Rosendahl Design Group køber Lyngby Porcelæn

For anden gang på 7 måneder er Danmarks største designhus på opkøbsjagt. Familievirksomheden bag Rosendahl, Holmegaard og Kay Bojesen føjer nu Lyngby Porcelæn til porteføljen for et tocifret millionbeløb.

Efter 43 år genopstod Lyngby Porcelæn i 2012. Nu køber Rosendahl Design Group det der engang var en af Danmarks største porcelænsfabrikker og virksomheden bag den ikoniske Lyngbyvase for et tocifret millionbeløb.

”Vi ser et stort potentiale i Lyngby Porcelæn, der går rigtig godt i spænd med vores ambition og strategi om at genopdage danske designklassikere. Lyngbyvasen er et godt eksempel på sådan en genopdagelse. Men én ting er selvfølgelig Lyngbyvasen, som de fleste kender. Noget helt andet er de andre ikoniske design, der bare ligger og venter på at blive relanceret. Det er i virkeligheden derfor vi køber Lyngby Porcelæn, og vi glæder os til at dele endnu flere af deres smukke porcelænsdesign med vores kunder,” siger Henrik Rosendahl, CEO i Rosendahl Design Group.

300.000 vaser på fire år
Den ikoniske Lyngbyvase har indtil videre været synonym med Lyngby Porcelæn og er på bare fire år blevet solgt i mere end 300.000 eksemplarer i Danmark og udlandet. Faktisk har efterspørgslen i flere perioder været så stor, at produktionen ikke har kunnet følge med.

Læs også: Rosendahl er klar til at købe flere brands

”Vi har undervejs måttet sige nej til flere kunder, fordi vi simpelthen ikke har kunnet følge med.  Det, var tænkt som et sideprojekt til vores eksisterende brand Karakter, blev meget hurtigt så succesfuldt, at vi stort set måtte sætte alt andet på pause. Det glæder vi os nu til at genoptage, ” siger Christian Elving, grundlægger af Karakter.

”Vi var kommet til den beslutning, at tiden var inde til at finde nye stærke kræfter, der kunne løfte Lyngby Porcelæn til det næste niveau. Rosendahl Design Group deler vores kærlighed til klassisk design og har en imponerende succesrate med nogle af de største danske designskatte. Set med vores øjne er Rosendahl Design Group derfor den perfekte køber, ” siger Christian Elving.

Vil vokse de nære eksportmarkeder
Det er anden gang på 7 måneder, at designhuset bag mærker som Rosendahl, Holmegaard og Kay Bojesen køber op blandt de klassiske danske designvirksomheder. Dermed ejer familievirksomheden nu otte selvstændige brands, der tilsammen forventes at omsætte for lidt under en halv milliard kroner i 2016.

”Det går stærkt i øjeblikket, men det passer os godt. Vi har store vækstambitioner og set i et forretningsperspektiv, er vi for hjemmemarkedstunge med en meget stor del af vores salg i Danmark og Norge. Lyngby Porcelæns position som et designbrand ser vi som en af nøglerne til at vokse på de nære eksportmarkeder, fordi de eksisterende samarbejdsaftaler kan bane vejen for en række af vores andre designikoner og brands, ” siger Henrik Rosendahl.

Læs også: Vi tager Rosendahl ind i en ny tid

Rosendahl Design Group tæller i dag Rosendahl, Holmegaard, Kay Bojesen Denmark, Global, Arne Jacobsen, Bjørn Wiinblad Denmark, Juna og Lyngby Porcelæn. 

Relateret indhold

19.04.2024Designbase.dk

Virksomheder står alene med udfordrede lærlinge

19.04.2024Designbase.dk

Gratis klimarapportering er nu standard for store events i Bella Center

18.04.2024Designbase.dk

Ny ungdomsuddannelse kan skaffe flere unge til erhvervsuddannelserne

17.04.2024Designbase.dk

Engros- og detailhandlen lægger an til blød landing

17.04.2024Designbase.dk

Færre konkurser i Danmark, mens Sverige stadig er ramt

17.04.2024Designbase.dk

ESG skal være nemt for SMV’er

16.04.2024Witt

Sponseret

Witt A/S overtager distributionen af Aiper kabelfri poolrobotter i Norden

16.04.2024Designbase.dk

Nyt regnskab fra Bygma Gruppen:  Investeringer trods et udfordrende marked

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023