Stockholm Furniture & Light Fair fremviser Skandinavisk design med bravur
Stockholm Furniture & Light Fair fortsætter sin vækst og er godt på vej til at blive Nordens førende designmesse, især når fokus er rettet mod Skandinavisk design. Antallet af danske udstillere synes også kun at gå i én retning, så trods udsigten til kulde, sne og köttbullar drager branchen gerne mod den svenske hovedstad i februar måned.
Stockholm Furniture & Light Fair blev i år besøgt af gæster fra 100 lande. Det er rekordstort, da det de to foregående år har været henholdsvis 80 og 60 lande. Tilsammen med en fremgang på 31 % af internationale besøgende er messens position som det førende mødested for skandinavisk design endnu mere styrket.
Det er fantastisk, at vi stadig vokser på den internationale designarena. Vi oplever, at interessen for messen og skandinavisk design stiger og fremfor alt spreder sig udover Europas grænser til USA, Kina og Japan, fortæller Cecilia Nyberg, der er projektchef for Stockholm Furniture & Light Fair og Stockholm Design Week.
Messen bød denne gang på mange spændende indslag og aktiviteter. I Victoriahallen, hvor Greenhouse plejer at være placeret, havde den italienske designer Luca Nichetto i samarbejde med kokken Lina Ahlin skabt en fantastisk Designbar under navnet Ratatouille. Her blev en restaurant kombineret med scenen for Stockholm Design & Architecture Talks og dannede dermed rammen om en spændende og livlig arena for uformelle snakke, møder og måltider.
Årets Guest of Honour var den legendariske designer Paola Navone, der har mere end 30 års erfaring i branchen. Hun havde skabt en udstilling i forhallen under navnet Tham Ma Da (ord fra Thai, der betyder almindelig eller hverdagsagtig), og i udstillingen blev hverdagsgenstande transformeret og ophøjet til special objekter.
Greenhouse, der er området for unge designere, skoler og studerende var denne gang rykket til Hal C og havde dermed fået mere plads og højere til loftet. Det klædte både området og resten af hallen. I midten af området var en café og en udstilling, Prologue skabt af designeren Nick Ross med udvalgte produkter fra tidligere Greenhouse udstillere, heriblandt Afteroom Chair designet af Afteroom for Menu og GamFratesis Beetle Chair for Gubi.
Dansk design lyser op i Stockholm
Der er ingen tvivl om, at dansk design fylder en væsentlig del i det skandinaviske designlandskab og med markeringen af nogle bemærkelsesværdige nye brands, der blev lanceret på messen samt en masse lækre nyheder, fra de brands vi kender, var repræsentationen af danskere både som udstillere og besøgende imponerende.
Mere end 110 danske virksomheder og udstillere havde taget turen til Stockholm og imponerede med flotte, store stande. Også helt nye brands som Møbel Copenhagen, Nuura og Warm Nordic var med og præsenterede deres nye brands og kollektioner.
Det helt nye belysningsbrand Nuura blev lanceret og præsenterede på messen fire flotte kollektioner med udgangspunkt i lysekroner inspireret af det nordiske lys, og de fik en utrolig god modtagelse fra både branchen, de besøgende og den internationale presse:
Vi havde en rigtig god messe på Stockholm Furniture & Light Fair, hvor vi lancerede Nuura den 6. februar. Efter lang tids forberedelser er vi meget taknemmelige for den positive feedback fra presse, indkøbere og øvrige gæster på vores stand og for vores fire kollektioner. Stockholms-messen har vist sig at være det helt rigtige sted at lancere Nuura messen har nemlig nordisk DNA og favner globalt, fortæller Sofie Refer, CEO & Co-owner af Nuura.
Et andet dansk brand, der i løbet af den svenske designuge var på alles læber, var Warm Nordic, der allerede i ugerne op til havde teaset for, hvad der må siges kun at være en brøkdel af deres kollektion med præsentation af bl.a. Fried Egg stolen designet af Hans Olsen. Brandet stod på messen med en flot stand og præsenterede møbler, lamper og accessories fra den imponerende kollektion, der med over 500 varenumre er klar til salg online fra den 22. marts.
Vi er overvældede af den flotte modtagelse og store interesse, vi blev mødt med på messen i Stockholm. Generelt var det meget positivt at mærke, at vores besøgende kvitterede for de værdier og stemninger, som vi synes kendetegner Warm Nordic. Derudover fik vi superpositiv feedback på de enkelte designs og kollektionen som helhed. Alt i alt kunne vi ikke få en bedre modtagelse, og vi glæder os til at komme rigtigt i gang, fortæller Lars Østergaard Olsen, direktør i Warm Nordic.
Sammenslutningen danishdesign MAKERS havde i området Design Studio Area for nye, men etablerede designere lavet en udstilling under titlen A Tribute to everyday life. Med inspiration fra Dan Turells digt Hyldest til hverdagen havde 22 designere kreeret designprodukter, der på egen vis hylder det simple og naturlige ved hverdagens rutiner.
Byen bakker op
Messen blev i år suppleret af et ret imponerende Design Week program, der henover de seneste år har vokset sig større, og som sikrer, at man som besøgende eller beboer i Stockholm også kan tage del i den årlige designbegivenhed. Særligt interessant var et nyåbnet museum i et gammelt pakhus på frihavnen, Möbel Design Museum. Museet er baseret på en privat samling af mere end 700 møbler fra 250 internationale designere samlet gennem fire årtier af det svenske designpar Kersti Sandin og Lars Bülow. Formålet med at åbne dørene for deres imponerende samling er især at tilbyde arkitekt- og designstuderende et indgående kendskab til den skandinaviske møbelhistorie meget sympatisk.
I år har vi også arbejdet ekstra med Stockholm Design Week, både for at supplere med indhold til messebesøget og for at styrke Stockholm som en designdestination. Ugen bød på mere end 200 events, heriblandt vores egen installation The Light House i Kungsträdgården, fortæller projektchef Cecilia Nyberg og afslutter med:
Vi er virkelig glade for de mange positive tilkendegivelser, vi har fået fra både nationale og internationale besøgende. Mange har fremhævet messens fortsatte høje kvalitet og den åbne og tilgængelige atmosfære.
Næste udgave af Stockholm Furniture & Light Fair er d. 5.-9. februar 2019.