Nye tal vækker opsigt: hver tredje dansker handler på Temu

Hver tredje forbruger har handlet hos kinesiske Temu, som nu er den næstmest anvendte netbutik i Danmark. Det viser en ny analyse, som Dansk Erhvervs E-handelsdirektør kalder bekymrende. Der er dog håb...

Foto: 123RF.com

Hvor stor er Temu egentlig i Danmark?

Det spørgsmål har mange stillet i forbindelse med, at den kinesiske virksomhed på kort tid er stormet frem i Danmark. Nu giver en ny analyse svaret. Og det er opsigtsvækkende.

Hver tredje danske forbruger handler hos Temu, og 4 ud af 10 af Temu-kunderne gør det mindst én gang om måneden.

Tallene bliver endnu vildere, når vi dykker ned i analysen, forklarer E-handelsdirektør i Dansk Erhverv, Niels Ralund. Eksempelvis har knap halvdelen af børnefamilierne handlet på Temu:

”Vi vidste godt, at Temu er stormet frem, men jeg havde alligevel ikke regnet med, at det var så voldsomt.”

I analysen svarer fem procent af forbrugerne også, at deres seneste køb var hos Temu. Dermed overgås Temu kun lige akkurat af Zalando, som i flere år har været den suverænt mest benyttede netbutik i Danmark.

”Det er simpelthen uhørt, at de på så kort tid er gået fra ukendt til næsten at indhente Zalando,” siger Niels Ralund.

Den voldsomme fremgang er baseret på mange meget små ordrer, da gennemsnitsprisen per Temu-ordre er 181 kroner, hvilket er markant lavere end de 810 kr., som er gennemsnitsprisen for danskernes normale køb på nettet.  Alligevel tøver Niels Ralund ikke med at kalde Temus fremgang bekymrende på de danske virksomhedernes vegne:

”Det er jo mange, mange bække små, og det løber op. Samtidig har Temu fyret ufattelig mange penge af på markedsføring, og det har presset prisen for de danske virksomheder. Det er den kombination, der gør ondt,” uddyber han.

Temus slogan er ”Shop like a billionaire,” og det er da også muligheden for at købe endog meget billige produkter, der lokker forbrugerne til. I analysen svarer 7 ud af 10 Temu-brugere, at lave priser er det, der får dem til handle hos Temu.

Det kommer ikke bag på Niels Ralund, som henviser til, at netop prisen er i fokus i Temus velpolstrede og velsmurte marketingmaskine. I Dansk Erhvervs analyse svarer over halvdelen af Temu-brugerne, at det var reklamer på nettet, der inspirerede dem til at handle på den kinesiske platform.

”Prisen har de seneste år fået større betydning, så det er helt naturligt, at mange lader sig lokke af Temus absurde priser – især når de konstant bliver bombarderet med reklamer.”

Historien om Wish giver håb
Analysen er på mange områder bekymrende læsning, men der er dog også en enkelt grafik, som giver et håb. Grafikken viser, at forbrugerne i stor stil har droppet at handle hos Wish.com, der for nogle år tilbage stormede frem og dagligt sendte op mod 40.000 pakker til danske forbrugere.

Wish’ nedgang begyndte, da virksomheden skulle til at betale told og moms og følge reglerne i EU og derfor blev mindre attraktiv:

”Både i Danmark og i EU arbejder vi hårdt for, at historien gentager sig, selv om Temu er Wish på steroider. Temu skal tvinges at følge de samme spilleregler som andre netbutikker. Vi knokler på for at få fair konkurrence. Det er en sej kamp mod en hård modstander, men vi klør på. Tallene viser jo tydeligt, at det er nødvendigt,” slutter Niels Ralund.  

EVA SOLO

Sponseret

Lysende kunstværker

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

21.11.2024Designbase.dk

Optimisme i sigte i en presset designbranche

21.11.2024Designbase.dk

Maison & Objet: Tre "What’s New?"-rum inspireret af sur/reality-temaet

20.11.2024Designbase.dk

Nye krav til bogføring bliver en fordel for virksomhederne

20.11.2024Designbase.dk

Nilfisk klar med blandede resultater i Q3

19.11.2024Designbase.dk

Bedre cybersikkerhed for SMV’er med Systemoverblikket

18.11.2024Designbase.dk

Når ulykken er ude til julefrokosten: Er det en arbejdsskade?

18.11.2024Designbase.dk

Erhvervsudvalget vil forbedre vilkår for danske virksomheder

14.11.2024Designbase.dk

54% af danskerne foretrækker fysiske butikker

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
IHGF
Messe
IHGF Delhi Fair 2024

Det bedste af Indiens håndværk

Dato

16.10.2024

Tid

09:00

Sted

India Expo Center & Mart, Greater Noida, Delhi-NCR

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Dimex
Messe
HEIMTEXTIL 2025: Tæpper og måtter boomer

Efter successen sidste år får produktgruppen tæpper endnu mere fokus med dobbelt så mange udstillere fra tæppebranchen på Heimtextil 2025 fra 14. - 17. januar.

Dato

14.01.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Heimtextil - International messe for bolig- og kontrakttekstiler

Den internationalt unikke platform for bolig- og kontrakttekstiler og tekstildesign. Oplev sæsonens trends, tekstil bæredygtighed, verdens største udvalg af boligtekstiler samt produkt- og informationstilbud til boligindretning, gæstfrihed og megatrend søvn. Globalt kombineret og passioneret præsenteret.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Maison&Objet

Oplev det bedste inden for design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, en førende global begivenhed for professionelle i design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Stockholmsmässan
Messe
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023