Organisationer i fælles opråb mod bl.a. Temu

Dansk Erhverv er gået sammen med 58 andre organisationer om en fælles erklæring rettet til beslutningstagerne i EU. Budskabet er et opråb mod onlinemarkedspladser som Temu, der ikke er underlagt de samme krav som de europæiske virksomheder

Foto: 123RF.com

I en fælles erklæring til EU's beslutningstagere har i alt 58 europæiske organisationer lavet et fælles opråb mod onlinemarkedspladser som Temu og Shein. De danske underskrivere tæller blandt andet Dansk Erhverv, Forbrugerrådet Tænk og Danmarks Naturfredningsforening.

I erklæringen påpeges, at de internationale onlinemarkedspladser ikke er underlagt de samme krav til ansvar for produkterne, som traditionelle europæiske virksomheder, og det kan være farligt og skadeligt for forbrugerne og miljøet samtidig med at det ifølge erklæringen skaber urimelige konkurrenceforhold for virksomhederne i Danmark og Europa.

Hos Dansk Erhverv mener man, at virksomhederne finder huller i lovgivningen, som gør, at de ikke behøver at leve op til samme ansvar for produktsikkerhed, miljøstandard og grøn omstilling.

“Vi føler ikke, at der er blevet lyttet nok til den bekymring, så vi er meget tilfredse med, at det nu på tværs af Europa i en så historisk bred kreds af organisationer på tværs af erhverv, miljø og forbrugere er lykkes at lave et fælles opråb. Det er virkelig et stort problem – både for europæiske virksomheder, forbrugere, klimaet og miljøet, så vi håber, at denne her koalition af underskrivere får Bruxelles til at vågne op, så vi kan få løst det her problem,” fortæller fagchef for produktsikkerhed og håndhævelse i Dansk Erhverv Betina Schiønning. 

Det er særligt huller i digital services act, produktsikkerhedslovgivningen og Green Deal-lovpakken, der gør det muligt for fx Temu og Shein at undgå at skulle leve op til de samme krav som de traditionelle virksomheder. Disse huller påpeges i erklæringen.

”Det kan lade sig gøre at lukke hullet og ligestille de traditionelle forretningsmodeller med de nye digitale. Men det kræver politisk vilje og at man vil prioritere at stå vagt om de europæiske værdier om forbrugerbeskyttelse og høje ambitioner for grøn omstilling. Den vilje håber vi er til stede i Bruxelles, nu når man har været vidne til, hvordan udviklingen med Temu m.fl. har taget fart de seneste år,” siger Betina Schiønning. 


Fakta om Temu

Temu er ifølge Dansk Erhvervs E-handelsanalyse den næstmest anvendte netbutik blandt de danske forbrugere.

  • · Hver tredje danske forbruger handler hos Temu, og 4 ud af 10 af Temu-kunderne gør det mindst én gang om måneden.
  • · Syv ud af 10 forbrugere, som handler på Temu, gør det, fordi prisen er lav
  • · Gennemsnitsprisen pr Temu-ordre er 181 kroner, hvilket er markant lavere end de 810 kr., som er gennemsnitsprisen for danskernes normale køb på nettet.
  • · I en medlemsundersøgelse svarer 6 ud af 10 netbutikker, at de er ramt af Temus fremgang

Stockholm Furniture Fair

Sponseret

Stockholm Furniture Fair 2025 fremhæver fremtidens konstruktion og hænderne bag håndværket

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

21.01.2025Xilium

Sponseret

Producentansvar for emballage: Xilium gør processen simpel

15.01.2025Designbase.dk

Alt for få SMV’er har en plan

14.01.2025Designbase.dk

Flere unge kan nu få deres første arbejde

13.01.2025Designbase.dk

Ny lov muliggør equity crowdfunding

09.01.2025Designbase.dk

Så mange danske virksomheder gik konkurs i 2024

08.01.2025Designbase.dk

Antallet af butikstyverier stiger

07.01.2025Designbase.dk

Positiv ledelsesadfærd kan mindske risikoen for depression og angst

06.01.2025Designbase.dk

Danskerne bekymrer sig for miljø og klima, når de handler på Temu

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TrendSet Munich
Messe
Trendset i München

FYRVÆRKI AF IDÉER, PRODUKTER OG TRENDS

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Messe
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse

Dato

02.02.2025

Tid

09:00

Sted

Vardevej 1, 7400 Herning

Formex
Messe
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex
Messe
Creativeworld Trends 2025: Gåture fuld af inspiration

Kreativitetens hjerte slår i Frankfurt: Creativeworld er ikke kun verdens førende messe for kreative og gør-det-selv-produkter, men også en platform for fantasifulde og overraskende nye trends. De tre nye trendverdener "LET'S TAKE A WALK... in the city", "LET'S TAKE A WALK... in the garden" og "LET'S TAKE A WALK... in the forest" giver ren inspiration og vil give udstillere og besøgende et overblik live fra 7. til 10. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Copyright 2023