To ting de danske B2B webshops misser deres salgspotentiale på

Tallene taler sit tydelige sprog i den nye B2B e-commerce analyse fra DI.

Foto: 123RF.com

B2B indkøberen vil være selvbetjenende, når der handles ind til virksomhedens produktion, interne forbrug eller andet. 71% af dem bruger digitale kanaler, og 32% af dem vil selv ikke handle med leverandører, der ikke tilbyder digitale kanaler. Men hvordan kan danske B2B webshops blive endnu bedre til at betjene de selvbetjenende B2B kunder?

20% af indkøberne har skiftet leverandører det seneste år. Heraf svarer 35%, at de skiftede pga. af kundeoplevelsen, som er en kombination af flere ting fx levering, support og besvær, herunder en dårlig digital kundeoplevelse med leverandørens webshops, lyder det fra Dansk Industri.

Hvad kan blive bedre?    

De danske B2B webshops mangler især to funktionaliteter, som giver mere selvbetjenende kunder, mere effektive kundehåndteringsprocesser og skaber en bedre kundeoplevelse.

Lagerstatus

Opdateret lagerstatus er med 76% indkøberens topscore over funktionaliteter, som den gode B2B webshop skal være meget klart kommunikerende omkring. Fordi her starter og slutter det for indkøberen. Det er i 2024 kun blevet vigtigere, da vi ser en stigning på fire pct. point siden 2022, fastslås det fra DI.
 
På trods af det, er det kun 50% af de danske B2B-sælgende virksomheder, der tilbyder det på deres webshops.  Det betyder, at kunderne ikke selvbetjent kan få information, om varen er på lager. Det betyder, at virksomheden risikerer, at kunden suser videre til den webshop, hvor kunden kan få en selvbetjent lagerstatus. 
 
En anden funktionalitet, som også er topvigtig for de kunder, der handler ind online, gælder betalingen.

Betaling

Når det gælder betaling, vil indkøberen nemlig også gerne betjene sig selv ved at kunne downloade en faktura, svarer 73%. Det er en stigning på otte pct. point siden 2022.

På trods af det, så er det kun 50% af de danske B2B webshops, der tilbyder kunderne at kunne downloade fakturaen på webshoppen. Det giver en forskel på 24%. Det betyder, at fremsendelse af faktura finder sted på anden vis, måske med en manuel proces, men at kunden ville ønske, at det var muligt at betjene sig selv gennem download funktionalitet på webshoppen, pointerer DI.

Der kan altså både salgskonverteres, effektiviseres og vindes på kundeoplevelsen ved at opgradere webshoppen med de to funktionaliteter.

Der er mere at hente

Men der er mere at hente, fordi der er flere webshop-funktioner på indkøberens ønskeliste, og de er i fremmarch og vurderes som vigtige af indkøberen. Det gælder f.eks. ordrehistorik fra alle salgskanaler (66%), som er steget med otte pct. point i 2024 siden 2022. Nye trends har også sneget sig ind blandt B2B indkøberne. Det gælder f.eks. jagten på funktioner, der gør det nye liv med klimaregnskaber nemmere.

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

20.12.2024Designbase.dk

Julemærkehjemmene modtager over en million kroner fra Salling Group

19.12.2024Designbase.dk

Små erhvervsdrivende får nu lettere ved at oprette bankkonto

19.12.2024Designbase.dk

Ny guide giver SMV’er værktøjer til at navigere i EU’s krav til cybersikkerhed

16.12.2024Designbase.dk

Danskerne købte for rekordmange penge i julen 2023

12.12.2024Designbase.dk

Svanemærket tildeler Svanemærket 2023 til Høie

12.12.2024Designbase.dk

Få styr på medarbejdernes overskydende ferie

11.12.2024Designbase.dk

De potentielle cybersikkerhedstrusler i 2025

10.12.2024Designbase.dk

Dansk konkursstatistik november 2024: Historisk nedgang, men udfordringer består

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

TRADE POINT A/S
Messe
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Dato

13.01.2025

Tid

10:00

Sted

Denmark

Dimex
Messe
HEIMTEXTIL 2025: Tæpper og måtter boomer

Efter successen sidste år får produktgruppen tæpper endnu mere fokus med dobbelt så mange udstillere fra tæppebranchen på Heimtextil 2025 fra 14. - 17. januar.

Dato

14.01.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Heimtextil - International messe for bolig- og kontrakttekstiler

Den internationalt unikke platform for bolig- og kontrakttekstiler og tekstildesign. Oplev sæsonens trends, tekstil bæredygtighed, verdens største udvalg af boligtekstiler samt produkt- og informationstilbud til boligindretning, gæstfrihed og megatrend søvn. Globalt kombineret og passioneret præsenteret.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Maison&Objet

Oplev det bedste inden for design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, en førende global begivenhed for professionelle i design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Messe
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023