16.03.2017  |  Business  |  Branchenyt

Pensionister køber flest ting til bolig og have på nettet

Folk over 65 år bruger flest penge på bolig og have på nettet. Det viser en ny undersøgelse, som netbutikkernes interesseorganisation har lavet.

Børnefamilier handler mest på nettet, men det er folk i aldersgruppen 51-64 år, der lægger flest penge. De unge køber primært tøj, når de shopper online, mens folk over 65 år bruger flest penge på ting til hus og have. Det viser en ny undersøgelse, som Netbutikkernes interesseorganisation FDIH har lavet. Du kan se en detaljeret oversigt over gruppernes forbrug her.

- Oftest er børnene fløjet fra reden, og derfor er der lidt mere luft i budgettet hos de ældre, der er helt med på den digitale bølge. De har derfor både råd og evner til at købe alt fra rejser til dagligvarer på nettet, siger forbrugerøkonom hos Nordea, Ann Lehmann Erichsen i en pressemeddelse fra FDIH.

Størst råderum hos midaldrene

Faktisk står den midaldrene del af befolkningen for næsten en tredjedel (28 %) af det samlede danske netforbrug. Gruppen handler ind på nettet 3,56 gange om måneden, og de bruger 1097 kroner per køb. Det betyder også, at det er den gruppe, der har det højeste gennemsnitsforbrug.

Børnefamilierne handler mest ind om måneden, nemlig i snit fire gange. De handler dog for en en del mindre, nemlig 870 kroner per gang.

De unge, som umiddelbart betegnes som digitalt indfødte, står kun for en tiendedel af alle handler og samlet set for 7 procent af det samlede forbrug.

- Det økonomiske råderum hos ungdommen er mindre end hos mange af de andre grupper, og så har de nogle andre behov. Derfor bruger de penge på tøj, sko og streaming fremfor rejser, dagligvarer og hårde hvidevarer, siger Ann Lehmann Erichsen.

Mere fra Jeanette

Jeanette Dollerup Nørgaard

Se profil  

  Designbase.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere