vinder unægteligt mere og mere frem, derfor er vejen frem, at stå knivskarpt hos forbrugerne og hos forhandlerne”, mener Steen Engelbrecht. ”Varer sælger ikke længere automatisk varer. Det handler om at tænke; Hvad kan jeg gøre for kunden, og det handler om et skarpere udtryk i butikken”.
Det har været en rejse for Bovictus at nå frem til den konklusion, og Steen Engelbrecht indrømmer gerne, at der har været udfordringer de seneste to år.
”Vi har så at sige måttet ombygge flyet, mens vi var i luften. Det er utroligt komplekst at omdanne en forretning med 4500 varenumre uden at tabe momentum”, siger han, og understreger, at det ikke har kunnet lade sig gøre uden de to dygtige brandmanagers og et stærkt team.
En anden udfordring har været de begrænsede ressourcer, man har haft, efter flere hårde år.
”Vi har måttet være kreative i vores løsninger og prioriteret benhårdt. Der er så mange ting, vi også gerne ville have gjort, men det må komme i anden omgang. For vi er kun lige begyndt”.
Samtidig har man skulle tage afsked med kompetente, loyale kollegaer.
”Der var generet en meget høj anciennitet i organisationen, og vi havde behov for en bedre balance mellem erfaring og nye kompetencer. I den proces har vi måttet tage afsked med nogle kollegaer, som er gode og dedikerede, men bare besad andre kompetencer end dem, vi havde brug for i den proces, vi har været igennem. På sådanne dage var der langt hjem fra arbejde…”, lyder det fra Steen Engelbrecht.
Hans holdning er, at det er sværere at vende en udvikling, end at skubbe en vogn i gang, der allerede ruller.
”Nu har vi fået vognen til at rulle i den rigtige retning, og vi har momentum. Nu skal vi bare ikke læne os tilbage og nyde det, men fortsætte med at skubbe på”.
Vi skal hjælpe butikkerne
Blandt de mange tiltag, der er taget, er flere præsentationsløsninger til butikkerne. ”Vores varer skal være selvforklarende for forbrugeren bl.a. igennem inspirerende og oplysende POS materiale”.
”De fysiske butikker er også pressede af udviklingen, og der er ikke tid til meget andet end at fylde op og slå i kassen. Vi skal hjælpe med at få tingene ud af butikken. Vi skal sætte os i kundens sted – altså udefra og ind. Vi skal gøre det lettere for vores kunder at drive en rentabel forretning. Lykkedes vi med det, bliver vi den foretrukne leverandør”, lyder det.
Snuden i sporet
Også på eksporten vækster Bovictus i både Norge, Sverige, Tyskland, Holland og Frankrig. Ikke mindst fordi hele varepakken er mere tydelig og dermed mere attraktiv for kunderne.
”Historisk har vi måske tidligere været lidt reaktive i forhold til eksporten. Nu er vi proaktive og i konstant dialog med kunderne om initiativer, markedsplaner med videre. Verden er stor. I Danmark har vi en så stæk position, at der er grænser for, hvor meget vi kan vækste, men alene i Tyskland går der lang tid, før vi når loftet”.
Når det gælder fremtiden, fortæller Steen Engelbrecht, at Zone lancerer Mingling Singles et nyt koncept til køkken til AW 2018, og at KJ vil byde på endnu flere rendyrkede spots og kampagner.
Ellers er han ikke i tvivl om, at det handler om at holde snuden i sporet.
”Der er masser af ting, der er i forandring, og der er masser af ting, der kan forfines og videreudvikles. Realiserer vi budgettet for 2018, vil det være det bedste resultat i 14 år – og selv om man ikke må sælge skindet før bjørnen er skudt, så ser det yderst fornuftigt ud indtil videre”, slutter Steen Engelbrecht.
-PF