Organisationer i fælles opråb mod bl.a. Temu
Dansk Erhverv er gået sammen med 58 andre organisationer om en fælles erklæring rettet til beslutningstagerne i EU. Budskabet er et opråb mod onlinemarkedspladser som Temu, der ikke er underlagt de samme krav som de europæiske virksomheder
I en fælles erklæring til EU's beslutningstagere har i alt 58 europæiske organisationer lavet et fælles opråb mod onlinemarkedspladser som Temu og Shein. De danske underskrivere tæller blandt andet Dansk Erhverv, Forbrugerrådet Tænk og Danmarks Naturfredningsforening.
I erklæringen påpeges, at de internationale onlinemarkedspladser ikke er underlagt de samme krav til ansvar for produkterne, som traditionelle europæiske virksomheder, og det kan være farligt og skadeligt for forbrugerne og miljøet samtidig med at det ifølge erklæringen skaber urimelige konkurrenceforhold for virksomhederne i Danmark og Europa.
Hos Dansk Erhverv mener man, at virksomhederne finder huller i lovgivningen, som gør, at de ikke behøver at leve op til samme ansvar for produktsikkerhed, miljøstandard og grøn omstilling.
“Vi føler ikke, at der er blevet lyttet nok til den bekymring, så vi er meget tilfredse med, at det nu på tværs af Europa i en så historisk bred kreds af organisationer på tværs af erhverv, miljø og forbrugere er lykkes at lave et fælles opråb. Det er virkelig et stort problem – både for europæiske virksomheder, forbrugere, klimaet og miljøet, så vi håber, at denne her koalition af underskrivere får Bruxelles til at vågne op, så vi kan få løst det her problem,” fortæller fagchef for produktsikkerhed og håndhævelse i Dansk Erhverv Betina Schiønning.
Det er særligt huller i digital services act, produktsikkerhedslovgivningen og Green Deal-lovpakken, der gør det muligt for fx Temu og Shein at undgå at skulle leve op til de samme krav som de traditionelle virksomheder. Disse huller påpeges i erklæringen.
”Det kan lade sig gøre at lukke hullet og ligestille de traditionelle forretningsmodeller med de nye digitale. Men det kræver politisk vilje og at man vil prioritere at stå vagt om de europæiske værdier om forbrugerbeskyttelse og høje ambitioner for grøn omstilling. Den vilje håber vi er til stede i Bruxelles, nu når man har været vidne til, hvordan udviklingen med Temu m.fl. har taget fart de seneste år,” siger Betina Schiønning.
Fakta om Temu
Temu er ifølge Dansk Erhvervs E-handelsanalyse den næstmest anvendte netbutik blandt de danske forbrugere.
- · Hver tredje danske forbruger handler hos Temu, og 4 ud af 10 af Temu-kunderne gør det mindst én gang om måneden.
- · Syv ud af 10 forbrugere, som handler på Temu, gør det, fordi prisen er lav
- · Gennemsnitsprisen pr Temu-ordre er 181 kroner, hvilket er markant lavere end de 810 kr., som er gennemsnitsprisen for danskernes normale køb på nettet.
- · I en medlemsundersøgelse svarer 6 ud af 10 netbutikker, at de er ramt af Temus fremgang