Tendence flytter til juni fra 2017
Tendence i Frankfurt er netop forbi. 24.000 indkøbere gæstede messen, hvilket dog var et fald på godt 3.000 besøgende i forhold til 2015. Netop for at imødegå de forandringer, der sker i branchen, vil Tendence fra 2017 ligge fra 24.-27. juni.
Mere end nogen anden fagmesse står Tendence for forandring og ikke mindst for at søge at leve op til de forandringer, der sker i den internationale forbrugsvareindustri.
Mere end 24.000 indkøbere (mod 27.466 i 2015) besøgte messen med de 955 udstillere fra 45 lande. Godt 20 pct. af indkøberne var internationale, hvilket er uændret i forhold til 2015. Ud over Tyskland kom de besøgende således fra Schweiz, Østrig, Italien, Kina, Holland, Belgien, Polen, Japan og Spanien.
Der blev lagt ordrer, og generelt var stemningen positiv, men en del af snakken blandt udstillere såvel som indkøbere gik også på det faktum, at Tendence fra 2017 flytter til nye datoer nemlig fra 24.-27. juni, hvilket altså er før TrendSet og Nord-Stil.
En videreudvikling
Konceptet er en videreudvikling af et veletableret event med et udvidet koncept med stærkere fokus på produktsegmenter til foråret og sommeren det efterfølgende år. Indkøberne vil samtidig have mulighed for at se de nye produkter til vinteren meget tidligere end før, og for de dele af branchen, der køber stort ind, vil disse forandringer have specielt store, strategiske fordele.
Fra 2017 peger alt på, at vi kan forvente vækst. Netop for at styrke den tendens udbygger vi Tendence-profilen med flere med nye produktgrupper, såvel som vi sætter yderligere fokus på de eksisterende. Bl.a. er det vores plan at tiltrække storindkøberne til Frankfurt, lyder det fra Philip Ferger, Group show director.
Han slår i øvrigt fast, at Tendence har mere end 800 år på bagen, at messen dermed er den ældste fagmesse i verden, og at man bestemt ikke har tænkt sig at ligge på den lade side.
Vi har messekulturen i hjertet, siger han. Dog indrømmer han, at man har haft en del udfordringer de seneste år.
Første skridt i den rigtige retning er, at vi nu har en separat struktur og organisation, så vi kan skabe vores 100 pct. eget show med sine egne vækstmuligheder, forklarer Philip Ferger.
Han fortæller, at seasonal decoration bliver en del af messen, og at home textiles også kommer til at spille en rolle i større grad end i dag.
Outdoor ser han også som et muligt vækstområde på det nye Tendence, og så er planen at promovere messen som et stærkt brand inden for dining-sektoren.
Vi planlægger et område med arbejdstitlen Kitchen, men målet er at skabe et område med et miks af køkken og borddækningsprodukter, lyder det fra Philip Ferger, der videre siger:
Men generelt skal vi præsentere nyheder for de europæiske indkøbere til 2. halvdel af året omfattende bl.a. julen og med et blik videre på foråret for storindkøberne.
Om grunden, til at man nu rykker messen til juni, fortæller Philip Ferger, at messen er blevet mindre og mindre over de senere år, og at en messe slut august ikke længere matcher så godt med producenternes produktionscyklus. Og i forhold til Ambiente slår han fast, at hvor Ambiente er det store containerskib, der støt sejler derudad, vil Tendence være den lille speedbåd, der hurtigt kan omstille og tilpasse sig.
Næste Tendence holdes således i Frankfurt fra 24.-27. juni 2017.