Sydkoreas nye generation af Rising Talents
Maison&Objet har denne gang valgt, at Rising Talent Awards går til seks unge, sydkoreanske designtalenter
I tråd med tendensen med 'hallyu', Koreas kulturelle 'bløde magt', er halvøen blevet hjemsted for mange etablerede internationale arkitekter, der arbejder i disse meget inspirerende omgivelser. Den nye generation af designere udforsker paradokserne mellem vestlige påvirkninger og rødderne til deres håndværksmæssige arv, innoverer med forfædres materialer og flytter grænserne mellem design og kunst - eller omvendt.
Til 2025-udgaven af Rising Talents Awards peger Maison&Objet sin kompasrose mod dette arnested for kreativ aktivitet. Dereen O'Sullivan, leder af Rising Talents Awards-programmet, forklarer: "De sprog, de væver, er præget af en selvsikker futurisme, raffineret originalitet og en genopfindelse af skulpturelle teknikker. Desuden er vores dagligdag drevet af denne gigant inden for industriel og teknologisk innovation. Endelig, selvom den koreanske kreative scene er anerkendt i dag, har vi stadig meget at opdage."
Som sædvanlig for priserne er alle modtagere under 35 år og har oprettet deres studie for mindre end fem år siden. Tilsammen repræsenterer de en æstetik, der er både moderne og respekterer den rige historie om de dynastier, der engang herskede over Det Gule Havs kyster.
Juryen samler etablerede talenter og eksperter fra hvert land. På den koreanske side får Jonghwan Baek, administrerende direktør for WGNB, vinder af IF Awards, FRAME Awards og Dezeen Awards, selskab af Youngshin Jang, kreativ direktør for Hyundai-stormagasinet og lektor ved Keimyung og Konkuk universiteter.
De får selskab af Jeongman Song, Global Business Director ved Korean Design Promotion Institute og tidligere forsker ved University of Washington, og Teo Yang, hvis luksusinteriør i Amsterdam, Berlin er i fokus for to Phaidon-bind og vandt prisen 2022-AD100 fra Architectural Digest.
Endelig talte Kang-Heui Cha, administrerende direktør for Seoul Design Foundation, om den stærke identitet i Rising Talents 2025-kohorten: "De opdager nye værdier og nedbryder grænserne mellem kunst og design."
I Frankrig beskriver Vincent Grégoire, direktør for Consumer Trends & Insights hos Nelly Rodi, udvalget som "eklektisk, men alligevel sammenhængende, hvilket afspejler energien i morgenroens land, som måske ikke er så rolig alligevel."
Stéphane Galerneau, præsident for Ateliers d'Art de France, som er ansvarlig for at udvælge vinderen af Rising Talent Award Craft, støtter også denne koreanske gruppe. Designere og billedhuggere af genstande, vævere af historier, eksperter i materialer – selv levende – de er kosmopolitiske, ambassadører for deres tid og for de æstetiske koder, der er specifikke for denne region i verden.
“De seks udvalgte unge skaber unikke designs med deres egen identitet og koncepter. Deres bæredygtige tankegang, deres nye måde at bruge en række forskellige materialer på og deres eksperimenterende ånd skiller sig virkelig ud; de går ud over æstetik”, lyder det fra Kang-Heui Cha.
Jonghwan Baek beskriver to af de nye Rising Talents således:
"Kuo Duo anvender en bred vifte af materialer og tager en karakteristisk, eksperimenterende tilgang i brug i hvert projekt. Ved at omfavne nye elementer sigter de mod at skabe produkter, der udfordrer traditionelle forestillinger om gennemførlighed og skubber grænserne for konventionelt design.
Niceworkshop fokuserer på at skabe objekter og rumlige designs, der legemliggør en følelse af dynamik. De omdefinerer møbler ud over blot funktionalitet og komfort og præsenterer dem som et redskab til fantasifuldt udtryk og kreativt engagement."
Stéphane Galerneau har set på Yeonghyes arbejde: "In Yeonghyes arbejde er både majestætisk og dybt fordybende. Hun eksperimenterer med forskellige tekstiler, såsom bomuld, fløjl og frotté, for at designe møbler som taburetter, bænke og skulpturer, både hængende og fritstående. Hver afrundet form, omhyggeligt udformet i hånden, demonstrerer en enestående beherskelse af unikt håndværk, samtidig med at den etablerer en intim forbindelse med beskueren."
Mens Vincent Grégiore beskriver Minjae Kims design: "Jeg blev rørt af Minjae Kims følsomme kreationer, og frem for alt af hans grænseoverskridende, ekspressionistiske tilgang, på grænsen af det praktiske og sammenhængende, næsten dysfunktionelle. Denne brutalistiske følelse, denne energi, denne uopsættelighed, denne spænding i hans værker, på randen af besættelse, synes
at kalde på os. Denne kompromisløse forpligtelse til radikal integritet udfordrer vores sikkerhed. Kultursammenstødet mellem Seoul og New York havde helt sikkert noget at gøre med det."
Youngshin Jang har også set nærmere på to af de nye talenter: "Woojai Lee forvandler hverdagsmaterialer til kunstværker, der udfordrer konventionelle perspektiver. Hans evne til at fremhæve materialers taktile kvaliteter skaber en sanseoplevelse, der afslører skønheden i det hverdagsagtige. Med en rig baggrund af udstillinger og internationale samarbejder skubber han grænserne for design og kunst.
Dahye Jeong væver omhyggeligt hestehår for at understrege håndværkets integritet og moderniserer enkelheden og delikatessen i koreansk tradition. Dette valg indfanger dybden af koreansk historie og kultur. Hans arbejde tager et nyt blik på værdien af håndværk med fleksibilitet, dristighed og menneskelighed."
Jeongman Son fremhæver Kuo Duo: "Kuo Duos tilgang er innovativ i sin udforskning af mulighederne for dristig konstruktion, der opretholder balancen mellem funktionalitet og enkelhed. Deres sprudlende eksperimenter med forskellige materialer, former og teknikker skubber grænserne for moderne design."
Og sidst har Teo Yang set nærmere på Minjae Kim og Sisan Lee.
"Minjae Kim og Sisan Lee er to nutidige designere, der har hentet inspiration fra skønheden i det koreanske landskab og naturen. Med hver deres særegne kreative fortolkning og vision deler de en fælles påskønnelse af naturelementerne. Hvis Sisan Lees skabelse er defineret af dens renhed, er Minjae Kims værker et godt eksempel på moderne ekspressionisme og avantgarde."