TECH EDEN: Maison-trenden for 2024
Kan bæredygtighed gå hånd i hånd med innovation og design? Det spørgsmål stiller Maison&Objet med sit trendtema TECH EDEN, når der holdes 30 års jubilæumsmesse fra 18.-22, januar 2024. Med temaet TECH EDEN tager Maison&Objet de besøgende med på en rejse til en fortryllet fremtid, hvor teknologi og natur eksisterer i harmoni.
30 års franskinspireret ekspertise inden for boligindretning, design og livsstilsindustrien fejres, når Maison&Objet kan holde jubilæumsmesse i januar. Temaet for jubilæumsmessen er TECH EDEN, der leger med kontrasten mellem det teknologiske og det bæredygtige, og netop denne antitese vil blive udforsket på Paris-messen, i byens showrooms og på M.O.M-markedspladsen.
I forlængelse af sidste års tema "ENJOY!", formidler TECH EDEN en drømmeagtig optimisme igennem form og farve, denne gang med fokus på en futuristisk tilgang og en ny verden af velvære.
"Maison&Objet er mere opmærksom end nogensinde på sine kunder og deres behov, og vi positionerer os i hjertet af branchens udfordringer nu og i fremtiden ved at forbinde kreativitet, innovation og miljøansvar. Vores ambition er at illustrere alle de muligheder, der er tilgængelige for boligindretnings-, design- og livsstilssektoren, og aktivt støtte dens udvikling. Det afspejles i kvaliteten af programmet for den kommende messe: Årets Designers innovative projekt, udviklingen af en What's New?, der giver konkrete svar på udfordringerne i detailhandlen, og Hospitality Lab, der repræsenterer en unik fremadrettet vision", lyder det fra Melanie Leroy, adm. direktør for Maison&Objet.
Maison&Objets 2024-tema "TECH EDEN" er udviklet i samarbejde med det kreative trendbureau Peclers Paris, der ser det som en mulighed for at "fremhæve udviklingen i forholdet mellem videnskab og natur og projicere det ind i en bæredygtig og ønskelig fremtid".
Peclers søger at bringe substans og poesi til begrebet fremskridt og præsenterer et progressivt koncept beriget af scenografiske fortolkninger, til tider beroligende, til tider energigivende - altid inspirerende. Den fortælling, der forener en futuristisk utopi med nye virkeligheder, vil indgå i messens aktiviteter, der omfatter alle sektorer inden for indretning og design, kunst og kunsthåndværk, detailhandel, indretning og gæstfrihed.
Gennem fordybende oplevelser inviterer TECH EDEN fagfolk til at genoverveje rumligt design og layout, forstærket af teknologisk innovation og anvende innovative æstetiske og miljømæssige tilgange.
Science fiction er gået ind i en ny æra. Det handler ikke længere om en rejse gennem rum og tid prisgivet mystiske udlændinge som filmet af Stanley Kubrick som i hans kultfilm 2001: A Space Odyssey (1968).
”Men som i James Camerons seneste episke Avatar 2 (2022) fordyber vi os i et fantastisk naturmiljø, udforsker Thomas Cailleys Animal Kingdom (2023) og ideen om mutation i en verden af halvt menneske, halvt dyrehybrider, der symboliserer dybtgående kulturelle og samfundsmæssige forandringer, alt sammen forstærket af en poetisk og følelsesmæssig fortælling”, lyder det.
Den nye generations ser ikke fremtiden som en fortælling om at genvinde rummet, men snarere om et oprindeligt paradis og en tilbagevenden til en vild eksistens ophøjet af videnskabelige fremskridt. Og samfundsmæssige kriser og spændinger forstærker vores behov for at føle os godt tilpas i vores eget hjem.
Softtech som en driver for well-being
Once Upon a Dream var et område designet af Mathieu Lehanneur til genåbningen af Hôtel de Marc på messen i september 2023. For at tilskynde til mere genoprettende søvn er princippet i dette ideelle rum baseret på kunstig og programmerbar styring af naturlige dag/nat-cyklusser. Maison&Objet afspejlede denne søgen efter velvære derhjemme, på kontoret, hotelværelse, selv i spaen - og lancerede sin nye ''Well-Being & Beauty''-sektor med et udvalg, der forener feel-good-ritualer og bløde teknologiske innovationer for at skabe en kokonlignende følelse derhjemme.
Teknofile opdagelsesrejsende på jagt efter utopia
Fremskridt inden for digital teknologi, smartphones og tablets med stadig flere funktioner, 3D-printprocesser, den eksponentielle vækst i AI (kunstig intelligens) og adskillige forbundne og stadig mere intuitive objekter understøtter også servicedesign og
mobilitet, hvilket styrker denne søgen efter velvære.
"Vi er i gang med en fusion mellem vores naturlige miljø og teknologien. Denne nye naturlige epoke er skabt af ubalancer forårsaget af misbrug af teknologi og hensynsløs brug af planetens ressourcer, og det skal justeres. Det er igennem fysik, videnskabelige tilgange og de rigtige teknologier, at designere vil være i stand til at udvikle bæredygtige og afbalancerede løsninger. I en tid med kunstig intelligens, hvor mange objekter kan designes og produceres automatisk, er det eneste spørgsmål, hvordan vi ønsker at bebo denne verden ...", siger Jean-Louis Frechin, direktør og grundlægger af NoDesign.net, samt forfatter, lærer ved École Camondo i Paris og specialist i digitalt design og innovation.
"Følsomme opdagelsesrejsende omfavner teknologiske fremskridt og bruger dem til at udvikle en forstærket, skræddersyet form for hverdag med det formål at skabe et beroligende, drømmeagtigt miljø", forklarer Brune Ouakrat, strategisk planlægger og fremtidsforsker, og Charlotte Cazals, designer og trendforsker hos Peclers Paris.
Og de siger videre:
”Vi lever i en hyperforbundet, digitaliseret og fysisk verden, hvor virkelighed og fiktion mødes, hvor vi går virtuelle ture og anvender 3D augmented reality-briller, samtidig med at vi er interesserede i aromaterapi og lysterapi og i at stimulere alle fem menneskelige sanser”.
Restauranter designes med indbydende "hjemlig" indretning, mens Savoy Palace's Laurea Spa tilbyder total fordybelse i grønne områder, i en efterligning af Madeiras legendariske skov. Morgendagens forbrugere søger mere kvalitative oplevelser, men med stort udviklingspotentiale og en resolut miljøansvarlig dimension, som det 3Dprintede hotelprojekt, El Cosmico i Texas, designet i samarbejde med BIG, ICON og Liz Lambert.
TECH EDEN på messen
TECH EDEN vil kunne opleves flere forskellige steder på messen hvor man vil se den futuristiske æstetik og teknologiske fremskridt samt den blide tilgang og appetit på en tilbagevenden til det naturlige blive forenet på nye måder.
Detailhandelen, set gennem tre trends: "Whats new? – in retail”-området har udviklet sig til en ægte tænketank for omni-channel distributionssektoren. Her ses et udvalg af nye produkter, et program med workshops og konferencer, en café og et væld af merchandising-ideer. François Delclaux vil således præsentere et rum for sourcing, inspiration og udveksling i samarbejde med det globale designbureau BETC. Stedets scenografi har fået det blødeste design, hvor "tech" giver et diskret udtryk med omsluttende materialer, naturlige former og blide farver, der vil danne rammen om tre hovedtendenser: Bæredygtig minimalisme, ansvarlig brutalisme (genbrug og genanvendelse af materialer) og organisk fluiditet.
Hjemmet som en beroligende puppe: I en post-indespærringskontekst transformeres hjemmet i forhold til adfærden og konsekvenserne af fjernarbejde, open source-teknologi og e-handel. Den stærke nye tendens inden for interiør fortsætter: Den private bolig betragtes som et tilflugtssted, en beroligende kokon med et venligt, modulært design; Stuen bliver et kontor, mens badeværelset er en stue dedikeret til velvære.
På "Whats new? In Decor" trendrum vil Elisabeth Leriches fokusere på en frisk tilgang til indretning inspireret af temaet TECH EDEN og omsat til mønstre, tekstiler, installationer og fordybende indretning.
Hotel- og restaurationsbranchen: I hjertet af "Hospitality Lab" vil Peclers Paris skabe tre biofile, fordybende og fremtidsfokuserede ”escape pods”: Opvågning, aktiv og regenerativ. Hver af disse vil legemliggøre en af facetterne af en hospitality-sektor, der konstant udvikler sig og tilbyder nye tilgange til den gavnlige ”escape”-oplevelse: Caféen smelter ind i et velværerum, luksuriøse kurbade dukker op på hotelværelser og tilbyder multisensoriske oplevelser, og ventesteder som lufthavne eller togstationer muterer til sportshaller takket være de nyeste fordybende teknologier.
Om Maison&Objet
Siden 1994 har Maison&Objet (SAFI, et datterselskab af Ateliers d'Art de France og RX France) animeret og forenet det internationale samfund af dekoration, design og livsstil. Dens varemærke? Evnen til at provokere frugtbare internationale møder, for at fremskynde synligheden af de mærker, der deltager i sine shows eller dens digitale platform, men også et enestående instinkt til at fremme de tendenser, der får dekorationsplanetens hjerte til at slå.
- Maison&Objets mission er at afsløre talenter, tilbyde muligheder for online og offline udveksling og inspiration og lette udviklingen af virksomheder.
- Med to årlige messer for professionelle og Paris Design Week, der finder sted i september, er Maison&Objet et vigtigt branchebarometer.
- Online og året rundt siden 2016 giver MOM (Maison&Objet and More) købere og mærker mulighed for at udbygge deres netværk, lancere nye kollektioner eller skabe kontakter ud over fysiske møder.
- I 2023 implementerer Maison&Objet nye digitale tjenester, og MOM bliver en markedsplads. På sociale netværk har man et fællesskab på næsten to millioner fagfolk på Facebook, Instagram (+1M følgere), Twitter, LinkedIn, Xing, WeChat og nu TikTok.
- Maison&Objet står i spidsen for Paris Capitale de la Création-mærket og er en katalysator for positionering af Paris som en vigtig magnet for internationalt kreativt talent.