To ting de danske B2B webshops misser deres salgspotentiale på

Tallene taler sit tydelige sprog i den nye B2B e-commerce analyse fra DI.

Foto: 123RF.com

B2B indkøberen vil være selvbetjenende, når der handles ind til virksomhedens produktion, interne forbrug eller andet. 71% af dem bruger digitale kanaler, og 32% af dem vil selv ikke handle med leverandører, der ikke tilbyder digitale kanaler. Men hvordan kan danske B2B webshops blive endnu bedre til at betjene de selvbetjenende B2B kunder?

20% af indkøberne har skiftet leverandører det seneste år. Heraf svarer 35%, at de skiftede pga. af kundeoplevelsen, som er en kombination af flere ting fx levering, support og besvær, herunder en dårlig digital kundeoplevelse med leverandørens webshops, lyder det fra Dansk Industri.

Hvad kan blive bedre?    

De danske B2B webshops mangler især to funktionaliteter, som giver mere selvbetjenende kunder, mere effektive kundehåndteringsprocesser og skaber en bedre kundeoplevelse.

Lagerstatus

Opdateret lagerstatus er med 76% indkøberens topscore over funktionaliteter, som den gode B2B webshop skal være meget klart kommunikerende omkring. Fordi her starter og slutter det for indkøberen. Det er i 2024 kun blevet vigtigere, da vi ser en stigning på fire pct. point siden 2022, fastslås det fra DI.
 
På trods af det, er det kun 50% af de danske B2B-sælgende virksomheder, der tilbyder det på deres webshops.  Det betyder, at kunderne ikke selvbetjent kan få information, om varen er på lager. Det betyder, at virksomheden risikerer, at kunden suser videre til den webshop, hvor kunden kan få en selvbetjent lagerstatus. 
 
En anden funktionalitet, som også er topvigtig for de kunder, der handler ind online, gælder betalingen.

Betaling

Når det gælder betaling, vil indkøberen nemlig også gerne betjene sig selv ved at kunne downloade en faktura, svarer 73%. Det er en stigning på otte pct. point siden 2022.

På trods af det, så er det kun 50% af de danske B2B webshops, der tilbyder kunderne at kunne downloade fakturaen på webshoppen. Det giver en forskel på 24%. Det betyder, at fremsendelse af faktura finder sted på anden vis, måske med en manuel proces, men at kunden ville ønske, at det var muligt at betjene sig selv gennem download funktionalitet på webshoppen, pointerer DI.

Der kan altså både salgskonverteres, effektiviseres og vindes på kundeoplevelsen ved at opgradere webshoppen med de to funktionaliteter.

Der er mere at hente

Men der er mere at hente, fordi der er flere webshop-funktioner på indkøberens ønskeliste, og de er i fremmarch og vurderes som vigtige af indkøberen. Det gælder f.eks. ordrehistorik fra alle salgskanaler (66%), som er steget med otte pct. point i 2024 siden 2022. Nye trends har også sneget sig ind blandt B2B indkøberne. Det gælder f.eks. jagten på funktioner, der gør det nye liv med klimaregnskaber nemmere.

Stockholm Furniture Fair

Sponseret

Stockholm Furniture Fair 2025 fremhæver fremtidens konstruktion og hænderne bag håndværket

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

21.02.2025Designbase.dk

Ny overenskomst på plads for 180.000 butiksansatte

21.02.2025Designbase.dk

Ny ungdomsuddannelse og skærpede karakterkrav

19.02.2025Designbase.dk

SMVdanmark roser nyt beskæftigelsesudspil fra regeringen

18.02.2025Designbase.dk

Pension i øjenhøjde

14.02.2025Designbase.dk

SMVdanmark roser nyt beskæftigelsesudspil fra regeringen

13.02.2025Designbase.dk

SMVdanmark kræver ophævelse af Nets’ monopol på Dankort-indløsning

12.02.2025Designbase.dk

Gartex ansætter ny kommerciel direktør

12.02.2025Designbase.dk

Nu ruller milliarderne til danske iværksættere

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023