Skal din virksomhed være cirkulær?
Rigtig mange af designbranchens virksomheder vil gerne være mere cirkulære, men hvordan får man indført en cirkulær forretningsmodel, og hvor begynder man rejsen? Det har vi talt med Frank Engelbrecht, projektleder cirkulær økonomi, Tekstilsymbiose Herning & bæredygtig livsstil om, og han mener faktisk ikke er så uoverskueligt at gå i gang med arbejdet med den cirkulære økonomi, som det umiddelbart kan forekomme. ”Det er jo bl.a. det, vi er sat i verden for at hjælpe med”.
Cirkulær økonomi er på alles læber. Rigtig mange virksomheder vil det rigtig gerne, og når man ser bare lidt fremad, vil der fra 2025 være EU-krav, som de danske virksomheder skal leve op til inden for netop det område. Det kan dog godt være lidt uoverskueligt at gå i gang med for mange. Og som man dykker ned i området, opstår der flere spørgsmål, end man får svar. Men Frank Engelbrecht, projektleder cirkulær økonomi, Tekstilsymbiose Herning & bæredygtig livsstil slår fast, at det faktisk ikke er så uoverskueligt at gå i gang med arbejdet med den cirkulære økonomi, som det kan forekomme.
”Det handler langt hen ad vejen om at mindske overproduktion og overforbrug. Og så vil mange jo sige: men producerer vi ikke, hvad skal vi så tjene penge på? Men begynd i det små; se på et enkelt produkt ad gangen og vælg fokus som f.eks. CO2-aftryk; kan der produceres mere hensigtsmæssigt, kan produkterne fremstilles af monomaterialer, eller kan de skilles ad, både så materialerne kan affaldssorteres, og så det kan det pakkes mere hensigtsmæssigt i forhold til transport”, forklarer Frank Engelbrecht, og han slår fast, at Lifestyle & Design Cluster, der ligger under Erhvervsstyrelsen, netop er sat i verden for at hjælpe små- og mellemstore danske virksomheder med at komme videre ad den cirkulære vej.
”Vi er en national brobygger og facilitator, når det handler om cirkulær økonomi, med klynger inden for danske spydspidserhverv som mode- interiør- og møbelindustrien med fokus på design
Han ser Lifestyle & Design Cluster som en brobygger, der samler designskolerne, virksomhederne og myndighederne; staten og kommunerne i netværk, hvor man kan mødes i netværk og forløb med en faglig agenda.
”Vi er med andre ord projektorganisatorer, der sørger for, at SMV’erne kan deltage i events og forløb omkring cirkulær økonomi”.
Men Frank Engelbrecht slår også fast, at der ikke er noget quickfix. ”Men man kan skabe sig et roadmap. Endemålet er der, man drømmer om at nå hen. Men så må man gå lidt tilbage og se på, hvad man så kan gøre, for at nå derhen, hvor man gerne vil være”.
Ifølge Frank handler det naturligvis om de materialer, der anvendes. ”Men det er ikke det hele. Skal en virksomhed have en cirkulær forretningsmodel, handler det om mange ting, bl.a. kan man sælge services, for måske kan du lease dine produkter til kunderne frem for at skulle sælge dem, og kan kunderne levere produkterne retur til genbrug eller recycling, så der kan skabes nye produkter af de gamle?”
Og så skal der skabes produkter, der kan skilles ad, genbruges recycles og affaldssorteres. ”Vi skal selvfølgelig ikke tilbage til jordhulerne, men vi skal tænke nyt. Vi skal i højere grad tænke i monomaterialer, der netop kan adskilles og genbruges, ligesom man som virksomhed kan tænke i reparation, upcycling og redesign”.
”Vi nudger og opfordrer til, at man ser på at indarbejde reparation af alt det, der er reparationsværdigt, og dermed også på kvaliteten af produkterne, for er kvaliteten ikke til det, kan det ikke betale sig at reparere. Upcycling og recycling er også muligheder, man bør kigge ind i i sin virksomhed”, siger Frank Engelbrecht, der fortæller, at man hos Lifestyle & Design Cluster arbejder med hele øko-systemet, og han slår også fast, at det gør en forskel. ”Men tillid og åbenhed er også vigtige elementer i den nye tankegang omkring cirkulær økonomi og samarbejder på tværs”.
Nå cirkularitet med digitalisering
Et af midlerne til at opnå mere cirkularitet i virksomheden, er en øget digitalisering. Det kan være blockchain, virtuelle universer og digitale showrooms, så kunderne ikke nødvendigvis behøver at transportere sig til det fysiske showroom.
Frank Engelbrecht er af den klare opfattelse, at rigtige mange virksomheder inden for designverdenen enten er grønne og gerne vil være endnu mere grønne, eller er sorte og gerne vil være grønne, og han slår fast, at der ikke er noget rationale i at vente.
”EU har vedtaget, at bl.a. livsstilbranchen skal være betydeligt grønnere fra 2025. det gælder produktion, materialer, der fremover skal kunne indgå i en cirkulær kæde og produktansvar i forhold til emballage. Så jo hurtigere man kommer i gang, jo mere kontrolleret kan overgangen blive – og der er ingen vej uden om”, siger Frank Engelbrecht, der samtidig understreger, at tilgangen må være: Hvad der er godt for verden, er godt for virksomheden.
Et af de midler, virksomhederne kan bruge, for at komme i gang med den grønne omstilling, er Klimakompasset på www.klimakompasset.dk, hvor man kan beregne virksomhedens CO2-aftryk.
Et man ikke i nærheden af København, Århus eller Herning, hvor Lifestyle & Design Cluster holder til, fortæller Frank Engelbrecht slutteligt, at man også kan tage kontakt til sit lokale erhvervshus, der også kan hjælpe virksomheden videre i processen.