Tidligere CEO i Interflora investerer i konkurrerende blomster start-up
De to unge iværksættere bag Flowering er godt i gang med at revolutionere den danske blomsterbranche - og er kommet godt fra start. Udover en tocifret millionomsætning, har de nu fået investor Søren Flemming Larsen med om bord.
I 2020 blev blomsterleverandøren Flowering stiftet af den dengang 20-årige Artin Hodanloo og Johan Vang Wildt. Siden da, har de unge stiftere haft én sag for øje – at disrupte den traditionelle blomsterbranche med en effektiv digital og bæredygtig forretningsmodel. Tidligere CEO i Interflora, Søren Flemming Larsen, har investeret i den nytænkende blomstermission. I sine otte år i branchen formåede han at gøre Interflora til den dominerende leverandør af blomsterbuketter i Danmark.
- De to unge, dygtige og arbejdsomme iværksættere, Artin og Johan, har sammen med en investorgruppe og bestyrelse, skabt et spændende udviklingsprojekt med denne digitale satsning, der allerede nu efter kort tid har betydet flotte salgsmæssige resultater. Et interessant projekt, jeg tror meget på som investor, udtaler Søren Flemming Larsen.
Virksomheden har allerede opnået en tocifret millionomsætning og markeret sig kraftigt på blomsterscenen.
Lavere CO2-aftryk og længere holdbarhed
Flowerings blomsterudvalg har et markant lavere CO2-aftryk end blomster i konventionelle buketter, viser branchens første livscyklusanalyse, foretaget af Dansk Teknologisk Institut. Blomsterne adskiller sig fra traditionelle buketter ved, at de udelukkende sammensættes af miljøcertificerede blomster, blomster fra lokale blomsteravlere og friske overskudsblomster. Herved har blomsterne fra Flowering et CO2-aftryk, der er 35 pct. lavere end konventionelle blomsterbuketter.
Udover det bæredygtige aspekt, er Søren Flemming Larsen især begejstret for den effektive forretningsmodel, som bl.a. udformer sig ved at de friske blomster i buketterne er modtaget kort tid inden udsendelse fra produktionen, modsat traditionelle blomsterbutikker. Den nye investorers indtræden i Flowering glæder de unge stiftere, der ser frem til et godt samarbejde.
- Det er en kæmpe milepæl for vores virksomhed. Søren er ganske enkelt en af de personer med mest indsigt i branchen, så det at hans tro på Flowering er ligeså stor som Johans og min, det er vi enormt stolte af, siger Artin Hodanloo, CEO og stifter af Flowering.
Tradition møder innovation
Flowering markerer en frisk og innovativ bølge inden for blomsterbranchen. Det ses ikke kun i Flowerings blomsterudvalg, men også i forretningsmodellen. I modsætning til traditionelle leverandører af blomsterbuketter, der fungerer som formidlingstjenester, ejer og kontrolleres hvert led i værdikæden. Det positionerer virksomheden som en dynamisk aktør, der muliggør banebrydende initiativer som blandt andet Flowerings nye ekspresleveringsservice.
- Vi har netop fået etableret en ny distributionskanal, så vores kunder kan få leveret friske blomster i Storkøbenhavnsområdet under tre timer. Med dette kort i ærmet, og nu med Søren Flemming Larsens indtrædelse, er vi godt rustet til at satse stort på at øge kendskabet til Flowering. I første omgang på Sjælland og om ikke længe til andre dele af Danmark, og senere i udlandet, tilføjer Artin Hodanloo.