Nyt indeks: Forsigtige forbrugere og gigantiske udgifter pressede onlinebutikker i 2023
Omsætningen hos de danske netbutikker nåede stort set samme niveau i 2023 som i 2022. Det viser nye tal fra Dansk Erhvervs e-indeks.
Dansk e-handel har de seneste par år mødt en ny virkelighed.
Kæmpe væksrater under coronakrisen er nu erstatter af forbrugere, der er ikke meget for at spendere, og nulvækst. Det er igen aktuelt, viser Dansk Erhverv og s360s nyeste e-indeks for 2023.
Her viser tallene, at omsætningen nåede indeks 95, og sessioner samt transaktioner nåede henholdsvis 100 og 90. Det er ikke helt tilfredsstillende, hvis man spørger Niels Ralund, der er e-handelsdirektør hos Dansk Erhverv.
”Hvis vi tager forbehold for den statistiske usikkerhed, så ligger omsætningen på knap indeks 100. Det er godkendt, men så heller ikke mere, og det står i skærende kontrast til de vækstrater, vi så både før og under coronakrisen,” siger han til Dansk Erhverv.
Det er dog en manglende vækst, der har ramt mange danske onlinebutikker på samme tid som store omkostninger.
”Det er en uheldig kombination, at udgifterne på stort set alt er skudt i vejret. Som flere af vores medlemmer har sagt: Vi har 2022-omsætning, men 2023-udgifter, og det kan mærkes,” siger Niels Ralund.
På en mere positiv note viser sessionerne på indeks 100, at kunderne stadig har været interesseret i at bruge penge, mener e-handelsdirektøren.
”Det fortæller mig, at kunderne er der, og de kigger stadig med. Den manglende vækst skyldes altså ikke, at forbrugerne vælger netbutikkerne fra, men bare generelt holder mere på pengene. Det giver håb for, at væksten vender tilbage,” siger han.
- HCL