OBH Nordica version 2.0
OBH Nordica har fået nyt logo. Country manager Martin Riis kalder det kronen på værket i den udvikling, man har været igennem, og som betyder, at OBH Nordica i dag har en ny brandplatform, der afspejler brandets DNA.
Vi har altid været skarpe på vores produkter, men vi erkender, at vores kommunikation ikke har fulgt med. Det råder vi bod på nu! Sådan lyder det fra country manager i OBH Nordica, Martin Riis.
Og således præsenterer OBH Nordica nu et nyt logo, et nyt emballagekoncept og med det en ny brandplatform, der skal tage virksomheden ind i fremtiden.
I 2002 fusionerede danske OBH med svenske Nordica og OBH Nordica blev en realitet. I 2010 blev virksomheden købt af kapitalfonden Triton, og nu i 2014 har man for alvor fundet sig selv kommunikationsmæssigt.
Det er sket i en naturlig proces, og det nye logo er kronen på værket, lyder det fra Martin Riis.
Det nye logo er dynamisk. Formen er en hexagon symboliserende et stempel i porcelæn.
Men formen tager også udgangspunkt i huset og hjemmet, samtidig har vi genbrugt elementer fra det gamle logo, hvor drivkraften var en pil. Den er bevaret, netop for at symbolisere dynamikken, forklarer Customer Marketing Manager, Ken Bloch-Frederiksen, der videre fortæller, at man med det nye logo vil signalere spræl og dynamik og samtidig vise, at man ikke er bange for farver.
Danskerne er over de senere år blevet mere modige i forhold til at bruge farver i boligen. Vi er også blevet mere sprællende og levende, og derfor er vi også blevet mere legende i vores udtryk. Det nye logo findes derfor i otte farver, der naturligvis kan skiftes ud, når tendenserne i tiden skifter.
Designing good life
Designing good life er OBH Nordicas motto, og både Ken Bloch-Frederiksen og Martin Riis understreger, at netop det afspejler virksomheden rigtig fint.
Samtidig passer det nye mere levende logo og emballagekoncept stilistisk rigtig fint til os. Udtrykket får ganske enkelt et tiltrængt løft, så det fremover bedre harmonerer med de produkter, vi sælger, fastslår Martin Riis, der beskriver processen som, at man på symbolsk vis ryster støvet af sig og er klar til fremtiden.
OBH Nordica har været igennem en restrukturering i løbet af de senere år. Lageret er flyttet til Sverige, og det samme gælder produktion og sourcing, nordisk markedsføring og finansafdelingen.
Samtidig er der skabt en fælles, fuldt integreret it-platform, og man har besluttet, at fokusområdet fremover er Norden.
Det har været en hård proces, vi har været igennem de seneste to år, men nu står virksomheden skarpt og fremtidssikret, lyder det fra Martin Riis, der kalder det nye OBH Nordica for OBH Nordica version 2.0.
Vi har skabt et brand-hus
OBH Nordicas DNA er design. Ikke bare det funktionelle design, men også det emotionelle, og så handler det i høj grad om innovation.
Vi vil sende nye innovative produkter på markedet, og vi vil åbne forbrugernes øjne for nogle af de produkter, der har eksisteret før, men som kun har været brugt af et smalt segment som f.eks. sous vide gryden og food sealeren, forklarer Ken Bloch-Frederiksen.
Så blandt kodeordene for fremtiden er således også tilgængelig skønhed og value for money.
Vi vil give forbrugerne smukke produkter til fornuftige priser, der appellerer til flest muligt. Vi vil tænke os om og udvikle produkter til den brede målgruppe og give dem flere valg; fra en billig udgave til en dyr udgave af samme produkt, så alle kan være med, så alle kan lave anderledes, spændende mad, og så dagligdagen generelt bliver lettere.
Dermed vil OBH Nordica skabe sin position på markedet: Med design, der gør en forskel!
<p>Vi leger med hexagonerne, der går igen i vores nye logo, i mange forskellige farver, og dermed skaber vi et sjovere mere levende udtryk.</p>
Martin Riis, OBH Nordica
Produkterne i nye kategorier
I forbindelse med den nye brandplatform har OBH Nordica valgt at dele sine produkter op i nye kategorier.
Vi har samarbejdet med eksterne partnere, som ser tingene med lidt andre øjne, end vi selv har gjort. Så i stedet for den mere hands-on opdeling, vi tidligere har arbejdet med, er produkterne fremover delt op i Living good, der rummer husholdningsapparater, ure med videre, Making good, der rummer produkter til køkkenet, Looking good, der rummer hårplejeprodukter og Feeling good, der rummer produkter til personlig pleje.
Vi håber på, at vi, med den nye produktopdeling, kommer bedre i kontakt med forbrugeren, lyder det.
De nye statements; Living good, Making good, Looking good og Feeling good vil selvfølgelig gå igen på den nye emballage, der er betydeligt mere playfull end den hidtidige emballage.
Vi leger med hexagonerne, der går igen i vores nye logo i mange forskellige farver, og dermed skaber vi et sjovere mere levende udtryk.
Og det nye visuelle udtryk går naturligvis igen på reklamefilm, annoncer og på de sociale medier med videre.
Ny premium-serie
I forbindelse med den nye brandplatform, har man endvidere skabt en premium-linje, der skiller sig ud fra OBH Nordicas øvrige sortiment både i det visuelle udtryk, der er mere afdæmpet i farverne og med anvendelse af bl.a. sølv- og guldfolie og i produktvalget.
Premium-segmentet skal rumme produkter, der har en merværdi. De produkter, der kan mest, og hvor man har anvendt de allerbedste materialer, forklarer Ken Block-Frederiksen og giver OBH Nordicas nye kaffemaskine, Gravity som eksempel på et produkt i Premium gruppen.
OBH Nordica er allerede begyndt at bruge det nye logo på alle forårets nye produkter og på alt markedsføringsmateriale, der sendes ud til butikkerne, og Martin Riis mener, man ved udgangen af 2014 kun sender nye emballager ud.
Herefter vil den gamle emballage selvfølgelig stadig være at finde på butikkernes hylder et stykke tid end endnu, siger han og tilføjer, at detailhandlerne har taget rigtig fint imod det nye logo og opdateringen af såvel udtryk som brandplatform.
Vi håber naturligvis, at forbrugerne vil tage lige så godt imod vores nye udtryk, og at de vil se os som et mere friskt brand, der kommunikerer sit budskab på den rigtige måde, lyder det fra Martin Riis.
Han tror også på, at den nye brandplatform kan flytte OBH Nordicas position på markedet en smule mere mod de unge.
Men i princippet er målet at fastholde vores position. Vi favner bredt, og vi har en awareness på 98 pct. Så det handler ikke om en repositionering; produkterne og stilen vil være den samme, men om en opdatering af vores udtryk, der ikke har ændret sig de seneste 10 år.
Til at understøtte salget og positioneringen ude i butikkerne har OBH Nordica naturligvis fremstillet en række POS-materialer med det nye logo. Og de sendes netop nu ud til butikkerne.