Sørensen Læder modtager initiativpris for bæredygtig indsats
Sørensen Læder har netop modtaget Dansk Industris Initiativpris for deres kontinuerlige og strategiske arbejde med bæredygtighed og stillingtagen til FN’s Verdensmål.
Læder er et naturligt overskudsprodukt fra fødevareindustrien – så hvordan kan man upcycle det til at skabe værdi så længe som muligt? Det kan virksomheden Sørensen Læder måske have svaret på.
Med udsigten til et fremtidigt marked med øget kundebevidsthed om kvalitet og bæredygtighed, og større virksomhedsfokus på, at læderet skal fremstå i sin egen ret, har virksomheden nemlig foretaget en strategisk satsning, der tager udgangspunkt i flere af FN’s 17 verdensmål.
Og det er af den grund, at virksomheden nu modtager DI Østjyllands Initiativpris 2021.
“Jeg er stolt af, at vi i Aarhus har virksomheder som Sørensen Læder, der tager ansvar og tør sætte høje krav. Ved at bruge verdensmålene aktivt i virksomhedens strategi er Sørensen Læder med til at fremtidssikre ikke bare sin egen forretning, men også den verden, de er en del af”, siger borgmester i Aarhus Kommune Jacob Bundsgaard, der uddelte prisen på virksomheden sammen med formand for DI Østjylland Anders Strange.
Mere konkret har Sørensen Læder blikket rettet mod tre af FN’s 17 verdensmål: Det 6., der omhandler rent vand og sanitet, mål 8, som drejer sig om anstændige jobs og økonomisk vækst samt det 12., der har ansvarligt forbrug og produktion som fokus.
Verdensmålene indgår i virksomhedens arbejde med læderet, der upcycles fra fødevareindustrien. Undervejs i processen handler det om at sikre rent vand, ansvarlig produktion og ekstra kvalitetskontrol. Og ikke mindst at kunne dokumentere indsatserne med konkrete tests og certificeringer på tværs af det samlede produktprogram.
På den måde gør andengenerationssøskendeparret Louise og Mads Sørensen, der driver Sørensen Læder, deres, for at læderet kommer på en eksklusiv rejse, inden det når forbrugeren.
“Sørensen Læder er et godt eksempel på en virksomhed, der forener god kvalitet og fokus på bæredygtighed. Alt sammen for at tilpasse sig et marked, der udvikler sig. Virksomheden kan tilmed bryste sig af at være en del af møblementet i både danske og internationale arkitektoniske ikoner – og det er ikke tilfældigt”, siger Anders Strange og fortsætter:
“Når virksomheden oveni dette er i stand til at skabe positive resultater, der både gavner forretningen og de ansatte og samtidig yder en aktiv klimaindsats, er det ekstra prisværdigt og fortjener ekstra ros”.
- HCL