To ting de danske B2B webshops misser deres salgspotentiale på

Tallene taler sit tydelige sprog i den nye B2B e-commerce analyse fra DI.

Foto: 123RF.com

B2B indkøberen vil være selvbetjenende, når der handles ind til virksomhedens produktion, interne forbrug eller andet. 71% af dem bruger digitale kanaler, og 32% af dem vil selv ikke handle med leverandører, der ikke tilbyder digitale kanaler. Men hvordan kan danske B2B webshops blive endnu bedre til at betjene de selvbetjenende B2B kunder?

20% af indkøberne har skiftet leverandører det seneste år. Heraf svarer 35%, at de skiftede pga. af kundeoplevelsen, som er en kombination af flere ting fx levering, support og besvær, herunder en dårlig digital kundeoplevelse med leverandørens webshops, lyder det fra Dansk Industri.

Hvad kan blive bedre?    

De danske B2B webshops mangler især to funktionaliteter, som giver mere selvbetjenende kunder, mere effektive kundehåndteringsprocesser og skaber en bedre kundeoplevelse.

Lagerstatus

Opdateret lagerstatus er med 76% indkøberens topscore over funktionaliteter, som den gode B2B webshop skal være meget klart kommunikerende omkring. Fordi her starter og slutter det for indkøberen. Det er i 2024 kun blevet vigtigere, da vi ser en stigning på fire pct. point siden 2022, fastslås det fra DI.
 
På trods af det, er det kun 50% af de danske B2B-sælgende virksomheder, der tilbyder det på deres webshops.  Det betyder, at kunderne ikke selvbetjent kan få information, om varen er på lager. Det betyder, at virksomheden risikerer, at kunden suser videre til den webshop, hvor kunden kan få en selvbetjent lagerstatus. 
 
En anden funktionalitet, som også er topvigtig for de kunder, der handler ind online, gælder betalingen.

Betaling

Når det gælder betaling, vil indkøberen nemlig også gerne betjene sig selv ved at kunne downloade en faktura, svarer 73%. Det er en stigning på otte pct. point siden 2022.

På trods af det, så er det kun 50% af de danske B2B webshops, der tilbyder kunderne at kunne downloade fakturaen på webshoppen. Det giver en forskel på 24%. Det betyder, at fremsendelse af faktura finder sted på anden vis, måske med en manuel proces, men at kunden ville ønske, at det var muligt at betjene sig selv gennem download funktionalitet på webshoppen, pointerer DI.

Der kan altså både salgskonverteres, effektiviseres og vindes på kundeoplevelsen ved at opgradere webshoppen med de to funktionaliteter.

Der er mere at hente

Men der er mere at hente, fordi der er flere webshop-funktioner på indkøberens ønskeliste, og de er i fremmarch og vurderes som vigtige af indkøberen. Det gælder f.eks. ordrehistorik fra alle salgskanaler (66%), som er steget med otte pct. point i 2024 siden 2022. Nye trends har også sneget sig ind blandt B2B indkøberne. Det gælder f.eks. jagten på funktioner, der gør det nye liv med klimaregnskaber nemmere.

Relateret indhold

03.07.2024Designbase.dk

Lav et værdikæde-tjek

03.07.2024Designbase.dk

Ekspert: Få styr på jeres it-system inden ferien og undgå svindel

02.07.2024Designbase.dk

IT-kriminelle holder ikke ferie

01.07.2024Designbase.dk

To ting de danske B2B webshops misser deres salgspotentiale på

01.07.2024Designbase.dk

Danske virksomheder laver flere sociale arrangementer

28.06.2024Designbase.dk

Brud på konkurrenceloven koster bøde på 6 millioner kroner

24.06.2024Designbase.dk

Nye tal vækker opsigt: hver tredje dansker handler på Temu

21.06.2024Designbase.dk

Virksomheder kan blive i familien: SMVdanmark roser lavere arveafgift

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TrendSet Munich
Messe
Trendset i München

FYRVÆRKI AF IDÉER, PRODUKTER OG TRENDS

Dato

06.07.2024

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Dimex
Messe
Det bliver alt andet end almindeligt: Nordstil sommerudgaven er klar.

"Fra regionen - til regionen” er temaet for den kommende Nordstil sommerudgave, der finder sted fra 27. til 29. juli 2024. I tæt forbindelse med Hamborg Messe og i bæredygtighedens ånd støtter Nordstil den nordlige region på en række forskellige måder. Forhandlere i Norden kan forvente en bred vifte af mærkevareproducenter, markante nystartede virksomheder, originale producenter og unge designere på deres sædvanlige ikke-standardiserede måde. Inspiration er garanteret!

Dato

27.07.2024

Tid

08:00

Sted

Hamburg

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

27.07.2024

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Formland
Messe
Vi ses til Formland Autumn

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse 17. - 19. august 2024

Dato

17.08.2024

Tid

09:00

Sted

MCH Messecenter Herning Vardevej 1 7400 Herning

Stockholmsmässan
Messe
Velkommen til Formex

Formex er en messe for dig, der arbejder inden for gave-, boligtekstil- og boligindretningsbranchen eller medierne. Er du køber, dekoratør, designer, stylist eller arkitekt, er du hjertelig velkommen!

Dato

27.08.2024

Tid

09:30

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Oslo Design Fair
Messe
Mødested - design, arkitektur og håndværk

Oslo Design Fair er en effektiv handels- og netværksarena for deltagere fra hele verden.

Dato

28.08.2024

Sted

Messeveien 8, 2004 Lillestrøm

Copyright 2023