Svanemærket tildeler Svanemærket 2023 til Høie

“Årets vinder har markeret sig ved at fokusere på produktion af høj kvalitet, innovation og tidløst design, selv i et marked med stor konkurrence på prisen”, lyder det

Tonje Drevland, vicedirektør i Forbrugertilsynet, Inger Lise Blyverket, administrerende direktør i Forbrukerrådet, Frode Hansen, administrerende direktør i Mascot Høie, Cathrine Pia Lund, administrerende direktør i Svanemærket, Anne Grethe Henriksen, marketing- og kommunikationschef i Svanemærket. Foto: Høie

"Det er inspirerende at se, at et stærkt norsk brand som Høie lever op til strenge miljøkrav, har fokus på kvalitet, og kommunikerer det på en eksemplarisk måde til markedet. Det er med til at gøre det lettere for forbrugerne at træffe gode valg." Det sagde Cathrine Pia Lund, administrerende direktør i Svanemærket, da hun forleden overrakte Svaneprisen 2023 til Høie.

"Årets vinder har markeret sig ved at fokusere på produktion af høj kvalitet, innovation og tidløst design, selv i et marked med stor konkurrence på prisen. Det gør, at deres produkter holder i generationer. Ud over at kommunikere klart om deres miljøarbejde er de kreative og innovative i deres markedsføring. På den måde når de også ud til nye og yngre målgrupper, f.eks. på sociale medier og i samarbejde med influencers.”

Juryen bemærker også, at prismodtageren lægger stor vægt på, at deres produkter er Svanemærkede, og vigtigheden af dette. Annoncer, indhold på sociale medier og andet markedsføringsmateriale har et fantastisk visuelt udtryk. Den høje kvalitet af markedsføringen gælder, uanset om den kommunikeres til private eller professionelle kunder. 

”Tekstilindustrien har et presserende behov for omstrukturering. Derfor er det særligt imponerende, at en norsk producent med en tradition sætter kvalitet og bæredygtighed først, så kunderne kan sove godt om natten, med lidt bedre samvittighed." 

"Det vigtigste Høie gør er at lave kvalitetsprodukter, der holder længe. Vi er naturligvis optaget af at producere sikre produkter med mindst mulig miljøpåvirkning og bruge relevante certificeringer til at dokumentere dette. Svanemærket er meget velkendt og har en høj grad af tillid blandt forbrugerne, og giver tryghed i forhold til bæredygtighed på et bredt område, hele vejen fra produktion af råvarer til det færdige produkt. Vi tror på, at Svanemærket gør det lettere for forbrugere, der ønsker at træffe mere bæredygtige valg," siger Frode B. Hansen, administrerende direktør i Mascot Høie AS. 

Flere og flere ønsker at have så lidt påvirkning af miljøet som muligt, og mange er villige til at gøre endnu mere for at passe på naturen. Samtidig opfattes det som meget krævende at opnå i praksis. Blandt andet fordi det er svært at orientere sig i et virvar af mere eller mindre dokumenterede miljøpåstande. Derfor er der et stort potentiale i at øge synligheden og tilgængeligheden af Svanemærket og dermed gøre det lettere for forbrugere og professionelle indkøbere at træffe de bedste klima- og miljøvalg. 

I mere end 170 år har Høie sat sit præg på skandinaviske hjem. Kombinationen af den højeste kvalitet, godt design og en innovativ attitude har gjort Høie til et af Norges mest anerkendte mærker inden for sengetøj, dyner, puder og plaider. 

Høie er meget bevidst om, at kloden og tekstilindustrien står over for store udfordringer, hvor både virksomheder og forbrugere skal tage et fælles ansvar for vores planet. 

"Der skal meget til for at få Svanemærket. At vinde denne pris er en stor anerkendelse af det arbejde, der udføres i virksomheden, især inden for produktudvikling og markedskommunikation. Vi er stolte af at have svanemærkede produkter i vores sortiment, og vi vil gerne vise det frem. Når dynen, puden eller sengetøjet fra Høie er svanemærket, behøver kunden ikke at tjekke, hvordan produktet er produceret, og hvor stor miljøpåvirkning det repræsenterer," slutter Frode B. Hansen, administrerende direktør i Mascot Høie AS. 

Svanemærket 

Som Nordens officielle miljømærke stiller Svanemærket strenge miljøkrav til hele produktets livscyklus. Kun varer og tjenester, der lever op til ambitiøse krav til klima, kemikalier, biodiversitet og cirkulær økonomi, certificeres. 

Høie Høie er den første i verden til at tilbyde svanemærkede produkter på fiberdyner og puder. Lokal produktion i Brekstad i Trøndelag giver nærhed til markedet og reducerer også miljøbelastningen i form af skibsfart. Udover dyner og puder i fiber og dun har Høie også svanemærket sengetøj og pyjamas.

Stockholm Furniture Fair

Sponseret

Stockholm Furniture Fair 2025 fremhæver fremtidens konstruktion og hænderne bag håndværket

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

04.02.2025Designbase.dk

SMVdanmark: Ny EU-strategi varsler opgør med bureaukrati

04.02.2025Designbase.dk

Nu skal vi have Svanemærkede events

03.02.2025Designbase.dk

Hårdere straffe til butikstyve fra i morgen

31.01.2025Designbase.dk

Rekordhøje konkurstal i Sverige – men danskerne kan juble

27.01.2025Designbase.dk

Skift de sorte affaldssække ud med klare

27.01.2025Designbase.dk

Er din virksomhed omfattet af de nye regler om producentansvar?

21.01.2025Xilium

Sponseret

Producentansvar for emballage: Xilium gør processen simpel

15.01.2025Designbase.dk

Alt for få SMV’er har en plan

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dimex
Messe
Creativeworld Trends 2025: Gåture fuld af inspiration

Kreativitetens hjerte slår i Frankfurt: Creativeworld er ikke kun verdens førende messe for kreative og gør-det-selv-produkter, men også en platform for fantasifulde og overraskende nye trends. De tre nye trendverdener "LET'S TAKE A WALK... in the city", "LET'S TAKE A WALK... in the garden" og "LET'S TAKE A WALK... in the forest" giver ren inspiration og vil give udstillere og besøgende et overblik live fra 7. til 10. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, fællesfølelse og optimisme

Kreativt design, naturlige materialer og farver tæt på naturen: De vejledende temaer ansvar, fællesfølelse og optimisme definerer Christmasworld Trends 25+. Forhandlere inviteres til at opdage disse fra 7. til 11. februar 2025 på Christmasworld.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Creativeworld News

Hold dig opdateret og gå ikke glip af nogen nyheder. Vores nyhedsbrev giver dig den seneste information og praktiske tips til dit besøg på messen.

Dato

07.02.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Dimex
Messe
Christmasworld – En for alle årstider

Som den førende internationale messe for årstidens dekorationer og festdekorationer åbner Christmasworld op for effektive designmuligheder for at overraske kunderne. For nye synergier, der giver merværdi.

Dato

07.02.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Copyright 2023