OBH Nordica version 2.0

OBH Nordica har fået nyt logo. Country manager Martin Riis kalder det kronen på værket i den udvikling, man har været igennem, og som betyder, at OBH Nordica i dag har en ny brandplatform, der afspejler brandets DNA.

Med OBH Nordicas nye logo og nye emballage vil facingen på hylderne blive mere levende, der tilføres med andre ord et ”fun”-element. OBH Nordicas nye logo findes i otte farver, der kan skiftes ud, når tiden byder det. Premium serien er en nyskabelse, der skal rumme OBH Nordicas high end produkter, som bl.a. den nye Gravity kaffemaskine..

”Vi har altid været skarpe på vores produkter, men vi erkender, at vores kommunikation ikke har fulgt med. Det råder vi bod på nu!” Sådan lyder det fra country manager i OBH Nordica, Martin Riis.

Og således præsenterer OBH Nordica nu et nyt logo, et nyt emballagekoncept og med det en ny brandplatform, der skal tage virksomheden ind i fremtiden.

I 2002 fusionerede danske OBH med svenske Nordica og OBH Nordica blev en realitet. I 2010 blev virksomheden købt af kapitalfonden Triton, og nu – i 2014 – har man for alvor fundet sig selv kommunikationsmæssigt.

”Det er sket i en naturlig proces, og det nye logo er kronen på værket”, lyder det fra Martin Riis.

Det nye logo er dynamisk. Formen er en hexagon symboliserende et stempel i porcelæn.

”Men formen tager også udgangspunkt i huset og hjemmet, samtidig har vi genbrugt elementer fra det gamle logo, hvor drivkraften var en pil. Den er bevaret, netop for at symbolisere dynamikken”, forklarer Customer Marketing Manager, Ken Bloch-Frederiksen, der videre fortæller, at man med det nye logo vil signalere spræl og dynamik og samtidig vise, at man ikke er bange for farver.

”Danskerne er over de senere år blevet mere modige i forhold til at bruge farver i boligen. Vi er også blevet mere sprællende og levende, og derfor er vi også blevet mere legende i vores udtryk. Det nye logo findes derfor i otte farver, der naturligvis kan skiftes ud, når tendenserne i tiden skifter”.

Designing good life
Designing good life er OBH Nordicas motto, og både Ken Bloch-Frederiksen og Martin Riis understreger, at netop det afspejler virksomheden rigtig fint.

”Samtidig passer det nye mere levende logo og emballagekoncept stilistisk rigtig fint til os. Udtrykket får ganske enkelt et tiltrængt løft, så det fremover bedre harmonerer med de produkter, vi sælger”, fastslår Martin Riis, der beskriver processen som, at man på symbolsk vis ryster støvet af sig og er klar til fremtiden.

OBH Nordica har været igennem en restrukturering i løbet af de senere år. Lageret er flyttet til Sverige, og det samme gælder produktion og sourcing, nordisk markedsføring og finansafdelingen. 

Samtidig er der skabt en fælles, fuldt integreret it-platform, og man har besluttet, at fokusområdet fremover er Norden.

”Det har været en hård proces, vi har været igennem de seneste to år, men nu står virksomheden skarpt og fremtidssikret”, lyder det fra Martin Riis, der kalder det nye OBH Nordica for OBH Nordica version 2.0.

Vi har skabt et brand-hus
OBH Nordicas DNA er design. Ikke bare det funktionelle design, men også det emotionelle, og så handler det i høj grad om innovation.

”Vi vil sende nye innovative produkter på markedet, og vi vil åbne forbrugernes øjne for nogle af de produkter, der har eksisteret før, men som kun har været brugt af et smalt segment som f.eks. sous vide gryden og food sealeren”, forklarer Ken Bloch-Frederiksen.

Så blandt kodeordene for fremtiden er således også tilgængelig skønhed og value for money.

”Vi vil give forbrugerne smukke produkter til fornuftige priser, der appellerer til flest muligt. Vi vil tænke os om og udvikle produkter til den brede målgruppe og give dem flere valg; fra en billig udgave til en dyr udgave af samme produkt, så alle kan være med, så alle kan lave anderledes, spændende mad, og så dagligdagen generelt bliver lettere”.

Dermed vil OBH Nordica skabe sin position på markedet: Med design, der gør en forskel!

<p>Vi leger med hexagonerne, der går igen i vores nye logo, i mange forskellige farver, og dermed skaber vi et sjovere mere levende udtryk.</p>

Martin Riis, OBH Nordica

Produkterne i nye kategorier
I forbindelse med den nye brandplatform har OBH Nordica valgt at dele sine produkter op i nye kategorier.

”Vi har samarbejdet med eksterne partnere, som ser tingene med lidt andre øjne, end vi selv har gjort. Så i stedet for den mere hands-on opdeling, vi tidligere har arbejdet med, er produkterne fremover delt op i Living good, der rummer husholdningsapparater, ure med videre, Making good, der rummer produkter til køkkenet, Looking good, der rummer hårplejeprodukter og Feeling good, der rummer produkter til personlig pleje.

”Vi håber på, at vi, med den nye produktopdeling, kommer bedre i kontakt med forbrugeren”, lyder det.

De nye statements; Living good, Making good, Looking good og Feeling good vil selvfølgelig gå igen på den nye emballage, der er betydeligt mere ”playfull” end den hidtidige emballage.

”Vi leger med hexagonerne, der går igen i vores nye logo i mange forskellige farver, og dermed skaber vi et sjovere mere levende udtryk”.

Og det nye visuelle udtryk går naturligvis igen på reklamefilm, annoncer og på de sociale medier med videre.

Ny premium-serie
I forbindelse med den nye brandplatform, har man endvidere skabt en premium-linje, der skiller sig ud fra OBH Nordicas øvrige sortiment – både i det visuelle udtryk, der er mere afdæmpet i farverne og med anvendelse af bl.a. sølv- og guldfolie og i produktvalget.

”Premium-segmentet skal rumme produkter, der har en merværdi. De produkter, der kan mest, og hvor man har anvendt de allerbedste materialer”, forklarer Ken Block-Frederiksen og giver OBH Nordicas nye kaffemaskine, Gravity som eksempel på et produkt i Premium gruppen.

OBH Nordica er allerede begyndt at bruge det nye logo på alle forårets nye produkter og på alt markedsføringsmateriale, der sendes ud til butikkerne, og Martin Riis mener, man ved udgangen af 2014 kun sender nye emballager ud. 

”Herefter vil den gamle emballage selvfølgelig stadig være at finde på butikkernes hylder et stykke tid end endnu”, siger han og tilføjer, at detailhandlerne har taget rigtig fint imod det nye logo og opdateringen af såvel udtryk som brandplatform.

”Vi håber naturligvis, at forbrugerne vil tage lige så godt imod vores nye udtryk, og at de vil se os som et mere friskt brand, der kommunikerer sit budskab på den rigtige måde”, lyder det fra Martin Riis.

Han tror også på, at den nye brandplatform kan flytte OBH Nordicas position på markedet en smule mere mod de unge.

”Men i princippet er målet at fastholde vores position. Vi favner bredt, og vi har en awareness på 98 pct. Så det handler ikke om en repositionering; produkterne og stilen vil være den samme, men om en opdatering af vores udtryk, der ikke har ændret sig de seneste 10 år”.

Til at understøtte salget og positioneringen ude i butikkerne har OBH Nordica naturligvis fremstillet en række POS-materialer med det nye logo. Og de sendes netop nu ud til butikkerne.

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

20.12.2024Designbase.dk

Julemærkehjemmene modtager over en million kroner fra Salling Group

19.12.2024Designbase.dk

Små erhvervsdrivende får nu lettere ved at oprette bankkonto

19.12.2024Designbase.dk

Ny guide giver SMV’er værktøjer til at navigere i EU’s krav til cybersikkerhed

16.12.2024Designbase.dk

Danskerne købte for rekordmange penge i julen 2023

12.12.2024Designbase.dk

Svanemærket tildeler Svanemærket 2023 til Høie

12.12.2024Designbase.dk

Få styr på medarbejdernes overskydende ferie

11.12.2024Designbase.dk

De potentielle cybersikkerhedstrusler i 2025

10.12.2024Designbase.dk

Dansk konkursstatistik november 2024: Historisk nedgang, men udfordringer består

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

TRADE POINT A/S
Messe
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Dato

13.01.2025

Tid

10:00

Sted

Denmark

Dimex
Messe
HEIMTEXTIL 2025: Tæpper og måtter boomer

Efter successen sidste år får produktgruppen tæpper endnu mere fokus med dobbelt så mange udstillere fra tæppebranchen på Heimtextil 2025 fra 14. - 17. januar.

Dato

14.01.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Heimtextil - International messe for bolig- og kontrakttekstiler

Den internationalt unikke platform for bolig- og kontrakttekstiler og tekstildesign. Oplev sæsonens trends, tekstil bæredygtighed, verdens største udvalg af boligtekstiler samt produkt- og informationstilbud til boligindretning, gæstfrihed og megatrend søvn. Globalt kombineret og passioneret præsenteret.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Maison&Objet

Oplev det bedste inden for design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, en førende global begivenhed for professionelle i design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Messe
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023