Skal din virksomhed være cirkulær?

Rigtig mange af designbranchens virksomheder vil gerne være mere cirkulære, men hvordan får man indført en cirkulær forretningsmodel, og hvor begynder man rejsen? Det har vi talt med Frank Engelbrecht, projektleder cirkulær økonomi, Tekstilsymbiose Herning & bæredygtig livsstil om, og han mener faktisk ikke er så uoverskueligt at gå i gang med arbejdet med den cirkulære økonomi, som det umiddelbart kan forekomme. ”Det er jo bl.a. det, vi er sat i verden for at hjælpe med”.

Foto: 123RF.com

Cirkulær økonomi er på alles læber. Rigtig mange virksomheder vil det rigtig gerne, og når man ser bare lidt fremad, vil der fra 2025 være EU-krav, som de danske virksomheder skal leve op til inden for netop det område. Det kan dog godt være lidt uoverskueligt at gå i gang med for mange. Og som man dykker ned i området, opstår der flere spørgsmål, end man får svar. Men Frank Engelbrecht, projektleder cirkulær økonomi, Tekstilsymbiose Herning & bæredygtig livsstil slår fast, at det faktisk ikke er så uoverskueligt at gå i gang med arbejdet med den cirkulære økonomi, som det kan forekomme.

”Det handler langt hen ad vejen om at mindske overproduktion og overforbrug. Og så vil mange jo sige: men producerer vi ikke, hvad skal vi så tjene penge på? Men begynd i det små; se på et enkelt produkt ad gangen og vælg fokus som f.eks. CO2-aftryk; kan der produceres mere hensigtsmæssigt, kan produkterne fremstilles af monomaterialer, eller kan de skilles ad, både så materialerne kan affaldssorteres, og så det kan det pakkes mere hensigtsmæssigt i forhold til transport”, forklarer Frank Engelbrecht, og han slår fast, at Lifestyle & Design Cluster, der ligger under Erhvervsstyrelsen, netop er sat i verden for at hjælpe små- og mellemstore danske virksomheder med at komme videre ad den cirkulære vej.

Frank Engelbrecht. Foto: Frank Engelbrecht

”Vi er en national brobygger og facilitator, når det handler om cirkulær økonomi, med klynger inden for danske spydspidserhverv som mode- interiør- og møbelindustrien med fokus på design

Han ser Lifestyle & Design Cluster som en brobygger, der samler designskolerne, virksomhederne og myndighederne; staten og kommunerne i netværk, hvor man kan mødes i netværk og forløb med en faglig agenda.

”Vi er med andre ord projektorganisatorer, der sørger for, at SMV’erne kan deltage i events og forløb omkring cirkulær økonomi”.

Men Frank Engelbrecht slår også fast, at der ikke er noget quickfix. ”Men man kan skabe sig et roadmap. Endemålet er der, man drømmer om at nå hen. Men så må man gå lidt tilbage og se på, hvad man så kan gøre, for at nå derhen, hvor man gerne vil være”.

Ifølge Frank handler det naturligvis om de materialer, der anvendes. ”Men det er ikke det hele. Skal en virksomhed have en cirkulær forretningsmodel, handler det om mange ting, bl.a. kan man sælge services, for måske kan du lease dine produkter til kunderne frem for at skulle sælge dem, og kan kunderne levere produkterne retur til genbrug eller recycling, så der kan skabes nye produkter af de gamle?”

Og så skal der skabes produkter, der kan skilles ad, genbruges recycles og affaldssorteres. ”Vi skal selvfølgelig ikke tilbage til jordhulerne, men vi skal tænke nyt. Vi skal i højere grad tænke i monomaterialer, der netop kan adskilles og genbruges, ligesom man som virksomhed kan tænke i reparation, upcycling og redesign”.

”Vi nudger og opfordrer til, at man ser på at indarbejde reparation af alt det, der er reparationsværdigt, og dermed også på kvaliteten af produkterne, for er kvaliteten ikke til det, kan det ikke betale sig at reparere. Upcycling og recycling er også muligheder, man bør kigge ind i i sin virksomhed”, siger Frank Engelbrecht, der fortæller, at man hos Lifestyle & Design Cluster arbejder med hele øko-systemet, og han slår også fast, at det gør en forskel. ”Men tillid og åbenhed er også vigtige elementer i den nye tankegang omkring cirkulær økonomi og samarbejder på tværs”.

Fra Formland Cirkular Days, som bl.a. Lifestyle & Design Cluster stod bag.. Foto: Tony Brøchner/MCH

Nå cirkularitet med digitalisering

Et af midlerne til at opnå mere cirkularitet i virksomheden, er en øget digitalisering. Det kan være blockchain, virtuelle universer og digitale showrooms, så kunderne ikke nødvendigvis behøver at transportere sig til det fysiske showroom.

Frank Engelbrecht er af den klare opfattelse, at rigtige mange virksomheder inden for designverdenen enten er grønne og gerne vil være endnu mere grønne, eller er sorte og gerne vil være grønne, og han slår fast, at der ikke er noget rationale i at vente.

”EU har vedtaget, at bl.a. livsstilbranchen skal være betydeligt grønnere fra 2025. det gælder produktion, materialer, der fremover skal kunne indgå i en cirkulær kæde og produktansvar i forhold til emballage. Så jo hurtigere man kommer i gang, jo mere kontrolleret kan overgangen blive – og der er ingen vej uden om”, siger Frank Engelbrecht, der samtidig understreger, at tilgangen må være: Hvad der er godt for verden, er godt for virksomheden.

Et af de midler, virksomhederne kan bruge, for at komme i gang med den grønne omstilling, er Klimakompasset på www.klimakompasset.dk, hvor man kan beregne virksomhedens CO2-aftryk. 

Et man ikke i nærheden af København, Århus eller Herning, hvor Lifestyle & Design Cluster holder til, fortæller Frank Engelbrecht slutteligt, at man også kan tage kontakt til sit lokale erhvervshus, der også kan hjælpe virksomheden videre i processen.

Stockholm Furniture Fair

Sponseret

Stockholm Furniture Fair 2025 fremhæver fremtidens konstruktion og hænderne bag håndværket

Formland

Sponseret

Speak Up!

Denne artikel er del af et tema:

Tema: En cirkulær designbranche

Mange af designbranches virksomheder vil gerne være mere cirkulære, men hvordan får man indført en cirkulær forretningsmodel, og hvor begynder man rejsen?

Der er en stigende interesse for bæredygtige materialer og ressourcer. Men det handler også om lokal produktion, om genbrug og genanvendelse og energibesparende teknologi.

 

Det har vi set på i dette tema, hvor Frank Engelbrecht, Lifestyle & Design Cluster fortæller, at det faktisk ikke er så uoverskueligt at gå i gang med arbejdet med den cirkulære økonomi. Og vi ser ind i den nye ”emballagelov”, der træder i kraft i 2025.

Relateret indhold

05.02.2025Designbase.dk

Temu tromler ind på listen over de mest anvendte netbutikker i Danmark

05.02.2025Designbase.dk

Danmark som epicenter for cirkulær produktion

04.02.2025Designbase.dk

SMVdanmark: Ny EU-strategi varsler opgør med bureaukrati

04.02.2025Designbase.dk

Nu skal vi have Svanemærkede events

03.02.2025Designbase.dk

Hårdere straffe til butikstyve fra i morgen

31.01.2025Designbase.dk

Rekordhøje konkurstal i Sverige – men danskerne kan juble

27.01.2025Designbase.dk

Skift de sorte affaldssække ud med klare

27.01.2025Designbase.dk

Er din virksomhed omfattet af de nye regler om producentansvar?

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dimex
Messe
Creativeworld Trends 2025: Gåture fuld af inspiration

Kreativitetens hjerte slår i Frankfurt: Creativeworld er ikke kun verdens førende messe for kreative og gør-det-selv-produkter, men også en platform for fantasifulde og overraskende nye trends. De tre nye trendverdener "LET'S TAKE A WALK... in the city", "LET'S TAKE A WALK... in the garden" og "LET'S TAKE A WALK... in the forest" giver ren inspiration og vil give udstillere og besøgende et overblik live fra 7. til 10. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, fællesfølelse og optimisme

Kreativt design, naturlige materialer og farver tæt på naturen: De vejledende temaer ansvar, fællesfølelse og optimisme definerer Christmasworld Trends 25+. Forhandlere inviteres til at opdage disse fra 7. til 11. februar 2025 på Christmasworld.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Ambiente – Livsstilsbevægelsen

Det er aldrig det samme, der er altid noget nyt. Den førende internationale forbrugsvaremesse er en fantastisk oplevelse! Få et overblik over den globale markedsplads hos Ambiente ved at observere det dynamiske samspil mellem produkter og design, højdepunkter og begivenheder.

Dato

07.02.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Dimex
Messe
Creativeworld News

Hold dig opdateret og gå ikke glip af nogen nyheder. Vores nyhedsbrev giver dig den seneste information og praktiske tips til dit besøg på messen.

Dato

07.02.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Copyright 2023