Rosendahl Design Group styrket ud af turbulent år
Med markante forbedringer af toplinje og indtjening, forøget egenkapital samt forstærket likviditet og nedbragt varelager kom Rosendahl Design Group ikke bare sikkert, men styrket igennem et udfordrende år præget af corona.
I seneste regnskabsår opnåede Rosendahl Design Group inkl. datterselskaber i Norge og Sverige en organisk omsætningsvækst på brutto 24 mio. kr. trods kraftig påvirkning fra kurstab på især den norske krone som følge af COVID-19.
En række strategiske tiltag herunder optimering af supply chain, forecasting samt øvrig procesoptimering nedbragte varelageret med 45 mio. kr. og medvirkede i 2020 til, at likviditeten i selskabet blev forbedret med 90 mio. kr.
Forbedringerne på tværs af Rosendahl Design Groups blev opnået på trods af, at corona-nedlukning på virksomhedens markeder i marts 2020 fra den ene dag til den anden medførte 30-40 procent omsætningsnedgang.
Efter en hård start på 2020 vendte salget gradvist tilbage i løbet af sommeren hjulpet på vej af generelt positive markedstendenser og gunstigt forbrug i forbindelse med projekter i hjemmet, staycation og generel opgradering af design til bord og hjem.
Oprindeligt var det planlagt at påbegynde en transformation af Rosendahl Design Group tidligt i 2020. Men før denne kunne igangsættes, lukkede samfundet ned, og virksomheden måtte iværksætte krisestyring med likviditetssikring, omkostningstilpasning og sikring af basale leverancer, hvorefter virksomheden gik i recovery-mode og planlægning af det vigtige 2. halvår.
Den positive udvikling sidste år er fortsat ind i 2021 trods fortsat af nedlukning af Danmark og virksomhedens retail-kanal.
- HCL