Temu tromler ind på listen over de mest anvendte netbutikker i Danmark
Den kinesiske gigant er på rekordtid blevet den 3. mest benyttede netbutik i Danmark. Tyske Zalando topper stadig listen, hvor Matas indtager 2. pladsen.
Forventeligt og alligevel chokerende. Det er Niels Ralunds reaktion på, at kinesiske Temu ligger på 3. pladsen på Dansk Erhvervs nye liste over de mest benyttede netbutikker i Danmark i 2024.
”Vi vidste jo godt, at danskerne virkelig har taget Temu til sig, men det er alligevel chokerende at se, hvor hurtigt det er gået. Vi taler altså om en virksomhed, der end ikke var på listen i 2023, og nu er den nummer 3. Det er aldrig sket før.”
Årsagen til Temus vilde vækst er ifølge Dansk Erhvervs E-handelsdirektør, at den kinesiske gigant kombinerer lave priser med en voldsom og velsmurt marketingmaskine, der blandt andet har sat sig tungt på annoncemarkedet:
”Det lyder jo imponerende, men vi må ikke glemme, at Temu er hjulpet af, at de ikke skal leve op til samme regler, som deres danske og europæiske konkurrenter.”
Det er selvsagt unfair, og det bliver nødt til at blive ændret, uddyber Niels Ralund:
”Temus vækst rammer de danske virksomheder, og vi har allerede set eksempler på, at det har konsekvenser. Forhåbentligt kan listen være med til at understrege behovet for fair konkurrence.”
Forventet vækst i udlandet
Behovet for fair konkurrence og ens regler bliver ikke mindre af, at danskerne forventer at handle mere i udenlandske netbutikker i 2025. Det fremgår af Dansk Erhvervs E-handelsanalyse:
”Det vil være skidt for de danske virksomheder, og derfor kæmper vi for, at politikerne får indført fair konkurrence,” siger Niels Ralund.
Zalando er størst
Traditionen tro, er det Zalando, der topper listen. Den tyske gigant har dog mistet lidt momentum, hvilket kan hænge sammen med, at kinesiske Shein også er blevet populær hos de danske forbrugere.
Danske Matas har omvendt fremgang og snupper 2. pladsen. Det vækker anerkendelse hos Niels Ralund:
”Det er flere års hårdt og dedikeret arbejde for at skabe gode digitale løsninger, som Matas høster frugterne af. Det er virkelig stærkt arbejde og med deres nye, store lager på plads, så tror jeg, at de kan blive endnu større.”